| کد خبر: 175442 |

فراز و فرود یک روزه دلار

در سومین روز هفته، دلار نوسانات رفت و برگشتی را در کف و سقف کانال ۱۳ هزار تومانی تجربه کرد. روز دوشنبه، دلار معاملات خود را در مرز ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز و به سرعت تا محدوده ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد.

تین نیوز

در سومین روز هفته، دلار نوسانات رفت و برگشتی را در کف و سقف کانال ۱۳ هزار تومانی تجربه کرد. روز دوشنبه، دلار معاملات خود را در مرز ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز و به سرعت تا محدوده ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، با برخورد به محدوده یاد شده، معامله‌گران خریدهای خود را بالا بردند تا قیمت نتواند یک بار دیگر به کانال ۱۲ هزار تومانی سرک بکشد.

با افزایش خریدها، قیمت راه افزایشی را در پیش گرفت و حدود ساعت ۱۲ ظهر شاخص ارزی تا نرخ ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت. پس از اینکه قیمت به مرز ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان رسید و در برخی معاملات قیمت از مرز ۱۴ هزار تومانی عبور کرد، فروش‌های ارزی بالا رفت و قیمت ساعت ۴ بعدازظهر به عدد ۱۳ هزار و ۹۳۰ تومان رسید. ثبت این قیمت به معنای افزایش ۳۰ تومانی و پایانی بر ۴ روز کاهش پیاپی بود. با وجود افزایش جزئی روز گذشته، معامله‌گران باور دارند، دلار به علت خروج نسبی افراد عادی از بازار با کاهش تقاضا رو‌به‌رو است و همین عامل قیمت آن را طی روزهای آتی تحت فشار قرار خواهد داد.

 به گفته فعالان، افت قیمت دلار در ساعات ابتدایی روز بیش از هر عاملی ناشی از کاهش نرخ حواله درهم بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار ارز، پیش از ساعت ۱۱ صبح، نرخ حواله درهم که با قیمت ۳ هزار و ۷۵۰ تومان آغاز به کار کرده بود، تا کف ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی پایین رفت. از نظر آنها، تحت‌تاثیر افت نرخ حواله درهم، معامله‌گران بازار داخلی نیز در موقعیت فروش قرار گرفتند. نرخ حواله درهم نیز از حدود ساعت ۱۲ ظهر تغییر مسیر داد و برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران عنوان کردند که قیمت ارز یاد شده حدود ساعت ۴ بعدازظهر ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

عده دیگری از بازیگران بازار باور داشتند، در روزهایی که تقاضای خاصی در بازار حضور ندارد و از آن سو افراد زیادی نیز تمایل به فروش ارز ندارند، دامنه نوسانات کاهش زیادی پیدا می‌کند. با این حال، کاهش نوسانات به زیان نوسان‌گیرانی است که از تغییرات قیمتی کسب سود می‌کنند. به گفته فعالان، نوسان‌گیران در روزهای کم‌تقاضا سعی می‌کنند با تحرکات خود قیمت را بالا و پایین ببرند و از این راه کسب سود کنند.

البته گاه هدف آنها از این تحرکات آزمون بازار بوده است. آنها در این آزمودن به‌دنبال آن هستند که ببینند بازار و افراد عادی تا چه حد در مسیر خرید یا فروش همراه آنها می‌شوند، امری که خود می‌تواند رفتار نوسان‌گیران را تحت‌تاثیر قرار دهد.روز گذشته بانک‌ها نیز قیمت دلار را ۱۰ هزار و ۷۶۶ تومان و قیمت یورو را ۱۲ هزار و ۴۳۴ تومان برای خرید از مردم اعلام کردند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، آخرین روز هفته گذشته بانک‌ها دلار را از مردم ۱۰ هزار و ۶۰۷ تومان و یورو را ۱۲ هزار و ۲۶۶ تومان می‌خریدند.

روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی نیز همسو با دلار نوسانات رفت و برگشتی را تجربه کرد. سکه در ساعات ابتدایی روز چنان دچار موج کاهشی شده بود که تا قیمت ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومان پایین رفت. با این حال، از این نقطه به سرعت خریدهای سکه بالا رفت و قیمت تا کانال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بالا آمد. ساعت ۴ بعدازظهر سکه ۴ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان قیمت خورد که ۱۱۰ هزار تومان بالاتر از روز دوم هفته بود.

با وجود نوسانات دیروز، فضای بازار نسبت به گذشته همچنان التهاب کمتری داشت. رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز ضمن تایید این موضوع عنوان کرد: خرید و فروش در بازار انجام می‌شود ولی نه به آن شکل که چشمگیر باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با بیان اینکه تب خرید سکه فروکش کرده است، افزود: مردم اما باید هوشیار باشند و از خریدهای هیجانی در بازار طلا به‌خصوص طلای خام و آب‌شده پرهیز کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر به مردم توصیه کرد در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری دارند به سراغ خرید مصنوعات طلا بروند و اگر اطلاعات کافی ندارند وارد خرید طلای خام نشوند. محمد ولی با بیان اینکه سود خرید طلای خام برای کسانی است که سالهاست در این کار هستند و آگاهی کافی دارند، تصریح کرد: اما عده‌ای از مردم که اطلاعات کافی در این حوزه ندارند به نیت سود بیشتر وارد این بازار می‌شوند ولی از آنجا که سود این بخش منطقی نیست، گاه با ضرر و زیان مواجه می‌شوند.

به گفته برخی فعالان، در ماه‌های اخیر تمایل به خرید طلای خام در میان برخی مردم افزایش یافته است. برخی معامله‌گران باور دارند، اجرت و مالیات ارزش افزوده‌ای که توسط طلافروشان از مردم عادی که طلای زینتی خریداری می‌کنند، دریافت می‌شود، یکی از علل افزایش کشش مردم به سوی طلای خام بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آرش کمانگیر 0 0

    با درود
    نظم بازار بسمت آرامش پیش می رود و اگر برنامه ریزان بازار طلا و ارز متعدد نگردند و نیروهای انتظامی وامنیتی هم با مدیریت هماهنگ به مدیریت ارز بپیوندد روزهای آتی شاهد آرامش نسبی در این بازار و نتیجتا آرامش در اقتصاد ملی(خرد و کلان) خواهیم بود و مردم کشور زیر فشار روانی قرار نخواهند گرفت