| کد خبر: 188840 |

آیا کاهش ارزش لیر، مسافران ترکیه را افزایش می‌دهد؟

ارزش لیر در ۶ ماه گذشته سقوط قابل توجهی داشت این روند مسافران و تجار ایرانی را برای انجام سفرهای مجدد به ترکیه امیدوارتر می‌کند، اما باید دید در کاهش نرخ تورهای ترکیه چقدر اثر می‌گذارد.

تین نیوز

ارزش لیر در ۶ ماه گذشته سقوط قابل توجهی داشت این روند مسافران و تجار ایرانی را برای انجام سفرهای مجدد به ترکیه امیدوارتر می‌کند، اما باید دید در کاهش نرخ تورهای ترکیه چقدر اثر می‌گذارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، کشور ترکیه همیشه جزو اولین مقاصد گردشگری ایرانی‌ها بوده است نزدیکی آن به ایران، نداشتن روادید، وجود خطوط پروازی مناسب و زیاد همگی عواملی بود که موجب می‌شد تا گردشگران زیادی از ایران به مناسبت‌های مختلف به این کشور سفر کنند از طرف دیگر روابط تجاری و کاری بین فعالان دو کشور نیز بر تعداد این سفرها افزوده بود.

اما مدتی است که گردشگران کمتری به ترکیه می‌روند شاید یکی از دلایل آن بالا بودن ارزش لیر، کم شدن تعداد خطوط هواپیما و تکراری شدن مقصد باشد به همین دلیل است که آژانس‌های بزرگ ترکیه‌ای قصد دارند تا دوباره ایرانی‌ها را به سمت خود جذب کنند.

فارغ از اینکه آنها چه ایده‌هایی برای افزایش تعداد مسافران ایرانی دارند، کاهش ارزش لیر موجب شده تا نسبت به سال قبل، سفر به ترکیه ارزان‌تر شود و یا حداقل برای ایرانی‌ها به صرفه باشد. اکنون لیر ترکیه در بازارهای آزاد ایران حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد نرخی که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. در واقع نرخ برابری لیر به نسبت دلار به پایین‌ترین سطح در شش ماه گذشته رسید.

سقوط ارزش لیر در ماههای آینده تأثیر خود را در تجارت با کشورهای دیگر از جمله ایران و میزان افزایش سفرها به کشور ترکیه نشان خواهد داد. پیش بینی فعالان گردشگری در ایران نیز بر افزایش سفر ایرانی‌ها به این کشور در فصل تابستان است.

در این باره، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران به خبرنگار مهر گفت: کاهش ارزش لیر هنوز اثر خود را روی تورهای ترکیه نگذاشته است. انتظار نیست که به این زودی نرخ تورها پایین برود. اما به هر حال در تابستان میزان سفرها افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: جلسه‌ای با تورساب (سازمان آژانس‌های گردشگری ترکیه) داشتیم که آنها راهکارهایی برای ورود گردشگران ایرانی به ترکیه ارائه کردند. در سال ۹۶ تعداد دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از طریق راههای زمینی و هوایی به ترکیه رفتند و در سال ۹۷ این آمار به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید. کاهش حدود ۸۰۰ هزار نفری گردشگران ایرانی برای مدیران تورساب نگرانی‌هایی را در پیش داشته است. چون می‌گفتند که این تعداد ریزش برای آنها قابل هضم نیست. ما هم در مقابل به آنها گفتیم که باید جاده دو طرفه باشد و آنها هم به ایران گردشگر بیاورند ضمن اینکه ترکیه به هواپیماهای ما سوخت نمی‌دهد به همین دلیل کمتر به این کشور پرواز می‌کنند اگر مشکل سوخت هواپیماها حل شود، شاید در روند افزایش مسافر تأثیر داشته باشد.

رفیعی بیان کرد: ترکیه‌ای ها به دنبال راهکاری برای دادن تسهیلات به ایرانی‌ها برای افزایش میزان سفرهایشان هستند. اگر قطار تهران آنکارا نیز ایجاد شود، قطعاً به آمار سفرها اضافه خواهد کرد.

همانطور که رفیعی گفت قرار است تا خط راه آهن تهران به آنکارا نیز پس از وقفه‌ای چند ساله دوباره ایجاد شود در این صورت از طریق ریلی نیز گردشگران بیشتری از ایران به ترکیه وارد خواهند شد. چندی پیش سعید رسولی، مدیر عامل شرکت راه آهن ایران در مذاکره با همتای ترکیه‌ای خود از آمادگی ایران برای شروع به کار خط ریلی تهران _ آنکارا و جابجایی مسافر از ماه جولای (تیر و مرداد) خبر داد و گفت: قطار مسافری تهران - آنکارا بعد از ماه رمضان نهایی می‌شود و مشکل امنیت تردد قطارهای مسافری ایران و ترکیه حل شده است.

اکنون پروازهایی که به سمت ترکیه باز ایران می‌روند نرخ‌های متفاوتی دارند خطوط خارجی با نرخ‌هایی از سه میلیون تا ۶ میلیون تومان برای مسیر رفت و برگشت و پروازهای داخلی از یک و نیم میلیون تومان تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نرخ دارند. می‌توان پروازهای رفت و برگشت را برای ایام وسط هفته انتخاب کرد تا نرخ کمتری داشته باشند از طرف دیگر اقامت در هتل‌های ترکیه‌ای برای ایرانی‌ها از شبی ۵۰۰ هزار تومان در هتل‌های سه ستاره تا دو میلیون تومان نرخ دارد که این میزان از هزینه بستگی به مسافر خواهد داشت ممکن است مسافر بخواهد در هتلی ۵ ستاره اقامت کند و یا در هاستلی با ارزان‌ترین قیمت.

در حال حاضر تورهایی که برای شهر استانبول به عنوان محبوب ترین شهر گردشگری نزد ایرانی‌ها فروخته می‌شود از ۳ میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان برای چهار شب با صبحانه و پرواز و ترانسفر نرخ دارند. اکنون باید دید کاهش ارزش لیر چقدر می‌تواند روی کاهش نرخ تورهای گردشگری از ایران به سمت ترکیه تأثیرگذار باشد. ضمن اینکه تورساب به شدت در پی افزایش مجدد سفر ایرانی‌ها به ترکیه است. از آنجا که ترکیه همیشه مقصد جدیدی را برای گردشگران خود ایجاد می‌کند این بار باید شاهد ابتکار جدید آنها نیز باشیم. چون به گفته رفیعی، بسیاری از ایرانی‌ها شهرهای ترکیه را چند با دیده‌اند و دیگر جاذبه جدیدی برای آنها نخواهد بود به همین دلیل است که در چند سال اخیر ایرانی‌هایی که همیشه به ترکیه می رفتد، کشورهای آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را جایگزین کرده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.