| کد خبر: 106128 |

ایران نیازمند ۸۳۱ هزار تن ریل در دهه پیش روست

هفته‌نامه حمل و نقل|
گروه اقتصادی

: ایران تا ۹ سال آینده به ۸۳۱ هزار تن ریل نیاز دارد.  به گزارش حمل‌و‌نقل بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف دو شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که مصرف کنندگان عمده ریل در ایران محسوب می‌شوند، در سال‌های گذشته از ۷۶ هزار تن ریل در سال فراتر نرفته است.  این درحالی است که نیاز بالقوه براس سال‌های آتی نیازمند سه هزار کیلومتر ریل است.
 
کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی مبسوط تأکید کرده‌اند  در افق سال ۱۴۰۴ ریل‌گذاری به ۳۹۰۰ کیلومتر خواهد رسید که برای تحقق این هدف  ۴۷۰ هزار تن ریل، مورد نیاز است. تأمین این میزان ریل توسط دو شرکت مزبور از ابتدای امر از کانال واردات از تولیدکنندگان اروپایی با استاندارد بالا تأمین می‌شده اما پس از اعلام شرکت ذوب‌آهن اصفهان مبنی بر وجود توان بالقوه توان ساخت ریل در داخل، این دو شرکت عمده مصرف کننده ریل در ایران، سه تفاهمنامه با شرکت ذوب‌آهن اصفهان معتقد کردند اما این قراردادها به‌دلیل عدم رعایت استانداردهای اعلامی عملیاتی نشد. 
 
  بر‌اساس این گزارش در سال ۱۳۹۲ تفاهمنامه‌ای مبنی بر خرید ۲۵۰ هزار تن ریل میان ایران و هندوستان منعقد شد  و مقرر گردید ۱۱۰ هزار تن از این ریل‌ها در محدوده زمانی شهریور تا بهمن ماه سال ۱۳۹۵ و مابقی در سال ۱۳۹۶ تحویل ایران گردد. مقامات ایران تأکید کرده‌اند هنوز واردات ریل هندی به ایران عملیاتی نشده است.  با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد ذوب‌آهن اصفهان درحال‌حاضر اعلام کرده است اقداماتی برای تجهیز به استانداردهای مد نظر صورت گرفته است. 
 
مبحث ریل ملی سال هاست که بحث داغی میان کارشناسان اقتصادی و دست اندرکاران صنعت ریلی ایران است. بر اساس این گزارش با توجه به عملکرد شرکت زیرساخت و راه‌آهن، ریل مورد نیاز کشور به منظور ایجاد خطوط جدید، بهسازی و بازسازی و دو خطه کردن خطوط آهن موجود در کشور  در سال‌های گذشته، در مجموع از ۷۶ هزار تن در سال تجاوز نکرده است.

این درحالی است که برای تامیت ریل مورد نیاز برای توسعه حمل‌و‌نقل کشور و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی، نیازمند ریل‌گذاری بیش از این است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های پیش رو ایران به ۳ هزار کیلومتر ریل جهت احداث خطوط جدید، بهسازی، بازسازی و دو خطه کردن خطوط اهن نیاز دارد.
 
نگاهی به گذشته
 برآوردها نشانگر آن است که در سال‌های ۱۳۸۴ - ۱۳۹۴ برای متوسط عملکرد سالانه ۲۰۰ کیلومتر خط آهن جدید، در حدود ۲۴.۰۸ هزار تن ریل در سال مصرف شده است. آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت تولید و تقاضای ریل نشان می‌دهد که حداکثر معادل ۴۱ هزار تن ریل برای احداث خطوط جدید آهن در سال نیاز است.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که متوسط عملکرد سالانه احداث خطوط آهن جدید توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و تحویل آن برای بهره‌برداری از متوسط ۲۰۰ کیلومتر سالانه طی ۱۰ ساله ۱۳۸۴-۱۳۹۴ تجاوز نکرده است.
 
با این عملکرد می‌توان گفت متوسط مصرف سالانه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نمی‌تواند از تأمین ریل برای حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر خط آهن جدید در سال تجاوز کند و اگر ادعایی مبنی بر بیش از این مقدار در سال اعلام می‌شود، می‌تواند برای ذخیره‌سازی باشد. براساس آمار دریافتی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، عملکرد ریل‌گذاری این شرکت در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۷۵ کیلومتر بوده است.
 
همچنین اهداف ریل‌گذاری فاز اول برای ۹ پروژه در سال ۱۳۹۵ (پیش‌بینی) معادل ۳۴۰ کیلومتر و مقدار ریل مورد نیاز در این سال نیز معادل ۴۰.۹۵ هزار تن پیش‌بینی شده است. در این میان، متوسط مصرف ریل در هر کیلومتر خط جدید راه‌آهن معادل ۱۲۰.۴۲۰ تن است، بنابراین می‌توان گفت در سال ۱۳۹۴ عملکرد مصرف ریل توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور برای ۱۷۵ کیلومتر خط‌آهن جدید، معادل ۲۱.۰۷ هزار تن بوده است.
 
مرکز پژوهش‌های مجلس رد این گزارش تأکید کرده است همین‌طور که قابل ملاحظه است، چه در زمانی که عملکرد ریل‌گذاری خطوط جدید آهن کشور معادل ۱۷۵ کیلومتر در سال است و چه در زمانی که پیش‌بینی میزان ریل‌گذاری در سال ۱۳۹۵ معادل ۳۴۰ کیلومتر در نظر گرفته شود، متوسط مصرف مقدار ریل در سال توسط شرکت ساخت از حداقل ۲۱.۰۷ هزار تن تا حداکثر ۴۰.۹۵ هزار تن تجاوز نخواهد کرد.

ضمن این‌که در سال‌های ۱۳۸۴-۱۳۹۴ برای متوسط عملکرد سالانه ۲۰۰ کیلومتر خط آهن جدید، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در حدود ۲۴.۰۸ هزار تن ریل در سال مصرف کرده است.
لینک خبر

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.