| کد خبر: 16663 |

جاده ابریشم ۲

تین نیوز | دیروز با حضور وزیر خارجه کشورمان در عمان توافقنامه کریدور شمال به جنوب موسوم به توافقنامه عشق آباد میان ۴ کشور ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان به امضا رسید تا با اجرای این توافقنامه یکی از مهم‌ترین و دیرینه‌ترین آرزو‌های کشورهای آسیای میانه یعنی دسترسی به آب‌های آزاد خلیج فارس به تحقق نزدیک شود.
 
با اجرای این توافقنامه، ایران عملا به محور ارتباطی كشورهای آسیای‌میانه و حاشیه خلیج‌فارس تبدیل خواهد شد؛ چراكه این خط ترانزیتی تماما از شرق كشور ایران عبور می‌كند و بدون حضور ایران ایجاد چنین خط ترانزیتی‌ای با چنین ویژگی‌هایی قابل تصور و ممكن نیست.
 
اولین اجلاس تشكیل این كریدور سال 89و در زمان مسئولیت بنده به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان برگزار و بیانیه آن به‌طور رسمی منتشر شد و بعدها اجلاس‌های مختلفی در هر 4كشور عضو برگزار گردید و بر اجرای این موافقت‌نامه تأكید شد و كمیته‌های فنی و اجرایی آن شكل گرفت. درنهایت این توافقنامه سال گذشته و در جریان سفر رئیس‌جمهور به كشور عمان امضا شد و مورد تصویب مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفت و در حال حاضر شكلی رسمی، قانونی و اجرایی به‌خود گرفته است.
 
این طرح یك پروژه عظیم اقتصادی است كه هم منافع كشورهای آسیای میانه را تأمین خواهد كرد و هم منافع كشورهای حاشیه خلیج‌فارس و طبیعتا بیشترین نفع و انتفاع آن نصیب ایران به‌عنوان محور این ارتباط خواهد شد و اهمیت آن را می‌توان معادل جاده ابریشم دانست كه البته این بار از مسیر شمال به جنوب می‌گذرد.
 
جمهوری اسلامی ایران براساس اصول سیاست خارجی خود كه مبتنی بر توسعه ارتباط منطقه‌ای گسترش روابط و همكاری‌ها با كشور عمان را در اولویت خویش قرار داده است؛ چراكه ایران و عمان از اشتراكات فراوانی برخوردارند و علاوه بر آن اداره بزرگ‌ترین آبراه جهان را به‌صورت اشتراكی برعهده دارند.
 
همچنین 2كشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نظرات و دیدگاه‌های مشتركی دارند و به‌طور كلی در سال‌های اخیر همواره شاهد تعامل و اعتماد متقابل میان رهبران سیاسی 2كشور بوده‌ایم و در طول تاریخ ایران و عمان همواره روابط سازنده و مثبتی داشته‌اند. شاهد این مدعا نیز وجود كمیته راهبردی اشتراكی میان 2كشور و میانجیگری و نقش سازنده عمان در حل مشكلات و مناقشات بین‌المللی میان ایران و برخی كشورهای غربی، ازجمله آمریكاست كه در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.
 
تحقق این امر نیازمند اعتماد متقابل میان كشورهای منطقه و اتكا بر توانمندی‌ها و استعداد‌های درون منطقه‌ای برای حل مشكلات است و ما معتقدیم كشورهایی كه برخلاف این استراتژی روشن و منطقی عمل می‌كنند فریب خورده هستند و به‌تدریج از ملت‌های منطقه دور خواهند شد. در این میان كشور عمان نقش تعیین كننده‌ای داشته و با توجه به روابط عمیق سیاسی، اقتصادی، نظامی و استراتژیك با ایران و سایر كشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس می‌تواند در تأمین اهداف این كریدور بسیار مؤثر باشد.
 
سفیر سابق ایران در عمان

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل و نقل 0 0

    تاسیس این کریدور مهم است و اگر دولت آن را تعقب نماید می تواند در اواخر این دولت یا در دولت بعد عملیاتی شود. این مسیر یکی از شاخه های کریدور شمال - جنوب و به عبارت بهتر شاخه شرقی آن محسوب می شود.

  • کارشناس حمل‌ونقل 0 0

    با سلام و تشکر لازم به ذکر است، کریدور مورد اشاره، با کریدور شمال جنوب متفاوت است. کریدور شمال جنوب از مسیر آذربایجان، دریای مازندران و روسیه می‌گذرد. نام این محور، دالان شمال جنوب است و پیرو موافقتنامه عشق آباد. با تشکر