| کد خبر: 188300 |

امکان صرفه‌جویی یکصد میلیون لیتری بنزین با فیلترهوای نانویی

مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فیلترهای صنعتی خودروهای سبک گفت: در صورت ورود تمام ظرفیت خط تولید فیلتر هوای نانویی این شرکت به بازار شاهد صرفه‌جویی صدمیلیون لیتربنزین خواهیم بود.

تین نیوز

مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فیلترهای صنعتی خودروهای سبک گفت: در صورت ورود تمام ظرفیت خط تولید فیلتر هوای نانویی این شرکت به بازار شاهد صرفه‌جویی صدمیلیون لیتربنزین خواهیم بود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، شاهپور پیروزی گفت: سال گذشته بیش از صد هزارفیلتر نانویی شرکت دانش بنیان فرانگار شرق در خودروهای داخلی مورداستفاده قرار گرفته است.

به اعتقاد وی در صورتی که تمام ظرفیت خط تولید این شرکت وارد بازار شود، سالانه صد میلیون لیتر در مصرف سوخت و ده هزار میلیارد ریال در بخش مقابله با آلودگی‌ هوا صرفه‌جویی خواهد شد.

شرکت فرانگار شرق به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فیلترهای صنعتی خودروهای سبک، موفق به تولید فیلترهوای خودرو حاوی نانوالیاف PAN شده است. در این فیلترهای جدید، یک لایه نازک از الیاف پلیمری روی کاغذ فیلتر قرار می‌گیرد تا توانایی فیلتراسیون به میزان چشمگیری افزایش یابد. به دلیل وجود نانوالیاف، ذرات موجود در هوا حتی در مقیاس نانومتری در فیلتر گرفتار شده و میزان آلایندگی به حداقل می‌رسد.

پپیروزی، درباره مزیت‌های این فیلترها گفت: به دلیل بهره‌‌مندی از فناوری نانوالیاف توانایی فیلتراسیون بالاتری نسبت به فیلترهای رایج دارند بنابراین استفاده از آن‌ها به کاهش 20 درصدی آلودگی هوا کمک می‌کند، همچنین این فیلترها توانایی کاهش مصرف سوخت را نیز دارا بوده و می‌توانند بین 5 تا 15 درصد مصرف سوخت را کاهش دهند. در نتیجه استفاده از فیلترهای نانویی می‌تواند کاهش آلایندگی و مصرف سوخت را برای مصرف‌کننده درپی داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر 25 درصد از خودروهای داخلی از این فیلترها استفاده کنند سالانه صد میلیون لیتر درمصرف سوخت و یک‌صدهزار میلیارد ریال در بخش مقابله با آلودگی‌ هوا صرفه‌جویی خواهد شد. شرکت فرانگار شرق ظرفیت تامین فیلتر 25 درصد از خودروهای داخلی را دارا است.

وی درخصوص استفاده این فیلتر درخودروها گفت: فیلترهای نانویی که درحال حاضر تولید می‌شوند قابلیت استفاده در بیشتر خودروهای داخلی نظیر پراید، سمند، انواع پژو، تندر، زانتیا و مگان را دارا هستند، هرچند به دلیل مشکلات همکاری با خودروسازان، در حال حاضر این فیلترها به صورت مستقیم به بازار عرضه شده و ما فروشی به شرکت‌های خودروساز نداشته‌ایم.

پیروزی صادرات را یکی از محورهای اصلی این شرکت دانست و افزود: از ابتدای کار مبنا بر صادرات محصولات نانویی بوده وحتی کیفیت تولید ونوع بسته‌بندی‌های انجام شده منطبق با نیازهای صادراتی بوده اما به دلیل مشکلاتی نظیر فقدان نقدینگی کافی وهمچنین دشواری‌های انتقال ارز، شرکت فرانگار شرق هنوز در بخش صادرات فعال نبوده است.

وی درباره فناوری ساخت این فیلترهای نانویی گفت: در این فیلترها از نانوالیاف استفاده می‌شود، درحال حاضر ما به فناوری جدیدی برای ساخت نانوالیاف دست پیدا کرده‌ایم که در آن نانوالیاف با نانوذرات ترکیب شده و موجب ارتقاء کیفی محصولات فیلتر می‌شود، این فناوری در حال دریافت مجوزهای لازم برای تجاری‌سازی است.

وی یادآور شد: امیدورایم با توسعه فناوری فیلترهای نانویی، مصرف سوخت در سطح کشور کاهش یافته و سهم خودروها در آلایندگی هوا به ویژه در فصل‌های سرد سال کاهش یابد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.