رینگ چهارم ترافیکی اصفهان؛ بهره برداری از ۲۰ کیلومتر در دوره ششم مدیریت شهری
معاون عمران شهری شهردار اصفهان اعلام کرد: پروژه ۷۸ کیلومتری رینگ چهارم ترافیکی به عنوان حلقه نهایی شبکه حمل ونقل کلان شهر اصفهان، با هدف کاهش ترافیک، هدایت خودروهای سنگین به بیرون محدوده شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در حال اجراست. مدیریت شهری قصد دارد در دوره ششم، حداقل ۲۰ کیلومتر از این مسیر را به بهره برداری برساند.
اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان، با اشاره به اهمیت پروژه رینگ چهارم ترافیکی گفت: این طرح در سال ۱۳۸۹ با هدف ایجاد حلقه حفاظتی پیرامون کلان شهر اصفهان مصوب شد و با طول ۷۸.۲ کیلومتر و عرضی میان ۶۰ تا ۷۵ متر، از سال ها پیش در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. از این مسیر، حدود ۴۸ کیلومتر در محدوده حریم شهر اصفهان و ۳۰ کیلومتر دیگر در حریم شهرهای دولت آباد، خورزوق، خمینی شهر، درچه و ابریشم واقع شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، کشاورزراد افزود: افزایش حجم ترافیک در مرکز شهر، ازدحام خودروها در مسیرهای اصلی و رشد آلودگی صوتی و هوایی، مدیران شهری را به سمت اجرای این طرح سوق داد. رینگ چهارم به عنوان حلقه نهایی شبکه ترافیکی شهر، برای توزیع منطقی ترافیک و هدایت وسایل نقلیه سنگین به بیرون از محدوده شهری طراحی شده است.
کشاورزراد با اشاره به بهره برداری از بخش «هلال ترافیکی شرق اصفهان» به طول ۱۷ کیلومتر در دوره ششم مدیریت شهری، گفت: هدف اصلی مدیریت شهری، تکمیل رینگ چهارم در محدوده شهری و بهره برداری از حداقل ۲۰ کیلومتر از این مسیر است. این بخش شامل ۷ کیلومتر در مناطق ۱۰ و ۱۵، ۷ کیلومتر در منطقه ۴ و ۳ کیلومتر در منطقه ۶ است که برای اجرای آن بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی خاطرنشان کرد: حجم عملیات خاک برداری و خاکریزی این پروژه به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب رسیده که معادل جابه جایی توسط ۲۴۰ هزار کامیون است. همچنین بیش از ۵ هزار تن میل گرد در این پروژه استفاده شده که معادل مصالح فولادی لازم برای ساخت هزار واحد مسکونی ۱۰۰ متری است.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان تأکید کرد: تکمیل رینگ چهارم تأثیر قابل توجهی در کاهش فشار ترافیکی بر رینگ سوم و محورهای درون شهری خواهد داشت. بخش ۳ کیلومتری بین تقاطع های شهدای اشکاوند تا شهید فخری زاده نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
وی افزود: اجرای این پروژه موجب کاهش ترافیک مرکز شهر، افزایش دسترسی شمال به جنوب و غرب به شرق اصفهان و جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به محدوده شهری می شود. این امر علاوه بر حفاظت از زیرساخت های شهری، به کاهش آلودگی هوا و روان سازی عبور و مرور کمک خواهد کرد.
کشاورزراد در پایان گفت: رینگ چهارم تنها یک مسیر ترافیکی نیست، بلکه پروژه ای ملی مقیاس در دل کلان شهر تاریخی اصفهان است که با هدف توزیع عادلانه بار ترافیکی، ارتقای کارایی شبکه حمل ونقل و تحقق توسعه پایدار شهری اجرا می شود؛ توسعه ای که همزمان با پیشرفت فنی، به حفظ کیفیت زندگی و محیط زیست نیز می اندیشد.