| کد خبر: 190246 |

چه کسی از آتش نفتی سود می‌برد؟

روند افزایشی قیمت نفت در پی حادثه دریای عمان ادامه دارد.

تین نیوز

به دنبال افزایش تنش در خلیج‌فارس و دریای عمان قیمت نفت در بازارهای جهانی رو به افزایش است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، به دنبال حمله مشکوک به دو تانکر حامل نفت در دریای عمان قیمت نفت همچنان روند افزایشی داشته و به طور میانگین نزدیک به 4.5درصد رشد داشت.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش حمله به نفتکش‌های سعودی بندر فجیره در سواحل امارات‌متحده‌عربی نیز موجب شده بود قیمت نفت 1.38درصد رشد داشته باشد. این موضوع نشان می‌دهد بازار نفت تا چه میزان نسبت به ناامنی حساس است.

ادعای مشکوک

دریای عمان در اتصال به تنگه بسیار استراتژیک هرمز قرار دارد. از تنگه هرمز روزانه بیش از 15میلیون بشکه و صدها میلیون دلار مشتقات نفتی عبور می‌کند و شاهراه نفتی منطقه

به حساب می‌آید. این حملات که در نزدیکی سواحل ایران و در تنگه هرمز به وقوع پیوست، دیروز قیمت نفت را تا 4.5درصد افزایش داد و موجب شد تا روند کاهش قیمت نفت که در هفته‌های اخیر به دلیل نگرانی از کاهش تقاضا شدت گرفته بود، متوقف شود.این دومین‌بار طی یک ماه گذشته است که همزمان با افزایش تنش‌ها بین ایران و امریکا، تانکرهای نفتی در مهم‌ترین گذرگاه دریایی محموله‌های نفتی جهان هدف حمله قرار می‌گیرند.

واشنگتن بلافاصله بعد از این حملات ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرده، اما تهران قویا این اتهام را رد کرده و حملات صورت گرفته را که همزمان با سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران صورت گرفت، مشکوک توصیف کرده است.

بر این اساس نفت وست تگزاس اینترمدییت با دو و دو دهم درصد افزایش به قیمت 52 و 28 صدم دلار بسته شد. این در حالی است که قیمت نفت پیش از این حمله روند نزولی پیدا کرده بود.براساس گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت که دو روز پیش 2.2درصد رشد داشت، روز گذشته نیز با 50 سنت معادل 0.8درصد افزایش به 61 دلار و 81 سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز که دو روز پیش را با رشد 2.2درصدی به پایان برده بود، روز گذشته با 21 سنت معادل 0.4درصد افزایش به 52 دلار و 49 سنت رسید.

تام اوسالیوان، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «اکنون به نظر می‌رسد که حوادث رخ داده در خلیج‌فارس جنبه کاملا نظامی به خود گرفته و ما منتظریم واکنش ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا و دیگر نیروهای نظامی حاضر در منطقه را ببینیم.»

از زمان خروج یک‌جانبه امریکا از توافق هسته‌ای برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران به‌ویژه صنعت نفت این کشور، تنش‌ها در منطقه خاورمیانه افزایش یافته است.«جان هال» رییس موسسه «آلفا انرژی» نیز می‌گوید: «تنش‌ها در خاورمیانه در اوج خود قرار داشت و این انفجارها مسائل را در خلیج‌فارس بغرنج کرده است.»

در بازار سهام نیز اس‌اندپی با چهار صدم درصد افزایش بسته شد. در سایر نقاط دنیا بازار سهام پستی و بلندی زیادی را تجربه کرد. بورس توکیو کاهش یافت. لندن و پاریس تغییری نداشت در حالی که بورس فرانکفورت روند افزایشی داشت.

پیام وزیر نفت سعودی به بازار جهانی نفت در پی حادثه عمان

نکته قابل تامل در این میان این است که در حال حاضر عربستان‌سعودی بیشترین وابستگی اقتصادی به نفت را دارد. کاهش قیمت نفت برای عربستان‌سعودی یک تهدید اساسی محسوب می‌شود. از سویی عربستان تحت فشار امریکا در تلاش است تا بتواند نیاز بازار به نفت را تامین کند و افزایش عرضه از سوی عربستان می‌تواند قیمت‌ها را بیشتر کاهش دهد. شاید همین مسائل بوده که عربستان را به واکنش در این خصوص واداشته است.

وزیر نفت عربستان‌سعودی مدعی شد با وجود حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان و پیش از آن در آب‌های ساحلی امارات، ریاض متعهد به تامین نیازهای نفتی بازار جهانی است.در اولین گام برای اطمینان‌دهی به بازار جهانی نفت بعد از حادثه حمله به دو نفتکش در دریای عمان، «خالد الفالح» وزیر نفت عربستان‌سعودی اعلام کرد که این کشور به تامین نیازهای نفتی متعهد است.

الفالح اظهار داشت: عربستان‌سعودی آمادگی خود برای مقابله با تهدیدات پس از حادثه عمان را افزایش داده و دو حمله به دو حامل را محکوم کرده است. او تاکید کرد: عربستان‌سعودی «تدابیری را که برای محافظت از بنادر و آب‌های منطقه‌ای خود مناسب می‌بیند، اتخاد خواهد کرد.

وزیر نفت عربستان در ادامه از جامعه جهانی خواست به مسوولیت‌های خود در حمایت از ناوبری بین‌المللی عمل کند. این اظهارات وزیر نفت سعودی در حالی مطرح می‌شود که خبرگزاری «رویترز» در گزارشی اعلام کرده، حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان منجر به صعود قیمت نفت شده است.

قیمت نفت سنگین ایران ۶۶ سنت ارزان شد

طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران در آوریل سال ۲۰۱۹ به ۲.۳۷۰ میلیون بشکه در روز رسید و نفت سنگین ایران ۶۶ سنت در هر بشکه ارزان شد.

گزارش اوپک برمبنای آمار منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۲.۳۷۰ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۲۷هزار بشکه در روز در مقایسه با تولید ۲.۵۹۷ میلیون بشکه در روز در آوریل، کمتر بود. طبق آمار منابع ثانویه، مجموع تولید اوپک که متشکل از

۱۴ کشور است در ماه مه ۲۹.۸۸ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به ماه پیش از آن ۲۳۶ هزار بشکه در روز کاهش داشت. تولید نفت علاوه بر ایران، در عربستان‌سعودی، نیجریه و ونزوئلا کاهش یافت، در حالی که تولید عراق، آنگولا و گابن افزایش داشت.

قیمت نفت سنگین ایران در ماه مه ۶۷.۸۶ دلار در هر بشکه بود که در مقایسه با ۶۸.۵۲ دلار در هر بشکه در آوریل، ۶۶ سنت کاهش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون ۶۳.۶۸ دلار در مقایسه با ۶۵.۹۵ دلار در سال ۲۰۱۸ بوده است. ارزش سبد نفتی اوپک پس از چهار ماه رشد متوالی، در ماه مه ۸۱ سنت کاهش پیدا کرد و به ۶۹.۹۷ دلار در مقایسه با ۷۰.۷۸ دلار در هر بشکه در آوریل رسید.

روایت فاکس‌نیوز

براساس گزارشی که رویترز از راه تماس با فروشندگان و کارگزاران نفتی منتشر کرده، دو شرکت بزرگ خدمات حمل‌ونقل نفت یعنی

DHT Holdings و Heidmar دریافت هرگونه سفارش برای نفتکش در خلیج‌فارس را متوقف کرده‌اند. شرکت Heidmar شبکه وسیعی از انواع نفتکش دارد و

DHT Holdings بزرگ‌ترین ناوگان نفتکش‌‌های بسیار بزرگ (VLCC) را رهبری می‌کند.

این دو شرکت به طور خاص نفتکش‌های کلاس سوئزمکس که قابلیت حمل یک میلیون بشکه را دارند و شناورهای بسیار بزرگ با ظرفیت بالاتر را از دسترس سفارش برای خلیج‌فارس خارج کرده‌اند. هیچ‌کدام از این دو هنوز واکنش رسمی به این خبر نداشته‌اند اما در کنار اظهارات دیروقت و ناگهانی وزیر نفت عربستان که دیشب تعهد کرد جریان نفت را برقرار نگه می‌دارد، می‌توان تصور کرد که چنین خبری واقعیت دارد. معنی دیگر این خبر این است که با افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل احتمال بیشتری برای افزایش قیمت وجود خواهد داشت.

در غروب پنجشنبه وقایع بورس و نفت به شرح ذیل بود:

نفت برنت دریای شمال به میزان یک و 34 صدم درصد به قیمت 61 دلار و 31 سنت به ازای هر بشکه رسید.

نفت وست ‌تگزاس به میزان یک دلار و 14 صدم درصد افزایش به میزان 52 دلار و 28 سنت رسید.

داو جونز نیز با چهارصدم درصد افزایش به مقدار 26 هزار و 106 واحد بسته شد.

بورس هنگ‌کنگ نیز با یک صدم درصد کاهش به مقدار 27 هزار و 294 واحد بسته شد.

اس‌اند‌پی با چهارصدم درصد افزایش به مقدار 2هزار و 891 واحد بسته شد.

یورو نیز در برابر دلار با کاهش جزیی به مقدار یک دلار و 12 سنت رسید.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.