| کد خبر: 168232 |

◄ نرخ سوم ارز هم تعریف شد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از تصویب نرخ توافقی ارز خبر داد.

تین نیوز

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از تصویب نرخ توافقی ارز خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از اقتصادآنلاین، یحیی آل اسحاق گفت: دولت برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌ها نرخ سوم ارز یا همان نرخ توافقی را تعریف کرده که از سوی وزیر صنعت تصویب‌شده و جزئیاتش به‌زودی ابلاغ می‌شود.

او گفت: در پی نوسانات ارزی دولت اقدام به راه‌اندازی سامانه نیما یا همان نظام یکپارچه ارزی کرد که در قالب آن برای کالاهای اساسی دلار ۳۸۰۰ تومانی و برای بقیه کالاهای وارداتی دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا کند.

جهانگیری گفت: ارز دیگری به‌عنوان نرخ سوم خواهیم داشت که بخشنامه اولیه آن، از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ و نامه آن به رئیس‌کل بانک مرکزی ارسال‌شده است تا کالاهایی که باید در سامانه نیما مربوط به مواد نفتی و معدنی وارد شود و بر اساس طرحی که قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد مقرر شد بقیه کالاها که مشمول ارز ۳۸۰۰ و ۴۲۰۰ تومانی نشده و به سامانه نیما وارد نمی‌شوند، ارزشان به‌صورت توافقی بین صادرکننده و واردکننده مبادله شوند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: برای واردات مواد معدنی، برخی از واردکنندگان سوءاستفاده‌هایی انجام داده‌اند که دولت برای جلوگیری از این سودجویی‌های محتمل اقدام به این سیاست‌گذاری کرده است، چراکه آن‌ها بیش از نیاز خود اقدام به ثبت سفارش مواد اولیه‌شان کرده‌اند و مازاد بر نیازشان مواد اولیه واردشده را در بازار آزاد می‌فروختند.

آل اسحاق تصریح کرد: واقعیت کشور این است که نیازهایی داریم که باید اولویت‌بندی شوند و از سوی دیگر نیز دولت نه‌تنها نمی‌تواند پاسخگوی همه ارز موردنیاز کشور باشد، بلکه نباید در این شرایط حساس ارز برای سوء استفاده‌کنندگان یا قاچاقچیان اختصاص دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.