| کد خبر: 174343 |

◄ تحقق دولت الکترونیک در وزارت صمت

در مراسمی با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، از سامانه تجارت ایران رونمایی شد.

تین نیوز

در مراسمی با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، از سامانه تجارت ایران رونمایی شد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از شاتا، در این مراسم شریعتمداری با اشاره به برنامه رئیس‌جمهور برای شفافیت و برخورد مؤثر با فساد گفت: قصد داریم‌ در وزارت صمت با زبان عملی و مؤثر این هدف را محقق کنیم.

او افزود: در این مسیر با الکترونیکی کردن اسناد تجاری و با آسیب‌شناسی و مهندسی مجدد، تلاش خواهیم کرد که مجوزهای زائد به صفر برسد و هزینه فعالیت‌های تجاری-اقتصادی را به حداقل برسانیم تا بخش‌خصوصی بدون مراجعه و با فرآیند ساده‌ای، خدمات دریافت کند. همچنین بخش دولتی به‌صورت شفاف به اطلاعات دسترسی داشته باشد و صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان باقیمت مناسبی کالا را دریافت کنند و در حوزه روابط بین‌الملل، شفافیت برقرار کنیم.

شریعتمداری ادامه داد: درگذشته قانونی در مجلس تصویب شد که زمینه‌ساز تحقق اهداف بزرگی برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز شده و در جریان تسهیل تجاری هم مؤثر واقع شد و امروز بسیاری از سامانه‌های جامع تجارت و زیرسامانه‌های این سامانه بزرگ، قدرت عملیاتی پیدا کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حدود 15 سند تجاری، الکترونیکی شده و برای همه زیر فرایندهای تجاری سامانه عملیاتی ایجادشده و این درحالی است که سامانه جامع تجارت به 40 صنف به‌صورت سیستمی مرتبط است.

اجرای سامانه رتبه‌بندی برای ثبت‌سفارش

او در ادامه از اجرایی شدن سامانه رتبه‌بندی برای ثبت‌سفارش طی این هفته خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این سامانه، صف مردم برای پیگیری کار در سامانه تجارت به‌صورت حضوری برای ثبت‌سفارش حذف و به حداقل می‌رسد. از طرف دیگر به‌صورت سیستمی هم سقف کالا و هم اهلیت واردکننده، مبنای ثبت‌سفارش قرار می‌گیرد و ما دسترسی به «یک عنوان مؤثر برخط سامانه‌ای شفاف» خواهیم داشت.

شریعتمداری اضافه کرد: سامانه ضوابط کالایی یکی دیگر از سامانه‌هایی است که این ماه به‌طور کامل عملیاتی می‌شود و درحال‌حاضر به‌صورت آزمایشی فعالیت می‌کند. قرار است کلیه ضوابط و قانون و مقررات صادرات و واردات و تعرفه‌ها به‌صورت سیستمی در این سامانه تعریف و تعیین‌شده و در کلیه سامانه‌ها ازجمله ثبت‌سفارش و گمرک اعمال می‌شود. علاوه‌بر این اطلاع‌رسانی به بازرگانان به‌صورت برخط هم در این سامانه انجام می‌شود و کسی از رانت اطلاعاتی برخوردار نخواهد بود که در حقیقت، آنچه انجام می‌شود، به‌مثابه یک کار زنده عملیاتی است.

او بابیان اینکه در دنیای امروز اگر بخواهیم سرعت، سهولت و شفافیت در تجارت داشته باشیم، بدون توجه به دستاوردهای جدید و ماشینی کردن اطلاعات به این اهداف نخواهیم رسید، افزود: حجم کار دستگاه‌های اجرایی بسیار بالاست و روزی چند صد کارت بازرگانی صادر و تمدید می‌شود و در واردات گاهی دو هزار ثبت‌سفارش واردات صورت می‌گیرد که با دستگاه‌های دیگر مرتبط است و بیش از هزار حواله تأمین ارز در بانک مرکزی و هزاران بارنامه و میلیون‌ها قبض انبار صادر می‌شود که این سیستم عظیم را نمی‌شود بدون سیستم‌های برخط کنترل و با سهولت و سرعت جلوگیری از فساد را تضمین کرد.

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت تصریح کرد:‌ فساد را بدون سیستم‌های جدید نه می‌توانیم پیشگیری و نه درمان بکنیم. به همین دلیل برای جلوگیری از شعارزدگی باید به این نوع سیستم‌ها روی بیاوریم.

رتبه 124 ایران در شاخص سهولت کسب‌وکار

او با برشمردن برخی رتبه‌های کشورمان در تجارت بین‌الملل گفت: در شاخص سهولت کسب‌وکار صاحب رتبه 124 از 190 هستیم، در شاخص تجارت فرامرزی 166 و همچنین در شاخص جلوگیری از فساد رتبه 130 از 180 را به دست آورده‌ایم. این آمار البته راضی‌کننده نیست و به‌نظر می‌آید در این زمینه نیازمند کاری جهادی هستیم.

شریعتمداری تصریح کرد: برای کشوری با جمعیت 80 میلیونی و با تعهدات بالای فعالیت اقتصادی، نیازمند چنین سیستم‌هایی هستیم. 22 سال پیش این مسیر را آغاز کردیم، قدم‌هایی نیز برای تجارت الکترونیک برداشته شد، اما جایگاه امروز ما؛ اما جایگاه امروز ما راضی‌کننده نیست. باید تأکید کرد که با جابجایی دولت‌ها، این فعالیت‌ها نباید متوقف‌شده، بلکه باید به‌عنوان فعالیت‌های اصلی کشور و به‌مثابه خطوط قرمز شناسایی درنظر گرفته‌شده و این مسیر ادامه یابد.

او تأکید کرد: این‌گونه اقدامات حتماً باید با همکاری و کمک وزارت ارتباطات با بازنگری و بازآرایی در مورد قوانین و مقررات مربوط باشد تا از موازی کاری جلوگیری شود. همچنین برای اینکه این فعالیت‌ها از فساد دور بماند، باید به‌صورت ویژه‌بر آنها نظارت شود. تا دستگاه‌های مسئول ناظر، مسئولیت حوزه‌شان را خودشان برعهده بگیرند.

شریعتمداری یادآور شد: اگر برای نظارت بر فعالیت‌ها یک بدنه قوی ایجاد کنیم و انجام هماهنگی، بین نهادهای بیرونی باشد، سرعت صدچندان خواهد شد. در آخر تأکید می‌کنم که تمام حقوق مربوط به صنعت، معدن و تجارت باید در حوزه تجارت الکترونیک مورد کنترل و هدایت باشد و همه باقوت مسیر را طی کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.