| کد خبر: 187799 |

کامیونداران بومی اولویت بار دارند؛از مسئولان اصرار از رانندگان انکار

معاون حمل و نقل و پایانه‌های هرمزگان، درباره دلایل خروج کامیون داران بومی از اولویت بارگیری، گفت: این موضوع صحت ندارد، بومی ها کماکان در اولویت اند.

تین نیوز

درحالی که مسئولان از اولویت کامیونداران بومی می‌گویند، عده‌ای از کامیونداران بومی نسبت به وضعیت نابسامان توزیع بار در پایانه معترض‌اند. سخن از اولویتی است که ظاهرا الان نیست اما مسئولان به هستِ آن اصرار دارند.

به گزارش تین‌نیوز، این روزها مسئولان و نمایندگان استان زیاد از اولویت بومی ها در همه عرصه ها سخن می رانند، شعاری که در پشت تریبون ها جان خوش کرده و کمتر جامه عمل به تن کرده! مصداق بارز این سخندانی را می توان در این روزهای پایانه بار بندرعباس به وضوح دید! 

 چرا برخلاف تمام مناطق کشور که اولویت اعلام بار با رانندگان بومی است، در بندرعباس اولویت را از رانندگان بومی گرفته اند و ناگزیر باید بیش از  10 روز در نوبت بمانیم » این صحبت جمعی از کامیون داران است. به گفته آن ها نزدیک به 10 روز است که اجازه بارگیری (قفل شدن ماشین ها) به رانندگان بومی داده نشده ؛ با این استدلال که شما 5 یا 6 بار در ماه داشته اید که این تعداد بار زیاد است!

به گفته این رانندگان؛ مدیر پایانه بار بندرعباس در پاسخ به اعتراض آن ها نسبت به قفل شدن ماشین ها تهدید کرده اگر به اعتراض خود ادامه دهند، بایستی در صف طولانی شهرستانی ها (23 روزه) منتظر گرفتن بار بمانند.

گلایه کامیون داران بومی این بود که می گویند اولویت با بومی هاست اما به اسم ماست و به کام شهرستانی ها!

معاون حمل و نقل و پایانه‌های هرمزگان، درباره دلایل خروج کامیون داران بومی از اولویت بارگیری، گفت: این موضوع صحت ندارد، بومی ها کماکان در اولویت اند.

ستار هاشمی درباره چرایی قفل شدن کامیون های بومی، تصریح کرد: چنین موضوعی صحت ندارد و اگر در این مورد مستنداتی وجود دارد برای بررسی ارائه دهید.  

هاشمی به نقل از موج، در حالی قفل شدن کامیون های بومی را کاملا انکار کرد که حراست پایانه بار بندرعباس به گواه تعدادی از رانندگان که با خبرنگار موج گفتگو کرده اند، دلایل قفل شدن ماشین ها را دفعات زیاد بارگیری (5 یا 6 بارگیری) آن ها در هر ماه عنوان کرده است.(لازم به ذکر است طبق درخواست معاون حمل و نقل و پایانه های بار استان مبنی بر ارائه مستندات،15 پلاک کامیون قفل شده در تاریخ سه شنبه 25 مهرماه به ایشان ارسال شد که علی رغم امکان رسیدگی فوری به این موضوع، تاکنون پاسخی به خبرنگار موج داده نشده است.)   

اعلان بار

سیستم مجازی نوبت دهی؛ سامانه ای که قرار بود سامان ببخشد

سال گذشته مرداد ماه بود که سیستم مجازی نوبت دهی وی.تی.اس( VTS) در پایانه بار بندرعباس راه اندازی شد. طرحی که قرار بود سامان ببخشد اما بنا به گفته رانندگان و خود مسئولان (که اشاره خواهد شد) خود تا حدی عامل تضییع حقوق رانندگان بومی شده است. طرحی که مسافت طولانی برای رانندگان شهرستانی را کوتاه کرد اما بومی ها را از داشتن حق اولویت بار محروم ساخته است.

معاون حمل و نقل و پایانه‌های استان درباره سیستم مجازی نوبت دهی وی.تی.اس ابتدا معتقد است؛ این طرح صددرصد موفق بوده است.

وی افزود: در نوبت دهی حضوری، هزینه هر روز رانندگان غیربومی 100 هزار تومن برای اقامت و استهلاک ماشین ها بود اما الان این مشکل از طریق نوبت دهی مجازی رفع شده است.

وی همچنین افزود: البته این سیستم بر خواب کامیون ها تاثیری نداشته است چرا که با این سیستم، نوبت دهی از هر کجای کشور امکان پذیر بوده و درنتیجه تعداد مراجعین نیز زیادتر شده است.

هاشمی در ادامه تصریح کرد:  البته از دو جنبه باید به این سیستم نگاه کرد؛ یکی جنبه بهره وری آن که کاهش رفت و آمد پایانه بار است و دیگری جنبه منفی طولانی شدن نوبت بارگیری.

وی اظهار داشت: اشکال و نقیصه ای که متوجه این سیستم می باشد این است که؛ این سامانه در همه جای کشور نیست در حالی که اگر این سیستم  همه جا بود؛ راننده ای که در بندرعباس نوبت می گرفت نمی توانست جای دیگری نوبت بگیرد.

وی علی رغم تایید موفقیت صددرصد این سیستم ، بیان کرد: با راه اندازی این سامانه هنوز به صددرصد اهداف مان نرسیده ایم و فاصله زیادی داریم.

هاشمی افزود: مشکل رانندگان بومی این است کامیون داران غیربومی علی رغم  اشغال نوبت بار در بندرعباس، از انتقال بار به دیگر نقاط کشور هم باز نمی مانند در حالی که بومی ها تا رسیدن نوبت شان باید منتظر بمانند و این مدت خواب کامیون های بومی را بیشتر می کند و بومی ها می خواهند تفکیکی بین آنان و غیربومی ها صورت گیرد.  

پایانه بار بندرعباس.jpg1

(عدم رسیدگی و ساماندهی به مشکلات کامیون داران بومی در حالیست که مسئولان نسبت به مشکلات کاملا آگاهی و اشراف دارند اما هر بار فقط وعده بررسی و رسیدگی داده می شود کما اینکه این اعتراض کامیون داران بومی اتفاق تازه ای نیست و تنها تکرار دوباره اعتراضات آنان در فروردین ماه سال 95 است.)  

با این تفاسیر؛ منطقی است که ضعف هایی را بر نحوه مدیریت و نظارت پایانه بار بندرعباس وارد دانست و با رفع آن ها، خواسته های کامیون داران بومی را در اولویت قرار داد.

این پایان گزارش نیست؛ در ادامه پیگیری ها، هاشمی تختی نماینده مردم هرمزگان در مجلس در گفت و گو با خبرنگار موج، قول داد تا این موضوع (اولویت کامیون داران بومی در بار گیری) را طی جلسه ای در روز شنبه 29 مهرماه با مسئولان و مقامات استانی مطرح و نسبت به آن تصمیمات راهگشا اتخاذ نمایند.

حال باید منتظر ماند و دید مسئولان استانی تا چه اندازه در عمل به منافع بومیان می اندیشند؛ گرچه در سطح کلان هماره هرمزگان از دست یافتن به حقوق خود بازمانده!

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.