| کد خبر: 161366 |

معاون امور تعرفه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی تشریح کرد

◄ 4 عامل تاثیرگذار بر تجارت چند جانبه

تجارت دو جانبه یا چند جانبه هر کشور تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی، سطح توسعه اقتصادی و عوامل سیاسی قرار دارد.

تین نیوز

تجارت دو جانبه یا چند جانبه هر کشور تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی، سطح توسعه اقتصادی و عوامل سیاسی قرار دارد. 

به گزارش تین‌نیوز، معاون امور تعرفه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی این مطلب را در جمع فعالان و کارشناسان بخش بنادر و دریانوردی در یک گروه تلگرامی در پاسخ به این پرسش مطرح کرد که «با توجه به عوامل تاثیرگذار شامل سازمان توسعه تجارت، اتاق‌های بازرگانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و ...  بر تجارت خارجی کشورها، ریل‌گذاری روابط تجاری خارجی کشور و توسعه آن چگونه و توسط چه نهادی صورت می‌گیرد؟».

خسرو سرایی با تاکید بر این‌که تجارت دو جانبه یا چند جانبه هر کشور تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی، سطح توسعه اقتصادی و عوامل سیاسی قرار دارد، گفت: موقعیت جغرافیایی، آب و هوای معتدل، گستردگی مناطق ساحلی، حمل‌ونقل مناسب و... مناسب برای توسعه تجارت بین المللی است. 

وی منابع طبیعی را دومین عامل تاثیرگذار بر تجارت دو جانبه یا چند جانبه هر کشور دانست و اظهار داشت:   دارا بودن انواع منابع طبیعی، مستقیما بر تجارت بین المللی محصولات اولیه و ساخته شده  یک کشور تاثیر می‌گذارد. 

 این کارشناس لجستیک سطح توسعه اقتصادی کشورها را سومین عامل تاثیرگذار بر تجارت دو یا چندجانبه کشورها ذکر کرد و گفت:  سطح توسعه اقتصادی می‌تواند به طور مستقیم بر ساختار تجارت خارجی و موقعیت در تجارت بین المللی تاثیر بگذارد.

به گفته وی تجارت خارجی کشورهای ایالات متحده، ژاپن و اتحادیه اروپا با سطح توسعه اقتصادی بالا، و در کشورهای در حال توسعه اقتصاد نسبتا عقب مانده، مثال‌های عینی مناسبی هستند.

سرایی با بیان این‌که عوامل سیاسی نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار بر تجارت دو یا چند جانبه کشورهاست، خاطرنشان کرد: روابط سیاسی با جهان و سیاست یک کشور نیز تاثیر زیادی بر تجارت بین‌المللی دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.