| کد خبر: 174913 |

◄ سوال یک اقتصاددان: بانک‌ها دلار ۹هزارتومانی را چه می‌کنند؟

استاد دانشگاه تهران شرط میزان ثمربخشی دخالت بانک مرکزی بر بازار ارز را استمرار آن عنوان کرد.

تین نیوز

استاد دانشگاه تهران شرط میزان ثمربخشی دخالت بانک مرکزی بر بازار ارز را استمرار آن عنوان کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبر آنلاین، آلبرت بغزیان گفت:تصویب لوایح جدید و اعطای اختیارات تازه برای فروش ارز مسافری به‌صورت یورو به صرافی‌ها بار روانی حاکم بر بازار ارز را تخلیه می‌کند و تاثیر مثبتی بر روند کاهش قیمت باقی خواهد گذاشت.

او ادامه داد: نکته مهم برای اثربخشی دوره اجرای این سیاست‌هاست چراکه ممکن است بار دیگر در اثر نبود بازار موازی و یا احساس نگرانی هجوم به بازارها رقم‌زده شود. وی فروشنده شدن دلال‌ها در شرایط کنونی را اتفاق خوبی ارزیابی کرد.

بغزیان گفت: بانک‌ها بهتر است اعلام کنند چه میزان ارز به قیمت کمتر از 10 هزار تومان هر روز می‌خرند و مجاری مصرف این ارز نیز کجاست تا در این شرایط امکان شکل‌گیری سوءاستفاده تازه‌ای ) مانند آنچه در ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ داد) فراهم نشود .

این استاد دانشگاه افزود: امیدوارم در برنامه بانک مرکزی که جزییاتش بر ما آشکار نیست ، کاهش تعداد بازارها و تعداد نرخ‌ها پیش‌بینی شود .

او گفت: جزییات اختیارات بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز روشن نیست ، گفت: البته این رویه برای عدم اعلام جزییات در شرایط فعلی اقدام قابل تاییدی است چراکه ممکن است دلالان و سوءاستفاده‌گران با ورود به ماجرا مانع از دستیابی به هدف شوند .

این استاد دانشگاه همچنین  درباره نرخ ثبات ارز گفت: اینکه قیمت ارز در چه کانالی ثابت شود بستگی به میزان دخالت، حجم دخالت بانک مرکزی و دوره آن دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.