| کد خبر: 161848 |

◄ بازگشت سودهای دو رقمی به بانک‌ها؟

فروش‌ اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد از سوی بانک‌ها راهگشای اعطای سود دورقمی و بازگشت به سودهای پیشین است.

تین نیوز

فروش‌ اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد از سوی بانک‌ها راه‌گشای اعطای سود دورقمی و بازگشت به سودهای پیشین است.

به گزارش تین‌نیوز، کاهش نرخ سود بانکی بدون مدیریت مناسب از سود دولت باعث سرازیر شدن سرمایه به سمت بازارهای سرمایه‌ای، افزایش اجاره‌بها مسکن و ... شد. اما در پی فروش‌ اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد به نظر می‌رسد بانک‌ها بتوانند مجدداً با نرخ سود دورقمی سرمایه جذب کنند.

از نیمه‌های تابستان سال جاری دولت نرخ سودهای بانکی را تا 15 درصد کاهش داد. این تصمیم دولت با این منطق بود که سرمایه‌های خرد به بازار تولید وارد شود.

نتیجه کاهش نرخ سود بانکی بدون مدیریت صحیح ایجاد مشکل در بازارهای دیگر، افزایش یک‌باره قیمت اجاره‌بها،  سرازیر شدن سرمایه‌های خرد به بازارهای سرمایه‌ای نظیر ارز و سکه و افزایش نرخ ارز و سکه  که در نهایت فشار به بخش‌های متوسط و ضعیف جامعه شد.

در شرایطی که دلار در ابتدای سال جاری حول 3200 تومان بود حتی در روزهای گذشته به نزدیک 5 هزار تومان هم رسید از طرف دیگر قیمت سکه به 1.5 میلیون تومان رسیده است.

دولت تصمیم گرفت بازار ارز را از طریق فروش‌ اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد کنترل کند. بر این اساس به شبکه بانکی کشور اجازه داده‌شده از 28 بهمن‌ماه به مدت دو هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد اقدام کند. اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر می‌شوند و نرخ بازخرید قبل از موعد آن 14 درصد خواهد بود.

به گزارش راه دانا، این در حالی است که سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا برخی بانک‌های دولتی مشروط بر اینکه میزان سپرده مردم از رقم معینی بالاتر باشد حتی به‌حساب روزشمار هم‌سود نزدیک به 20 درصد می‌دهند می‌گوید: وقتی بانک‌ها با ســقف سود 16 درصدی، هنوز هم به مردم 20 درصد سود می‌دهند، پس این احتمال هم وجود دارد که ســود 20 درصد رســمی را هم 25 درصد پرداخت کنند. می‌شود همین‌که ما می‌خواهیم!

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.