| کد خبر: 181153 |

◄ تحقق اهداف خصوصی‌سازی با واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی واقعی

اهداف خصوصی‌سازی با واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی واقعی محقق می‌شود.

تین نیوز

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: اهداف خصوصی‌سازی با واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی واقعی محقق می‌شود.

 به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی سازمان خصوصی‌سازی، علی‌اشرف‌عبداله پوری‌حسینی گفت: ازنظر قانونی واگذاری سهام دولت به نهادهای عمومی غیردولتی ممنوع نیست و اتفاقا اگر نهاد عمومی دولتی یا همان خصولتی‌ها موفق به خرید سهام شرکت‌های دولتی شود، کسی آن واگذاری را نقد نمی‌کند. بر این اساس مشکلات زمانی آغاز می‌شود که شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌شوند.

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: بر این اساس اگر ما در سازمان خصوصی‌سازی عافیت‌طلب باشیم، تلاش می‌کنیم شرکت‌های دولتی را به خصولتی‌ها بفروشیم و با این کار حاشیه امنی برای خود ایجاد کنیم، اما در این میان باید به این فکر کنیم که اهداف خصوصی‌سازی با واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی واقعی محقق می‌شود.

وی اذعان کرد: البته برخی کارشناسان واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصولتی را بدتر از دولتی بودن می‌دانند؛ چراکه وقتی شرکتی دولتی است حداقل دولت پاسخگوی مشکلات و شرایط آن است، اما وقتی یک شرکت دولتی به خصولتی‌ها واگذار می‌شود، دیگر نظارتی بر آن نبوده و هیچ‌کس در این زمینه پاسخگو نیست.

پوری‌حسینی ادامه داد: طبق قانون خصولتی‌ها نباید در یک بنگاه بیش از 40 درصد سهام داشته باشند؛ بنابراین ازنظر قانونی هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای سازمان خصوصی‌سازی جهت واگذاری شرکت‌های دولتی به خصولتی‌ها وجود ندارد.

وی گفت: باوجوداین در چند سال گذشته تلاش کرده‌ایم با ایجاد مشوق‌هایی بخش خصوصی واقعی را برای حضور در واگذاری‌های دولت تشویق و ترغیب کنیم. بر این اساس مطابق مصوبه هیات واگذاری اگر برنده مزایده بخش خصوصی واقعی باشد تخفیف سه درصدی برای سود فروش اقساطی آن شرکت در نظر گرفته می‌شود. یا این‌که یک‌سوم افزایش طول مدت اقساط و همچنین پلکانی شدن اقساط از دیگر مشموق ها در این زمینه است.

پوری‌حسینی افزود: به همین دلیل شاهد این موضوع هستیم که سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاری‌ها در دولت یازدهم به 67 درصد رسیده است و در دولت دوازدهم نیز تاکنون 100 درصد خریداران بخش خصوصی واقعی بوده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.