| کد خبر: 174429 |

تعریف دامنه جدید دلار؟

روز گذشته، قیمت دلار کشش افزایشی خاصی را از خود نشان نداد و بیشتر رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت. در دومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را در کانال ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز کرد که تفاوتی با روز شنبه نداشت.

تین نیوز

روز گذشته، قیمت دلار کشش افزایشی خاصی را از خود نشان نداد و بیشتر رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت. در دومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را در کانال ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز کرد که تفاوتی با روز شنبه نداشت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، در همان شروع روز، قیمت از کانال ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان به سرعت عقب‌نشینی کرد و تا ساعت ۱۲ ظهر، بهای این ارز به نزدیکی مرز ۱۷ هزار تومانی رسید. با برخورد به این مرز مقاومت معامله‌گران بیشتر شد و افزایش خریدهای آنها باعث عدم ورود دلار به سطوح ۱۶ هزار تومانی شد. در ادامه روز نیز قیمت رشد خاصی را از خود نشان داد و در تمام مقاطع روز زیر سقف ابتدای روز نوسانات خود را انجام داد. حدود ساعت ۴ بعدازظهر، دلار حدود ۱۷ هزار تومان قیمت خورد که ۳۵۰ تومان پایین تر از قیمت روز شنبه بود.

به گفته برخی معامله‌گران فنی، به نظر می‌رسد پس از نوسانات شدید هفته گذشته، بازار در حال تعریف دامنه جدید مجازی از نوسان برای خود است. از نظر این دسته، بازار در روزهای اخیر در دامنه ۱۶ هزار و ۸۰۰ تا ۱۷ هزار تومان با حمایت خریداران مواجه می‌شود و در بازه ۱۷ هزار و ۸۰۰ تا ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان فروشنده‌ها در بازار بیشتر می‌شوند.

در این میان، دسته‌ای از فعالان باور دارند، بازار برای صعود یا نزول بیشتر نیاز به توجه بیشتر به چند سطح فنی دارد. از نظر آنها، بازار برای موج نوسان صعودی بعدی نیاز دارد که سد ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومانی را در مرحله اول بشکند و پس از آن بالای سطح ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان ماندگار شود. کاهشی‌ها به دو سطح چشم دوخته‌اند که عدم حمایت از آنها راه را برای بازگشت دلار به کانال ۱۴ هزار تومانی باز می‌کند. اولین نقطه حمایتی از نظر آنها ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان است و نقطه دوم ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان. در صورت شکست دو نقطه از نظر این عده، راه دوری برای بازگشت به مرز ۱۴ هزار تومانی نیست.

در شرایطی که نقاط متفاوت فنی از سوی معامله‌گران بعضا عنوان می‌شود، عده زیادی از بازیگران ارزی باور دارند، دلار در هفته جاری با فشار فروش مواجه خواهد بود. از نظر آنها، هفته گذشته خریدهای زیادی توسط نوسان‌گیران صورت گرفته است و این دسته در هفته جاری سعی خواهند کرد بخش بیشتری از خریدهای خود را عرضه کنند؛ چراکه وقتی قیمت از یکسو توان افزایش را از خود نشان نمی‌دهد و از سوی دیگر با احتمال اخبار کاهشی رو‌به‌‌رو است، نوسان‌گیران فروش‌های خود را بیشتر می‌کنند تا حداقل در قیمت‌های پایین‌تر بار دیگر خریدار شوند. در واقع برای نوسان‌گیران، بیشتر از آنکه سطح قیمتی مهم باشد، میزان دامنه نوسان اهمیت دارد.

 به گفته برخی فعالان، احتمال توافق نفتی ایران و اروپا، باز کردن کانالی برای جا به جایی‌های مالی برای ایران توسط اتحادیه اروپا و احتمال افزایش بیشتر قیمت نفت از جمله عواملی هستند که بازار در مواجه با آنها ممکن است تن به کاهش قیمت بیشتری بدهد.

از سوی دیگر، احتمال تصویب لوایح مربوط به FATF دیگر متغیری است که طی روزهای آتی می‌تواند قیمت دلار را در مسیر نزولی قرار دهد. در آن سو افزایشی‌های بازار بیش از هر عاملی به ادامه حضور تقاضای احتیاطی در بازار اشاره می‌کنند و معتقدند تا تقاضا برای اسکناس کاغذی در بازار وجود دارد، احتمال شکست مرزهای حمایتی حداقل پایین است.

از نظر آنها تنها در صورتی قیمت در چنین شرایطی تغییر می‌کند که از یکسو بازارساز به‌طور فعال در بازار از طریق خرید و فروش اقدام به بازارسازی کند و از سوی دیگر، شرایط انتظاری جامعه نیز با اتخاذ و تدبیر سیاست‌های اقتصادی مناسب تغییر کند. ادامه دیپلماسی فعال بین‌المللی دیگر متغیری است که می‌تواند مانع از بازگشت نوسانات شدید به بازارها شود.

در روزی که دلار رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت، سکه تمام بهار آزادی نیز بیشتر کاهش قیمت را تجربه کرد و در نهایت حدود ساعت ۵ بعدازظهر روی مرز ۵ میلیونی قرار گرفت. این قیمت ۱۰۰ هزار تومان کمتر از روز شنبه بود. به گفته فعالان، سکه برای ادامه روند نزولی خود در وهله اول نیاز است که به پایین مرز ۵ میلیونی برود و پس از آن به مبارزه مرز ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد رفت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.