| کد خبر: 153530 |

خانه ملت بررسی می کند ؛

مسیر پرپیچ و خم مشکلات موسسات اعتباری و چند سوال

سپرده‌گذاران موسسات اعتباری می خواهند هرچه سریعتر به وجوه خود دسترسی یابند و دولت و مجلس نیز توان خود را برای حل مشکلات به کار گرفته اند.اما سوال اینجاست که این میزان از عملکرد دستگاههای اجرایی کافی است؟

تین نیوز

سپرده‌گذاران موسسات اعتباری می خواهند هرچه سریعتر به وجوه خود دسترسی یابند و دولت و مجلس نیز توان خود را برای حل مشکلات به کار گرفته اند.اما سوال اینجاست که این میزان از عملکرد دستگاههای اجرایی کافی است؟

به گزارش خبرگزاری خانه ملت این روزها سپرده گذاران و مالباختگان برخی موسسات مالی و اعتباری به هر دری می زنند تا بلکه راهی برای حل مشکل شان پیدا شود. نمایشگاه مطبوعات امسال هم از این اعتراضات بی نصیب نماند و تحت تاثیر حرکات اعتراضی آنها بود.

احمد انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خانه ملت می گوید: مردم اعتراض دارند و این تحصن های قانونی حق آنهاست و واقعا درد آور است.

سید فرید موسوی دیگر عضو اقتصادی مجلس هم با ابراز همدردی با مالباختگان به خبرنگار خانه ملت می گوید: شرمنده مردم هستیم به عنوان امنای ملت.

بحرانی واقعی در عرصه اقتصاد کشور

محمد مهدی مفتح عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه;بودجه و محاسبات در گفتگو با خبرنگار خانه ملت می گوید: یک بی انظباطی در حوزه پولی کشور ایجادشده که می تواند بحران از و خطرناک باشد.

به گزارش خانه ملت، موسسات اعتباری غیرمجاز مدتهاست که برای بازار غیرمتشکل پولی دردسرساز شده‌اند ریشه ایجاد این مشکل کجاست

انارکی سابقه این مشکل را در دهه هفتاد می داند که مجوز صدور مجوز برای آنها به راحتی صورت می گرفت و نظارت کافی هم در طول این سال ها در مورد نحوه کار آنها وجود نداشت

فرید موسوی هم می گوید :نمی توان یک مقصر اصلی برای این معضل پیدا کرد همه دستگاه ها در حقیقت مقصر هستند چون هم قانونی که برای بازار پولی غیر متشکل مصوب شد و هم خود تدوین آئین نامه ها توسط دستگاه های دولتی با تاخیر صورت گرفت و به هر حال به جایی رسیدیم که متاسفانه حضور این موسسات تحقق سیاست گذاریهای پولی را در کشور با چالش روبرو می کرد

بنابراین گزارش با توجه به اینکه این موسسات، نرخ سود بالاتری نسبت به بانکها و موسسات اعتباری مجاز پرداخت می‌کردند، با اقبال عمومی مردم مواجه شدند و از طرف دیگر، به دلیل اینکه الزامات بانکها و موسسات اعتباری مجاز در مورد آنها مصداق نداشت، در نرخ سود گسترده‌تر عمل کردند

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به سپرده گذاران هم نقدی دارد و به خبرنگار خانه ملت میگوید: در این کشور کدام واحد اقتصادی هست که باتوجه به شرایط اقتصادی امروز بتواند سودی که این موسسات تبلیغ می کردند پرداخت کند، البته باید گفت سپرده گذاران می گویند که ما به تابلوی بانک مرکزی اعتماد کردیم و قراداد نوشتیم.

سخنگوی کمیسیون های تلفیق و برنامه و بودجه و محاسبات می گوید: قانون به بانک مرکزی اختیار وسیع داده برای چنین روزی وی ادامه می دهد :در مقابل این اختیار باید پاسخگو باشد که اگر انظباط پولی کشور به هم بخورد بسیار می تواند خطرناک باشد

یکی از عمده ترین مشکل که بسیار هم گسترده است، مورد موسسه کاسپین است احمد انارکی در مورد آن می گوید مبالغی که باید برای سپرده گذاران این موسسه پرداخت شود بسیار هنگفت است ولی بالاخره باید تامین شود ولی کی و از کجا نمی دانم ولی همه مسئولین تاکید دارند که این کار انجام شود.

اما جعفر زاده ایمن آبادی راه کاری ارائه می دهد مبنی بر اینکه این پول از طریق ردیف بودجه ای در سال ٩٧ تامین شود تا اعتماد نسبی مردم به حوزه پولی کشور باز گردد.

سید فرید موسوی به عملکرد مجلس اشاره دارد و می گوید ما گزارش تخلفاتی که از طرف دستگاه ها ی مختلف درمورد موسسه کاسپین صورت گرفته رابه قوه قضاییه ارجاع دادیم ولی تاکیداتی مقام معظم رهبری داشتند که قوای سه گانه با همکاری هم باید این مشکل سپرده گذاران را مرتفع کنند.

در پایان باید گفت که این روزها نظام بانکی روزهای سختی را پشت سر می گذارد و اگر به سلامت عبور کند تجربه گرانبهایی به برای اقتصاد کشور شمار می رود.

اگرچه مجلس و قوای مجریه و قضائیه با برپایی جلسات متعدد به صورت روزانه پیگیر مشکلات سپرده گذاران هستند .در حالی که سپرده گذاران در کوتاه مدت نیاز به دسترسی به سپرده خود دارند تا بتوانند امرار معاش کنند و زندگی برخی از آنها نیز مستقیماً با این سپرده ها زلفی گره زده است،اما سوال اینجاست که برنامه دولت در کوتاه مدت برای پاسخگویی به نیاز شهروندان چیست؟ دلیل به تعویق افتادن رسیدگی به وضعیت این موسسات چه بوده و دولت و بانک مرکزی و نیز وزارت امور اقتصاد و دارایی برای حل مشکل بوجود آمده برای این موسسات در میان مدت و حذف کامل این معضل در بلندمدت چه برنامه ای در پیش خواهد گرفت.

 

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سپرده گذار ثامن الحجج(ع) 0 0

    این فرافکنی ها اصلا قابل قبول نیست !
    - آیا شرکت واحد تهران و حومه وظیفه ساماندهی و نظارت بر کار و عملکرد موسسات مالی و اعتباری را داشته است ؟؟؟
    - یا اینکه شرکت آب و فاضلاب کهکیلویه و بویر احمد عهده دار این مسئولیت خطیر که به امنیت ملی کشور گره خورده است، داشته است ؟؟؟
    - شاید هم بزعم آقایون وظیفه کمیته امداد امام یاسوج بوده است ؟؟؟
    وقتی بخاطر بی کفایتی مسئولان بانک مرکزی سپرده گذاران به خاک سیاه می نشینند و له له پول برای گذران زندگی و حیات و بقاء دارند چکار دیگری بغیر از فروش سپرده هاشون به بهای ناچیز دارند ؟؟؟
    تا وعده سرخرمنی که زمینش و محصولش را بردند و خوردند چگونه بر مخارج کمر شکن زندگی فائق آمده و دهها بدهی خود را مدیریت کنند ؟؟؟
    چه کسی پاسخگوی 12 سال نمایش تابلوهای تحت نظارت بانک مرکزی بر سر در بالغ بر 500 شعبه موسسه ثامن الحجج(ع) در سراسر کشور است !
    چه نهادی پاسخگوی اعتماد از دست رفته مردم به ارکان حکومتی خواهد بود؟
    چه نهادی باید پاسخگوی هتک حرمت ثامن الحجج (ع) لقبی که از هشتمین امام و پیشوای شیعیان جهان برای کلاهبرداری استفاده شد، می باشد ؟
    چه کسی پاسخگوی سپرده گذارانی است که از روی بیکاری و احتیاج به پول، خانه و مأمن زندگیشان را جهت اخذ چندر غاز سود در موسسه گذاشتند تا جلوی زن و بچه هایشان شرمنده نباشند! ؟
    چه نهادی پاسخگوی فروپاشی خانواده ها تحت لوای اقتصاد اسلامی حاکم بر کشور است؟؟؟
    کدام اشخاص و نهادهایی اصل پول وسود این سالهای سپرده گذاران را بالا کشیده است ؟ !؟
    و دهها سوال دیگر...