| کد خبر: 6304 |

واگن‌های افسانه‌ای هنوز به اصفهان نرسیده است…

تین نیوز | واگن‌ها در گمرک بندرعباس است، واگن‌ها ترخیص شد، واگن‌ها بارگیری شد، واگن‌ها در راه است؛ اما این واگن‌های افسانه‌ای هنوز به اصفهان نرسیده است...
 
این بخشی از داستان متروی اصفهان است که در شورای چهارم و پس از وعده وعیدهای شورای سوم برای بهره برداری از قطار شهری در رسانه‌ها و از زبان مدیران نقل شد. متروی که پس از 12 سال هنوز انتظار افتتاح شدن را می‌کشد.
 
اگرچه آغاز عملیات عمرانی قطار شهری در شهرهای شیراز،‌ اصفهان،‌ مشهد و تبریز همزمان آغاز شد اما پروژه قطار شهری مشهد گوی سبقت را از دیگر کلان‌شهرها ربود و سال 89 خط یک متروی این شهر راه اندازی شد. اما در سایر کلان شهرها این اتفاق اگر امسال محقق شود با تاخیر چهار ساله و آن هم تنها در بخشی از خط یک انجام می‌شود.
 
در حالی که اصفهان همچنان در انتظار "واگن‌های در راه" است، 27 فروردین ماه امسال واگن‌های مترو وارد تبریز شد و مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز روز گذشته خبر از بهره برداری فاز یک متروی این شهر در "روزهای آتی" داده و گفته که از میان متروی کلان شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز تنها قطار شهری این شهر آماده بهره‌برداری است.
 
این در حالی است که احمد شریعتی،‌ نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان از حرکت واگن‌های مترو به سمت اصفهان از ساعاتی پیش خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: بهره برداری از متروی کلان‌شهرهای شیراز و تبریز نیز منوط به تست واگن‌ها در اصفهان است.
 
شریعتی با بیان اینکه راه‌اندازی مترو در تبریز در روزهای آتی بعید است،‌ تصریح می‌کند: واگن‌های قطار شهری اصفهان، شیراز و تبریز از یک شرکت چینی خریداری شده است و نمونه واگن باید در اصفهان تست شود تا پس از تایید نهایی، دیگر کلان‌شهرها بتوانند این واگن‌ها را به کار گیرند.
 
وی با اشاره به اینکه تمام هزینه واگن‌های قطار شهری اصفهان پرداخت شده است، می‌افزاید: واگن‌های قطار شهری تا هفته آینده به اصفهان می‌رسد و حداقل سه ماه برای تست و تایید نهایی واگن‌ها زمان لازم است.
 
شریعتی در حالی راه اندازی متروی سایر کلان شهرها را منوط به انجام آزمایشات اولیه در اصفهان می‌داند که مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز اعلام کرده سری اول واگن‌های قطار شهری به تبریز وارد شده است و با بررسی‌های صورت گرفته از طرف گروه کارشناسی چینی در دو بخش راه اندازی و بررسی تجهیزات، فاز اول خط یک قطار شهری تبریز، واجد شرایط لازم برای راه اندازی، تشخیص داده شده است.
 
فتح الله معین، عضو شورای شهر اصفهان که از زمان ورود واگن‌های قطار شهری به اصفهان اظهار بی اطلاعی می‌کند در خصوص آخرین وضعیت قطار شهری می‌گوید: واگن‌ها قطعا از گمرک بندرعباس، ترخیص و به سمت اصفهان بارگیری شده است.
 
وی در پاسخ به اینکه بهره‌برداری از فاز نخست متروی اصفهان قطعا چه زمانی است؟ تصریح می‌کند: بر اساس زمان‌بندی‌ها قطار شهری اصفهان باید تا پایان شهریورماه به بهره‌برداری برسد اما چون بسیاری از تجهیزات لازم برای راه اندازی مترو وارداتی است ممکن است این زمان به تعویق افتد.
 
معین، احتمال بهره‌برداری از قطار شهری تبریز در روزهای آتی را ممکن می‌داند و می‌افزاید: مقرر شده بود که تست واگن‌های قطار شهری کلان شهرهایی که از یک شرکت خریداری شده است در اصفهان انجام شود تا اشکالات واگن‌ها پیش از راه‌اندازی رفع شود اما ممکن است در شهرهای دیگر بخواهند بدون انجام این تست، خط مترو را به بهره برداری برسانند.
 
این عضو شورای شهر اصفهان در خصوص قیمت تمام شده واگن‌های قطار شهری اصفهان می‌گوید: واگن‌ها جزئی از خط یک محسوب می‌شود نمی‌توان قیمت آن‌ها را از کل پروژه تفکیک کرد و در کل برای خط یک متروی اصفهان تاکنون 900 تا هزار میلیارد تومان هزینه شده است و هنوز مبلغی معادل همین مقدار برای تکمیل این پروژه نیاز است.
 
به گفته مسؤولان متروی تبریز رقم عمده در خرید واگن‌های مترو، متعلق به واگن‌های قطار شهری تبریز است و از مجموع 315 واگن خریداری شده به ارزش 127 میلیون یورو، نزدیک به 180 واگن به مترو تبریز اختصاص دارد و تنها 135 واگن‌ها برای قطار شهری اصفهان و شیراز خریداری شده است.
 
شیراز،‌ اصفهان یا تبریز؟ اینکه قطار شهری در کدام کلان شهر زودتر به بهره برداری می‌رسد اهمیت چندانی ندارد اما سؤال اصلی اینجاست که با اعلام زمان‌های متعدد برای بهره‌برداری از این پروژه که به نظر نمی‌رسد تنها مختص مدیران اصفهانی باشد آیا کلان شهر‌ها رنگ مترو را به خود می‌بینند یا کارگران در سال‌های آتی نیز در پروژه‌های مترو مشغول به کار می‌مانند؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.