| کد خبر: 175427 |

◄ اختیارات جدید بانک مرکزی چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟

یک استاد دانشگاه عمده اختیاراتی که این روز‌ها به بانک مرکزی داده شده است را برای ورود بیشتر و به‌هنگام این نهاد به بازار برای ایجاد ثبات لازم و جلوگیری از کار افتادن سامانه نیما دانست.

تین نیوز

یک استاد دانشگاه عمده اختیاراتی که این روز‌ها به بانک مرکزی داده شده است را برای ورود بیشتر و به‌هنگام این نهاد به بازار برای ایجاد ثبات لازم و جلوگیری از کار افتادن سامانه نیما دانست.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فرارو، وحید شقاقی‌شهری گفت: ابزار‌هایی که در حال حاضر در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته باید سریعا به بهترین شکل مورد استفاده قرار گیرد و هرچه بیشتر زمان از دست بدهیم، کارآمدی این ابزار‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

 او افزود: در حال حاضر به بانک مرکزی این اختیار را دادند که به بازار نیما هم وارد شود و یک جا‌هایی دلار را از صادرکننده بخرد و به واردکننده بفروشد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی حضور بانک مرکزی در بازار نیما را مفید اعلام کرد و گفت: این کار باعث می‌شود عملاً سرعت عمل افزایش پیدا کند و تعلل در واردات صورت نمی‌گیرد و واردکننده می‌تواند یک جا‌هایی با سرعت عمل بیشتری و محدودیت کمتری دلار خریداری کند.

شقاقی‌شهری درباره اجازه انتشار اوراق مشارکت ارزی نیز گفت: خرید اوراق مشارکت ارزی توسط مردم با استفاده از ریال می‌تواند یکی از ابزار‌های مناسب برای جمع‌آوری نقدینگی در کشور باشد.

او افزود: زیرا در این بازار بعضاً شفافیت موجود باعث می‌شد که صادرکنندگان غیرنفتی که عمدتاً خصولتی هستند و بعضا مشاهده شده بود که بازار نیما را دور می‌زنند یا در تزریق ارز تعلل می‌کردند؛ لذا این دخالت بانک مرکزی کاملا لازم بود.

این اقتصاددان متذکر شد: حالا با ابزار‌هایی که در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است شرایط برای ایجاد ثبات و شفافیت در بازار بسیار افزایش پیدا کرده است و می‌تواند مشکلات موجود را رفع کند و مانع از مختل شدن سامانه نیما شود و ارز مورد نیاز واردکننده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تامین کند.

 شقاقی‌شهری گفت: باید این نکته را هم در نظر داشت که لزوما داشتن ابزار به معنی موفقیت نیست، یعنی ممکن است ما ابزار‌های لازم را در اختیار داشته باشیم، اما توان مدیریتی لازم را نداشته باشیم. آن زمان دیگر هیچ‌کدام از این ابزار‌ها نمی‌تواند کارساز باشد؛ بنابراین ما الان نیازمند یک مدیریت اجرایی کارآمد هم هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.