| کد خبر: 128923 |

همسان سازی نرخ خدمات در بنادر و نرخ سوخت هواپیما

تین نیوز

در خصوص هزینه های بالای بندری مقرر شد که به منظور حمایت از صادرات غیر نفتی، سازمان بنادر و کشتیرانی عوارض و نرخ های دریایی و بندری را به میزان نرخ بنادر کشورهای منطقه رقابتی کند ضمن آنکه با توجه به وجود نرخ‌های متفاوت برای سوخت مصرفی هواپیماهای مسافری و باری، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه نسبت به اعمال نرخ سوخت هواپیمای باری همانند مسافری، اقدام و مراتب جهت تصویب به هیات وزیران ارائه دهد.

 

به گزارش آنا،  مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر بازرگانی در حوزه تجارت با اشاره به برگزاری نخستین جلسه شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی در سال جاری گفت: این جلسه با دستوراتی نظیر موانع صدور ضمانت نامه های بانکی مورد نیاز صادرات خدمات فنی و مهندسی، عدم تخصیص اعتبارات بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، غیررقابتی شدن محصولات تولیدی-صادراتی، عدم برقراری روابط بانکی با کشورهای هدف به ویژه با کشورهای همسایه و قادر نبودن صادرکنندگان به دریافت LC، تسهیل در ورود موقت مواد و کالاهای مورد نیاز در توسعه صادرات و عملکرد صادرات غیرنفتی در سال 95 شکل گرفت.

 

در این جلسه، نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت صادرات کشور گفت: صادرات غیرنفتی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی بوده که وزارت امور اقتصاد و دارایی با همکاری که در استرداد مالیات بر ارزرش افزوده به صادرکنندگان در سال گذشته داشت، شرایط مساعدی را برای حل این مسائل در پیش گرفت تا مشکلات پیش روی صادرات و بهبود میزان صادرات کالا و خدمات در کشور شکل بگیرد.

 

در این جلسه 13 مصوبه به نفع تسهیل صادرات تصویب شده که به شرح زیر است.

 

حذف شروط نداشتن چک برگشتی برای شرکت های خدمات فنی و مهندسی

مقرر شد تا به به منظور تسهیل صدور ضمانت نامه‌های بانکی مورد نیاز صادرات خدمات فنی و مهندسی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر رعایت بانک های عامل بر اجرای مصوبه شماره 93981/ت52014هـ مورخ 94/7/19 هیات وزیران در مورد مستثنی شدن شرکت های معتبر صادرکننده خدمات فنی و مهندسی از شروط نداشتن معوقه و چک برگشتی به کلیه بانک های عامل اعلام شود.

 

تسهیل صدور پذیرش ضمانت نامه ارزی در کشورهای هدف

بانک مرکزی ج.ا.ایران ظرف مدت یک ماه نسبت به اعلام اسامی کشورهایی که در آنها صدور و پذیرش ضمانت نامه های ارزی بانکی مقدور نیست، اقدامات لازم را انجام دهد.

 

اعلام اسامی صادرکنندگان برتر خدمات فنی و مهندسی به بانک مرکزی

سازمان توسعه تجارت ایران فهرست صادرکنندگان معتبر خدمات فنی و مهندسی را که بیش از 20میلیون دلار صادرات طی سال های اخیر انجام داده اند را تهیه و ظرف یک هفته به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کند.

 

صندوق توسعه ملی مکلف به صدور ضمانت نامه حداقل 250میلیون یورو

با هدف تسهیل در صدور ضمانت نامه های بانکی مورد نیاز صادرات خدمات فنی و مهندسی، هیات امنای صندوق توسعه ملی نسبت به صدور مجوز برای سپرده گذاری حداقل مبلغ 250 میلیون یورو نزد بانک های خارجی آن دسته از کشورهای هدف که مشکل مذکور در آنها وجود دارد را صادر کند.

 

تکلیف وزارت صنعت برای ارائه پیشنهاد بودجه حمایت از صادرات غیرنفتی

وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ارائه پیشنهادات برای تامین بودجه لازم به منظور حمایت از صادرات غیرنفتی جهت تنظیم و ارائه لایجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی اقدام کند.

 

نرخ های دریایی با رقبا، تجاری سازی می شود

در خصوص هزینه های بالای بندری مقرر شد که به منظور حمایت از صادرات غیر نفتی، سازمان بنادر و کشتیرانی موظف است عوارض و نرخ های دریایی و بندری را به میزان نرخ بنادر کشورهای منطقه کاهش داده و در صورت نیاز جهت جبران کسری از درآمد این سازمان از محل واردات کالا تامین شود.

 

همچنین با توجه به مطالعات صورت گرفته در کارگروه ملی برون گرایی، سازمان بنادر کشتیرانی موظف شد ضمن اجرایی کردن مصوبات این کارگروه مراتب را ظرف حداکثر ۲ ماه به دبیرخانه شورای عالی صادرات گزارش نماید.

 

کاهش نرخ سود تسهیلات صادراتی

به منظور کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی صادراتی در جهت رقابت پذیر نمودن صادرات و خروج از وضعیت چند نرخی تسهیلات اعطایی به بخش صادرات، جلسه ای با مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی و با شرکت بانک توسعه صادرات، سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه صادرات، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و ضمن اتخاذ تصمیم لازم مراتب به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام شود.

 

نرخ سوخت هواپیماها، به نرخ واحد تبدیل می شود

با توجه به وجود نرخ‌های متفاوت برای سوخت مصرفی هواپیماهای مسافری و باری، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه نسبت به اعمال نرخ سوخت هواپیمای باری همانند مسافری، اقدام و مراتب جهت تصویب به هیات وزیران ارایه شود.

 

پوشش نوسانات نرخ ارز

به منظور پوشش نوسانات نرخ ارز مقرر شد، مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت پس از تصویب در هیات وزیران توسط صندوق‌ضمانت صادرات اجرا شود.

 

تمرکز بر بهبود روابط بانکی با بانک های هدف

در زمینه مشکلات موجود در خصوصی برقراری روابط بانکی با کشورهای هدف مقرر شد، بانک مرکزی با هماهنگی وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تهیه طرحی به منظور رفع مشکلات مذکور به ویژه در کشورهای همجوار اقدام و نتیجه را به دبیرخانه شورای عالی صادرات منعکس کند.

 

تسهیل ورود موقت مواد و کالای واحدهای تولیدی

شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی ضمن تاکید بر تسهیل ورود موقت مواد و کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی، مقرر کرد تا گمرک جمهوری اسلامی ایران ضمن استفاده از ظرفیت قانونی و بدون کسب نظر دستگاه‌های مختلف برابر مقررات نسبت به موافقت با ورود موقت مواد اولیه و ملزومات اقدام نماید.

 

بررسی موانع ممنوعیت صدور سنگ های زینتی

در خصوص تسهیل و رفع ممنوعیت صدور سنگ های زینتی مقرر شد، کمیته ای متشکل از سازمان میراث فرهنگی، سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی، ضمن بررسی موانع موجود، تصمیمات لازم اتخاذ و نتیجه را به دبیرخانه شورای عالی صادرات ارسال کند.

 

تخصیص 4000 میلیارد تومان برای حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی

مقرر گردید، سازمان برنامه و بودجه به منظور تامین اعتبارات مورد نیاز برای حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی، نسبت به‌ تخصیص ۴۰۰۰۰ میلیارد ریال از منابع ردیف "۶" بند (الف) تبصره «۱۴» قانون بودجه و سایر ردیف و منابع اقدام و موافقتنامه لازم را با سازمان توسعه تجارت امضاء نماید.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.