| کد خبر: 178202 |

◄ آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور در نهم آذر ماه

فروش دلار به عراقی‌های عازم ایران ممنوع شد.

تین نیوز
پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از تابناک، این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار در آستانه ورود به کانال ۱۰ هزار تومان، سهام رشد کرد/ دلار پایین آمد، رکورد بیشترین کاهش یک ماهه نفت از سال ۲۰۰۸ تاکنون، واردات ۷ محصول کشاورزی به عراق ممنوع شد، گوشی تلفن همراه به زودی ارزان می‌شود، شاخص صادرات کشور ۱۳.۵ درصد افزایش یافت و ایرلاین‌ها همچنان درگیر تامین ارز نیمایی را در بر دارد.

دلار در آستانه ورود به کانال ۱۰ هزار تومان

فارس نوشت: روز گذشته، در ادامه روند نزولی قیمت انواع ارز‌ها در کشور و تقویت ارزش پول ملی، یک دلار آمریکا در بازار تهران بین ۱۱ هزار تومان تا ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان خرید و فروش شد. البته دیروز در مقطعی قیمت دلار در برخی شهر‌های کشور به ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان هم رسید. یورو نیز کاهش قیمت داشت و با نرخ ۱۲هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد همچنین درهم امارات با قیمت ۳۰۰۰ تومان فروخته شد که نسبت به روز‌های قبل کاهش قیمت داشتند. روز چهارشنبه یورو با قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان و درهم امارات با قیمت ۳۱۵۰ تومان فروخته شد.

فروش دلار به عراقی‌های عازم ایران ممنوع شد

بانک مرکزی عراق در بخشنامه‌ای که برای تمامی بانک‌های عراقی ارسال شده تاکید کرد، با توجه به یادداشت وزارت خارجه عراق و نیز گفته‌های رئیس اتاق بازرگانی ایران در رابطه با توقف تعامل با دلار در مبادلات تجاری با عراق، تمامی بانک‌های عامل موظفند از فروش دلار به مسافرانی که قصد عزیمت به جمهوری اسلامی ایران دارند امتناع کرده و در صورت درخواست ارز‌های دیگری را به آن‌ها بفروشند. 

 

فروش دلار به عراقی‌های عازم ایران ممنوع شد/ کاهش تولید نفت روسیه در آستانه مذاکره با عربستان/ حباب سکه امامی به ۴۰۰ هزار تومان رسید/ کاهش ۱۰ درصدی قیمت طلا و سکه

 

سهام رشد کرد/ دلار پایین آمد

روز پنج‌شنبه، پس از این که رئیس فدرال‌رزرو اشاره کرد که ممکن است به پایان دوره ۳ ساله افزایش نرخ بهره، نزدیک شده باشیم، توجه به سرمایه‌های ریسک‌دارتر، مانند سهام بالا رفت و به دنبال جهش شاخص‌های وال‌استریت، سهام آسیایی هم رشد کردند.  فوتسی انگلیس ۰.۵ درصد بالاتر باز شد، داکس آلمان ۰.۶ درصد رشد کرده و کاک فرانسه هم، معاملات خود را با افزایشی ۰.۶۵ درصد شروع کرد.

پس از این که جرومی پاول، رئیس فدرال‌رزرو اعلام کرد که نرخ بهره آمریکا تنها اندکی پایین‌تر از نرخ بهره خنثی است، دلار و نرخ سود اوراق قرضه افت کردند؛ این درحالی است که کمتر از ۲ ماه پیش پاول گفته بود نرخ بهره راه درازی برای رسیدن به نرخ خنثی در پیش دارد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۶ درصد رشد کرد. شاخص بورس استرالیا ۰.۶ درصد و شاخص نیکی ژاپن ۰.۴ درصد افزایش یافتند؛ اما شاخص سهام شانگ‌های بر خلاف گرایش عمومی جهان ۱ درصد سقوط کرد.

 

فروش دلار به عراقی‌های عازم ایران ممنوع شد/ کاهش تولید نفت روسیه در آستانه مذاکره با عربستان/ حباب سکه امامی به ۴۰۰ هزار تومان رسید/ کاهش ۱۰ درصدی قیمت طلا و سکه

سود سهام در آسیا با نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد اجلاس رهبران چین و آمریکا در حاشیه نشست گروه جی۲۰، در مقایسه با سود سهام وال‌استریت، محدود بود. طبق برنامه قرار است ترامپ روز شنبه با رییس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، دیدار و گفتگو کند.

در بازار ارز، دلار در برابر یورو ۹.۱۵ درصد افت کرد و به نرخ برابری ۱.۱۳۸۴ رسید. این درحالی است که دیشب هم نرخ دلار در برابر یورو ۰.۷ درصد سقوط کرده بود. نرخ برابری دلار در برابر ین ژاپن، که دیشب از رکورد ۲ هفته‌ای  ۱۱۴.۰۰ افت کرده بود، ۰.۳۵ درصد تضعیف شد و به نرخ ۱۱۳.۲۶ رسید. شاخص دلار در برابر ارز‌های مهم جهان ۰.۶ درصد افت کرد و به نرخ ۹۶.۷۳۱ واحد رسید.

رکورد بیشترین کاهش یک ماهه نفت از سال ۲۰۰۸ تاکنون

قیمت نفت در بازار‌های جهانی کاهش داشت و با کاهش دیروز قیمت نفت در ماه جاری ۲۳ درصد افت کرد که بیشترین کاهش یک ماهه از بحران مالی ۲۰۰۸ تاکنون محسوب می‌شود. ظاهرا افزایش عرضه در نفت آمریکا و اینکه عربستان نمی‌خواهد تولید نفت را کاهش دهد باعث کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی شد.

بر اساس این گزارش قیمت نفت برنت ۶۴ درصد کاهش یافت و بشکه‌ای ۵.۸ دلار و ۱۲ سنت معامله شد. قیمت نفت آمریکا هم به زیر ۵۰ دلار رسید. توماس وارگا تحلیلگر اتحادیه نفت PVM گفت: من هنوز متعجب هستم که قیمت نفت چرا اینقدر پایین آمده است. /رویترز

کاهش تولید نفت روسیه در آستانه مذاکره با عربستان

در آستانه دیدار میان ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در نشست گروه جی ۲۰، مقامات انرژی روسیه از کاهش تولید نفت این کشور در ماه نوامبر خبر دادند.  به گزارش ایسنا، الکساندر نواک - وزیر انرژی روسیه به بلومبرگ گفت: شرکت‌های نفت روسی در ماه نوامبر، ۴۰ هزار بشکه در روز کمتر نسبت به ماه اکتبر تولید کردند. تولید نفت روسیه در اکتبر به بیش از ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز رسیده بود که بالاترین رکورد از زمان فروپاشی جماهیر شوروی بود. به نظر می‌رسد روسیه تمایلی ندارد تولیدش را کاهش بیش‌تری دهد و هفته آینده درباره این موضوع با متحدان اوپک خود گفتگو خواهد کرد.  

با کاهش بیش از ۳۰ درصدی بهای نفت برنت از اوایل اکتبر تاکنون، عربستان سعودی کاهش تولید هماهنگ تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک را پیشنهاد کرده است. اکثر تحلیلگران و معامله‌گران انتظار دارند این موضوع در نشست آینده اوپک تصویب شود، اما مشارکت روسیه قطعی نیست.

 

فروش دلار به عراقی‌های عازم ایران ممنوع شد/ کاهش تولید نفت روسیه در آستانه مذاکره با عربستان/ حباب سکه امامی به ۴۰۰ هزار تومان رسید/ کاهش ۱۰ درصدی قیمت طلا و سکه

مذاکرات میان پوتین و بن سلمان در حاشیه دیدار سران گروه جی ۲۰ در آرژانتین ممکن است این دو قدرت نفتی را به هم نزدیک‌تر کند.  اگر شرکت‌های نفت روسیه به همین روند تا پایان نوامبر به تولید ادامه دهند، تولید نفت این کشور برای نخستین بار از ژانویه، کاهش ماهانه خواهد داشت. با این حال لزوما به معنای این نخواهد بود که روسیه آماده بازگشت به کاهش تولید است.  به گفته تحلیلگران، به نظر می‌رسد این کاهش تولید به دلیل عوامل فصلی بوده و ارتباطی به اقدامات اولیه برای کاهش تولید پیش از مذاکرات گروه اوپک پلاس نداشته است.

واردات ۷ محصول کشاورزی به عراق ممنوع شد

وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد بدلیل خودکفایی و به منظور حمایت از تولید داخلی، واردات هفت محصول کشاورزی دیگر به این کشور ممنوع می‌شود.

بر این اساس وزارت کشاورزی عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از اول دسامبر آینده / ۱۰ آذرماه جاری واردات سیب زمینی، بادمجان، هویج، کلم، گل کلم، کدو و عناب به این کشور ممنوع خواهد بود.  عراق پیشتر واردات گوجه فرنگی و ذرت را نیز بدلایل مشابه ممنوع کرده بود. /ایرنا

گوشی تلفن همراه به زودی ارزان می‌شود

محمدجواد آذری‌جهرمی در پایان نشست مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های فعال در تنظیم بازار که در وزارت صنعت، معدن و تجارت، برگزار شد، گفت: در این جلسه، اعلام شد که قاضی مربوطه، به رفع توقیف محموله‌های تلفن همراه موجود در گمرک رای داده و در این جلسه مقرر شد کارگروهی، کار هماهنگی با سایر دستگاه‌های مربوط برای عرضه هرچه سریعتر این گوشی‌ها به بازار را دنبال کند.

وی افزود: علاوه بر مشکلات ناشی از افزایش نرخ ارز، کمبود عرضه نیز موجب بروز حباب در این بازار شده است که امیدواریم با افزایش عرضه، هرچه سریعتر این کالا کاهش قیمت یابد.

آذری‌جهرمی همچنین از فراخوان برای واردات تلفن همراه خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد با توجه به مسایلی که وارد کنندگان قبلی داشتند از ظرفیت‌های جدید برای تامین گوشی‌های مورد نیاز بازار استفاده شود و بررسی مشکلات ارزی وارد کنندگان بدلیل نبودن نماینده بانک مرکزی در جلسه امروز، به جلسه دیگری موکول شد. /صدا و سیما

ایرلاین‌ها همچنان درگیر تامین ارز نیمایی

مقصود اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه پرواز‌های داخلی در مهر‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: متاسفانه در بخش پرواز‌های خارجی به دلیل شرایط اقتصادی و نوسانات ایجاد شده در بخش ارز، شاهد کاهش ۳۳ درصدی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی از تخصیص نرخ ارز به آن‌ها از سویبانک مرکزی راضی نیستند، گفت: متأسفانه بانک‌های عامل پروسه‌های طولانی مدتی را در پرداخت ارز ایجاد کرده‌اند و همین موضوع موجب شده که معضل تامین ارز در این بخش هنوز برطرف نشود.

سامانی تاکید کرد: بانک مرکزی در ماه‌های ابتدایی افزایش نرخ ارز همکاری‌های لازم را با شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌داد، اما هم اکنون برای تخصیص ارز نیما به این شرکت‌ها مشکلاتی ایجاد شده که باید مدیران بانک مرکزی بانک‌های عامل را در این بخش توجیح کنند. 

شاخص صادرات کشور ۱۳.۵ درصد افزایش یافت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: شاخص صادرات محصولات غیرنفتی کشور از ابتدای سال جاری تا پایان آبانماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 محمدرضا مودودی افزود: فرایند صادرات کشور با وجود همه مشکلات اقتصادی به وجود آمده، مثبت بوده است و اکنون از مرز ۳۰ میلیارد دلار صادرات با تراز تجاری مثبت عبور کردیم.

وی با اشاره به این که سال‌ها آرزو می‌کردیم اقتصاد بدون نفت در ایران شکل بگیرد و نرخ ارز کنترلی نباشد، گفت: اکنون این شرایط در اثر تحریم دشمنان ایجاد شده است و در صورت مدیریت صحیح می‌تواند فرصتی برای رشد صادرات کالا‌های تولید شده در کشور، باشد.

وی همچنین با اشاره به مشکلاتی که شرایط جدید برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرده است، ادامه داد: نرخ ارزی که به چند قیمت عرضه می‌شود شرایط را برای تولیدکنندگان و عرضه کنندگان سخت کرده است.

مودودی با اشاره به اهمیت سازوکار‌های نظارتی برای تخصیص ارز با نرخ دولتی به کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور، گفت: اکنون ۶۵ میلیارد یورو ثبت سفارش صورت گرفته است که اگر فرآیند نظارتی نباشد امکان سوء استفاده از دریافت تفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی با نرخ ارز آزاد وجود دارد.

حباب سکه امامی به ۴۰۰ هزار تومان رسید/ کاهش ۱۰ درصدی قیمت طلا و سکه

رئیس ­­کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: در مجموع هفته‌ای که گذشت، روند قیمت سکه و طلا کاهشی بوده و به طور متوسط در یک هفته اخیر، هم قیمت طلا و هم قیمت سکه، ۱۰ درصد کاهش قیمت داشته است.

 کشتی آرای در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص آخرین قیمت‌های طلا و سکه اظهار کرد: قیمت سکه امامی صبح روز پنج شنبه تا ۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان هم کاهش پیدا کرد، ولی مجددا با ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت مواجه شد.  نیم سکه یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و ربع سکه نیز یک میلیون و ۷۰ هزار تومان بود. سکه یک گرمی هم بدون تغییر ۶۴۰ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم نیز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. قیمت هر مثقال طلا هم که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان است و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان ارزشگذاری شده است. به گفته وی،  حباب سکه تمام طرح جدید نیز در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار تومان است.

واردات کنجد در ۶ ماهه سال ۹۷ به ۲۸ هزار تن رسید

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۶ ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۸ هزار تن دانه کنجد حتی خرد شده از ۱۷ کشور جهان وارد ایران می‌شود. طبق آمار واردات ۲۸ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۹۳۷ کیلوگرم دانه کنجد باعث خروج ۴۲ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۱۱ دلار شده که این رقم معادل ۱ هزار میلیارد و ۷۶۸ میلیارد و ۲۸۷ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۱۱۶ ریال است. بنا بر آمار گمرک واردات از کشور‌های اتیوپی، ازبکستان، ترکیه، بلغارستان، چین، امارات متحده عربی، پاکستان، اوگاندا، ترکمنستان، اسپانیا، افغانستان، چاد، سودان، عمان، فدراسیون روسیه، نیجریه، هند و هنگ کنگ صورت می‌گیرد.

به نقل از میزان،  نگاهی به آمار نشان می‌دهد طبق آمار بیشترین واردات از کشور پاکستان به حجم بیش از ۸ هزار تن و به ارزش ۱۲ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۸۵۲ دلار یا به عبارتی ۵۲۸ میلیارد و ۷۳۷ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۳۷ ریال صورت می‌گیرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.