| کد خبر: 178966 |

سقوط ارز و طلا به کف چهار ماهه

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

تین نیوز

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، شاخص کل بازار سهام روز سه‌شنبه ضمن ثبت افت ۴/ ۰ درصدی به سطح ۱۶۶ هزار و ۲۳۵ واحد رسید. فاز احتیاطی بازار جهانی، فاصله از موعد گزارش‌های عملکرد و نبود محرک بیرونی باعث رخوت بورس شده است. از نکات جالب دیروز در بازار سهام اختلال هسته معاملاتی بود که در نتیجه آن حجم و ارزش معاملات با افت قابل توجه روبه‌رو‌ شد و به سطح ۳۰۹ میلیارد تومان رسید.

در میان بزرگان بازار، پالایشی‌ها بیشتر از سایرین تحت فشار عرضه قرار گرفتند و بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل گذاشتند. هیجان در دو گروه بانکی و خودرویی نیز فروکش کرد و نمادهای وابسته اغلب در دامنه منفی معامله شدند. در این بین گروه غذایی بیشترین رشد قیمت را در میان ۳۸ گروه بورسی تجربه کرد؛ به‌طوری که نماد «وبشهر» با اختصاص دادن بیشترین میزان نقدینگی به خود، جزو پرتقاضا‌ترین سهام بازار بود.

ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا با کاهش ۶۵۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. ریزش ۶/ ۶ درصدی دیروز چهارمین افت متوالی دلار محسوب می‌شود که شاخص ارزی کشور را به مرز روانی و بسیار مهم ۱۰ هزار تومانی نزدیک‌تر کرد. رسیدن به کمترین نرخ ارز از ۱۷ مرداد ماه گذشته زیر سایه حضور فعال بازارساز محقق شد. عرضه متوازن دلار در بازار توسط بازارساز از هجوم تقاضای غیر‌تجاری کاسته است. ضمن اینکه با تداوم روند آرام کاهش نرخ ارز، امید سودآوری یک‌روزه نیز در ذهن دلالان خرد به یأس تبدیل شده است. دیروز با کاهش پلکانی نرخ ارز صرافی‌های عامل بانک مرکزی و در صدر آنها صرافی ملی همگام با بازار با اصلاح قیمت، اعداد درج شده بر تابلوی خود را چندین بار کاهش دادند و به افت دلار شتاب بخشیدند.

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با کاهش 100 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 550 هزار تومان مبادله شد. افت 7/ 2 درصدی دیروز، بهای این دارایی ارزشمند را به کمترین میزان خود از 16 مرداد‌ماه رساند. مدت زیادی است که نوسانات بهای سکه در دست تغییرات شاخص ارزی کشور قرار دارد. ریزش قابل توجه دلار در روز گذشته و نزدیک شدن به مرز روانی 10 هزار تومانی تحت نظر و کنترل صرافی‌های عامل بانک مرکزی رخ داد. عرضه کافی دلار توسط بازارساز ضمن پاسخگویی به نیاز متقاضیان داخلی از فعالیت سفته‌بازانه جلوگیری کرده است و از کانال عرضه توامان با کاهش تقاضا بر نرخ ارز و به تبع آن قیمت سکه فشار وارد کرده است. پیش‌بینی می‌شود در صورت واگذاری مرز ۱۰ هزار تومانی دلار، شیب نزولی بهای سکه در روزهای آینده ادامه داشته باشد.

روز سه‌شنبه ساعت 16 هر اونس طلای جهانی بدون تغییر ملموسی به قیمت 1248 دلار مبادله شد. برای سومین روز پیاپی است که بهای طلا نمی‌تواند سقف مقاومتی 1250 دلاری را بشکند. با مذاکرات مثبت دیروز وزیر خزانه‌داری آمریکا و معاون اول رئیس‌جمهور چین در مورد توافق تجاری بین دو کشور، بار دیگر خوش‌بینی‌ها در مورد آینده اقتصاد جهانی بالا گرفت. در همین راستا بازارهای سهام جهانی روز موفقی را سپری کردند. با برقراری آرامش در بازارهای جهانی تمایل سرمایه‌داران به بازارهای پرریسک‌تر بیشتر می‌شود و فشارها بر قیمت طلا افزایش می‌یابد. همچنین چهارشنبه آینده نشست فدرال رزرو درباره نرخ بهره ماه دسامبر تشکیل خواهد شد و می‌تواند بر ارزش شاخص دلار اثر بگذارد. تغییرات شاخص دلار به‌طور معکوس بر ارزش طلا تاثیر می‌گذارد. نرخ بهره پایین‌تر نیز با کاهش هزینه‌های نگهداری طلا از بهای فلز زرد حمایت خواهد کرد.
 

طی معاملات دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با کاهش 5/ 3 درصدی به قیمت 55 هزار تومان معامله شد و کمترین مقدار قیمت هفتگی خود را ثبت کرد. بازده منفی 5/ 14 درصد تسه‌ها از ابتدای پاییز بیانگر فضای حاکم بر معاملات اوراق مسکن است. بازار معاملات مسکن کشور وارد فضای پسا‌جهشی قیمت‌ها شده و انتظار می‌رود با تداوم محدودیت خرید و فروش، قیمت‌ها به مرور اصلاح شوند و روند نزولی به خود گیرند. با افزایش نجومی نرخ ارز در تابستان گذشته قیمت املاک رو به فزونی گذاشت و با توجه به تضعیف قدرت خرید مردم، رخوت بر بازار مسکن حاکم شد و تسه‌ها از رونق افتادند. حال افزایش نرخ وام مسکن می‌تواند با تقویت سهم خرید این اوراق، بازار بی‌سر‌و‌صدای تسه‌ها را بار دیگر رونق بخشد.

ساعت 16 روز گذشته نفت وست تگزاس آمریکا بدون تغییر ملموسی به قیمت 5/ 51 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. قیمت نفت در بازار جهانی کماکان زیر فشار نگرانی‌ها از مازاد عرضه قرار دارد. کارتل نفتی اوپک در آخرین لحظات نشست خود به توافق کاهش سطح تولید کشورهای عضو و غیرعضو به میزان ۲/ ۱ میلیون بشکه طی ۶ماه اول ۲۰۱۹رسید؛ اما به‌نظر می‌رسد این میزان کافی نباشد. مشاور JBC دیروز در وین با انتشار گزارشی اعلام کرد که تولید روزانه نفت خام در سال میلادی آینده ۲/ ۱ درصد رشد خواهد داشت.از سوی دیگرتوقف تولید میدان نفتی الشراره لیبی به‌دلیل حمله گروه‌های شبه‌‌نظامی از مجرای کاهش عرضه از رشد بهای نفت حمایت کرد. حال نگاه بازار به گزارش موسسه نفت آمریکا خواهد بود تا با رصد تغییرات موجودی تجاری این کشور، قیمت نفت از حبس بازه‌ای خارج شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.