| کد خبر: 10560 |

نهاوندیان: حضور بخش خصوصی در میدان رقابت، زمینه‌ساز رونق اقتصادی است

تین نیوز | رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: امروز رساندن پیام فرهنگی ملت ایران به جهان مرهون توفیق اقتصادی است و اگر بتوانیم در حوزه اقتصادی، بسیاری از مفاسد اجتماعی را ریشه‌کن کنیم و کارنامه قابل قبولی ارائه دهیم، در آن صورت دنیا بیش از پیش علاقه‌مند دریافت پیام ما خواهد بود.
 
محمد نهاوندیان شامگاه دوشنبه در نخستین نشست هم‌اندیشی مسئولان نهاد ریاست جمهوری و نخبگان کسب و کار با ابراز خرسندی از تشکیل چنین اجتماعی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت رسمی خود کوشیده است تا زمینه‌های فعالیت شایسته‌تری را برای فعالان بخش خصوصی ایجاد کند که آنان بتوانند با حضور در میدان رقابتی، زمینه شفافیت و رونق اقتصادی بیشتر کشور را فراهم کنند.
 
سرپرست نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در عین حال که باید تلاش کنیم فضای عمومی برای کسب و کار در کشور مساعد شود، باید سعی کنیم در جامعه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی نیز یک مسابقه اعتلا و ارتقا شکل بگیرد و ایده رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی، ابزاری برای رسیدن به این هدف بود.
 
نهاوندیان تصریح کرد: اصولاً اگر در داخل مجموعه‌های بخش خصوصی و جامعه فعالان اقتصادی مسابقه کیفیت و اعتلا شکل بگیرد، این مسأله می‌تواند پاسخی به سوال تاریخی عقب‌ماندگی در اقتصاد ایران باشد.
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: متأسفانه در تاریخ اقتصاد چند دهه اخیر کشورمان عمدتاً رشدها رانتی و متکی به ذخایر طبیعی و تجدیدناپذیر بوده است که این داستان باید به مسابقه بهره‌وری، نوآوری و بهبود کیفیت تبدیل شود.
 
وی افزود: امروز از یک سو نیازمند اصلاح ساختاری و سیاست‌گذاری هستیم و از سوی دیگر باید در داخل مجموعه فعالان اقتصادی بخش خصوصی، مسابقه توانمندی شکل بگیرد. باید در درون فعالان بخش خصوصی مسابقه فضیلتی شکل بگیرد که به جای مقاومت در برابر اصلاح رویه ها و گاه تلاش برای کند کردن مسیر تصمیم‌های شجاعانه در مسیر اصلاح ساختارها، بخش خصوصی با اعتماد به نفس وارد عرصه شود و اطمینان بدهد که اگر اقتصاد رقابتی شود آنها در این میدان برنده و سربلند خواهند بود.
 
نهاوندیان با بیان اینکه "برای اصلاحات جدی در اقتصاد کشور، هم باید در سطح کلان و هم در سطح خرد و بنگاه‌های کوچک، بطور جدی و شجاعانه وارد عمل شد"، به اهمیت رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی اشاره کرد و گفت: معتقدیم رتبه‌بندی‌ها باید توسط خود فعالان اقتصادی صورت بگیرد؛ چراکه اشراف کاملی بر جزئیات و واقعیات در صحنه دارند.
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وجود همدلی و وفاق بین دولت و بخش خصوصی را لازمه رشد و رونق اقتصادی دانست و اظهار کرد: دولت با جمع فعالان اقتصادی که توانایی و کارآمدی خود را در میدان عمل ثابت کرده‌اند تعامل داشته و از آنها مشورت می‌گیرد؛ البته بدیهی است که مشورت و تعامل دولت و بخش خصوصی موضوعی دوطرفه است.
 
وی با تاکید بر تداوم اینگونه جلسات خاطرنشان کرد: پشتوانه نظرات مطرح شده در گفت‌وگوهای غیر رسمی مسئولان دولتی و سیاست‌گذاران با نخبگان بخش خصوصی باید موجب توفیق آنها در صحنه عمل باشد. امروز دولت به رونق اقتصادی و تقویت تعامل با بخش خصوصی اهتمام جدی دارد و به لطف خدا و همت مردم و حماسه بزرگی که در انتخابات آفریدند در فاصله 10 ماه گذشته دولت در کنترل و کاهش تورم توفیقات خوبی بدست آورده است و البته اقدامات خود را برای بهبود وضع مردم و افزایش رونق اقتصادی با جدیت ادامه خواهد داد.
 
سرپرست نهاد ریاست جمهوری همچنین بر ضرورت اتخاذ راهکارهایی برای رونق غیر تورمی تاکید کرد و همه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را به ارائه راهکارهایی در این زمینه فراخواند و در ادامه با بیان اینکه "در تجربه رشدهای جهشی، نقش گروه‌های پیشگام غیر قابل انکار است"، گفت: دولت و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی پشتیبان و همراه هم هستند.
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: واقعیت تاریخ توسعه اقتصادی ایران این است که توسعه در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب عمدتاً با تکیه بر نفت بوده است و این موضوع علت اصلی بزرگ شدن حجم دولت است و ضرورت دارد که این رویه اصلاح شود و تغییر پیدا کند.
 
نهاوندیان خطاب به فعالان بخش خصوصی نیز تصریح کرد: مشکلات را باید با هم و بصورت طبیبانه مطرح کرده و به گونه‌ای راهکار اصلاح و درمان آن را ارائه دهیم که حاصل آن توانمندسازی بخش خصوصی باشد. نخبگان اقتصادی کشور می‌توانند در میدان عمل محور قابل اتکایی برای اجرای پروژه‌های مهم کشور باشند و دولت از این موضوع استقبال می‌کند.
 
بر اساس این گزارش، در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی از جمله بنیانگذار شرکت نیک کالا، مدیرعامل نوین زعفران، مدیرعامل شرکت رزیتان و مدیرعامل شرکت گیاهان سبز زندگی پیشنهادات و راهکارهای خود را برای پیشرفت بیش از پیش اقتصاد کشور با رئیس دفتر رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.
 
باور و حمایت واقعی از صنعت و تجارت، پرهیز از سیاسی کردن بخش صنعت، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، حمایت واقعی از صادرات غیرنفتی، مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌ها و تسهیل در روابط تجاری از جمله پیشنهاداتی بود که فعالان بخش خصوصی برای رونق اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی در این نشست مطرح کردند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.