| کد خبر: 14386 |

ترافیک در پارکینگ نقدینگی بورس

تین نیوز | آمار‌های ۴ ماهه بازارسرمایه آمار‌های جالبی است، این آمار‌ها نشان می‌دهد که ۱۰درصد از معاملات بازار مالی ایران در ۴‌ ماه نخست سال به معاملات اوراق بدهی که بخش زیادی از آن اوراق مشارکت است اختصاص داشته، این به‌معنای پارک شدن نقدیندگی در حاشیه بورس است.
 
 نزول شاخص بورس و فرابورس معادلات بازار سهام را در 4‌ماه نخست سال تغییر داد، این نزول باعث شد بخشی از نقدینگی موجود در بازار سهام به بازار‌های دیگر مهاجرت كند، پیش‌تر این نگرانی وجود داشت كه بخشی از نقدینگی به بازار‌های دیگر نظیر سكه طلا، ارز و مسكن مهاجرت كنند اما نبود پتانسیل سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها به‌دلیل فضای كلان اقتصاد باعث شدسرمایه‌گذاران بازار اوراق مشاركت را ترجیح دهند.
 
دولت در دوره قبل اقدام به انتشار اوراق مشاركت 23درصدی و اخیرا با توجه به چشم‌انداز كاهش تورم اوراق مشاركت با نرخ سود 21درصد كرده است بر این اساس سرمایه‌گذاران با درنظر گرفتن میزان بهره بانكی و همچنین تورم ترجیح داده‌اند بخشی از نقدینگی خود را به بازار اوراق مشاركت منتقل كنند. در ادبیات مالی از اوراق مشاركت عموما به‌عنوان پاركینگ پول یاد می‌شود زیرا این فرصت را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌كند كه به محض آشكار شدن نشانه‌های صعود دوباره به بورس بازگردند.
 
آمار‌ها نشان می‌دهد در 4‌ماه نخست امسال در مجموع 40هزار میلیارد تومان معادل 13میلیاد دلار، انواع اوراق بهادار در بازار‌های مالی ایران دادوستد شده است كه از این میزان 10درصد معاملات به اوراق بدهی كه بخش اعظم آن اوراق مشاركت است اختصاص داشته است.
 
از مجموع كل معاملات انجام شده در بورس‌های تهران و فرابورس 21هزارو230میلیارد تومان یعنی 52درصد به معاملات عمده اختصاص داشته و 11هزار و650 میلیارد تومان معادل 29درصد كل معاملات مربوط به معاملات خردو بلوك بورس تهران بوده است. پس از آن 4106میلیارد تومان ازمعاملات به اوراق بدهی اختصاص داشته است. این به‌معنای این است كه دولت در اجرای سیاست‌های پولی، مالی‌اش برای جذب نقدینگی از طریق اوراق مشاركت موفق بوده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.