| کد خبر: 188007 |

بودجه ۳ هزار میلیاردی شهرداری برای خرید واگن مترو در سال ۹۸

طبق قانون مصوب مجلس، دولت باید نیمی از هزینه‌های احداث و تأمین واگن‌های خطوط مترو را پرداخت کند و در بخش دیگر، یک‌سوم قیمت بلیت را به صورت یارانه بپردازد.

تین نیوز

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص عملکرد دولت در حوزه مترو و علت شلوغی مترو، گفت: شلوغی مترو به معضلی تاریخی تبدیل شده و علت اصلی آن هم وجود مشکل در بحث تأمین واگن‌های شهرداری تهران است.

به گزارش تین نیوز، مجید فراهانی با اشاره به مطلب فوق، اظهار کرد: حال باید گفت از زمانی که به شرکت‌های خارجی که اغلب چینی و فرانسوی هستند جهت تأمین واگن‌های خطوط مترو پایتخت، سفارش ساخت داده و پول به حساب این شرکت‌ها واریز می‌شود، تا زمانی که این واگن‌ها ساخته شوند و به دست ما برسند، ماه‌ها زمان می‌برد.

وی در ادامه با بیان این نکته که، مدیریت شهری برای خرید واگن‌های مترو در بودجه سال ۹۸ مبلغی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان  در نظر گرفته است، افزود: بر اساس قانون، دولت موظف است در دو بخش برای مترو تأمین اعتبار کند و علت آن هم این است که مترو پایتخت ابتدا از سوی دولت احداث شد و سپس به علت بالا بودن هزینه‌های احداث، تعمیر و نگهداری از آن، این پروژه به شهرداری تهران محول شد.

فراهانی به نقل از باشگاه خبرنگاران، یادآور شد: طبق قانون مصوب مجلس، دولت باید نیمی از هزینه‌های احداث و تأمین واگن‌های خطوط مترو را پرداخت کند و در بخش دیگر، یک‌سوم قیمت بلیت را به صورت یارانه بپردازد. در بحث توسعه مترو دولت متأسفانه کمترین همکاری را با مدیریت شهری پایتخت انجام داده و تمام هزینه احداث، تأمین و نگهداری از واگن‌ها بر عهده شهرداری است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ابراز داشت: قیمت واقعی بلیت مترو ۳ هزار تومان است که قرار بود یک سوم آن را دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم باقیمانده را مسافران پرداخت کنند که به علت کسری بودجه دولت، دو سوم این مبلغ را شهرداری و یک سوم را مسافران پرداخت می‌کنند که با اعمال افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه سال ۹۸، سهم مسافران به یک هزار و ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و ۲ هزار تومان را نیز شهرداری تهران به صورت یارانه پرداخت می‌کند.

فراهانی به این موضوع نیز پرداخت که، از دولت توقع داشتیم به دلیل اینکه نتوانسته است سهم خود از یارانه مترو را پرداخت کند، با اداره گمرک رایزنی‌های لازم در این خصوص را انجام دهد و بدهی خود را به شکل تهاتر و از طریق کاهش عوارض گمرکی به شهرداری بپردازد که متأسفانه این اقدام صورت نگرفت.

منبع: سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.