| کد خبر: 267337 |

تخریب لایه‌ های تاریخی با احداث گذر کمر زرین در اصفهان

یک باستان شناس از تخریب لایه های تاریخی در پروژه همسطح سازی گذر کمر زرین با میدان جلوخان در خیابان کمر زرین اصفهان خبر داد.

تین نیوز

 یک باستان شناس از تخریب لایه های تاریخی در پروژه همسطح سازی گذر کمر زرین با میدان جلوخان در خیابان کمر زرین اصفهان خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در حالی که دو روز قبل و در تاریخ ۳۰ دی و در بازدید شهردار اصفهان از روند عملیات عمرانی احداث گذر کمر زرین، مدیر منطقه سه این شهرداری این طور بیان کرده بود که «یکی از پروژه های مهم این منطقه، همسطح سازی گذر کمر زرین با میدان جلوخان است که موجب معضل رفت وآمد و نیز ترافیک در این محل شده است.» اما یک باستان شناس تأکید کرد که نقض قوانین مصوب مجلس توسط شهرداری در این اقدام مشهود است.

عقیل عقیلی گفت: این محل به علت مجاورت با پشته ای که مسجد جامع اصفهان روی آن قرار گرفته است، از نظر باستان شناسی در شهر اصفهان بسیار حائز اهمیت است.

این باستان شناس افزود: محل این پروژه در فاصلۀ کمتر از ۳۰۰ متری شمال شرق مسجد جامع عتیق اصفهان و روبه روی آرامگاه پیر پینه دوز واقع شده است.

تخریب لایه‌های تاریخی با احداث گذر کمر زرین در اصفهان 1

او در این باره توضیح داد: طبق قانون، هرگونه عملیات عمرانی در نقاط باستانی باید با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان انجام شود و در صورت برخورد با لایه ها و نهشت های باستانی، پروژه تا روشن شدن ابعاد قضیه متوقف شود. بر این اساس و در رابطه با اقدام اخیر شهرداری، قانون به طور مشخص نقض شده است.

این باستان شناس با حضور در محل این پروژه و بررسی لایه های تخریب شده، از وجود آثار استخوانی به جامانده از تدفین انسانی، اشیای تاریخی تخریب شده مانند آجرهایی در ابعاد مختلف، انواع ظروف سفالی منقوش، ظروف ساده، لعاب دار، تنبوشه های سفالی متعلق به دوران اسلامی و حتی آثاری مشکوک از دوران پیش از اسلام خبر داده است.

تخریب لایه‌های تاریخی با احداث گذر کمر زرین در اصفهان 2

عقیلی در ادامه این طور بیان کرد: با نگاه مختصری به آثار مورخینی مانند حافظ ابونعیم، می توان دریافت که دیرینگی احداث مسجد جامع اصفهان به اواسط قرن دوم هجری می رسد.

او گفت: پیش تر کاوش ها و پژوهش هایی از سال ١٩٧١ تا ١٩٨٤ میلادی توسط پروفسور گالدیری از گروه باستان شناسی موسسه ایزمئو در محل مسجد جامع اصفهان انجام شده بود. پس از آن فعالیت ها و از سال ١٣٧٧ شمسی، بار دیگر هیأت باستان شناسی ایتالیایی به ریاست پروفسور برونو جنیتو، فصل جدید مطالعات خود در مسجد عتیق را آغاز کردند.

این باستان شناس افزود: بر اساس صحبت های پروفسور برونو جنیتو به احتمال فراوان، آثاری پیش از اسلام در محل تپه درست در زیر محل قرارگیری مسجد جامع فعلی، پیش از ساخت آن وجود داشته است.

تخریب لایه‌های تاریخی با احداث گذر کمر زرین در اصفهان 3

عقیلی ادامه داد: در ادامه، بررسی های مربوط به سال ١٣٨٤ شمسی توسط دکتر محسن جاوری در اطراف محل مسجد جامع اصفهان صورت گرفت که نتیجه این گمانه زنی ها از دیرینگیِ محلات اطراف مسجد حکایت داشت. محسن جاوری در سال ١٣٨٤ در اطراف مسجد جامع و خیابان مجلسی گمانه هایی حفر کرده که نتیجه این ترانشه ها و لایه نگاری آن ها، کشف نهشت هایی از اعصار صدر اسلام بود.

او با اشاره به یافته هایی که در محل پروژه همسطح سازی گذر کمر زرین با میدان جلوخان در خیابان کمر زرین به دست آمده است، افزود: این بار اما کمی دورتر و جایی در محل خیابان کمر زرین و در مقابل آرامگاه پیر پینه دوز واقع در شمال شرقی مسجد جامع اصفهان و پشته باستانی که مسجد روی آن واقع شده، آثاری ارزشمند شامل آثار استخوانی، سفالی و تأسیسات به چشم می خورد.

او تأکید کرد: بی تردید شروع فصل جدید یک بررسی نظام مند، گمانه زنی و کاوش دقیق باستان شناسی در این محل قادر به پاسخگویی سؤالات متعدد باستان شناسان در رابطه با پیشینه تاریخی و استقرارهایی کهن تر در شهر اصفهان خواهد بود.

عقیلی گفت: اقدام اخیر شهرداری اصفهان بدون رعایت موازین قانونی، رفتاری آسیب رسان بوده و باعث امحای لایه های باستانی شده است. تداوم این اقدامات ضد قانون باعث نابودی هویت تاریخی اصفهان شده و آن را از شهری با سابقۀ کهن به شهری بی هویت تبدیل می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.