| کد خبر: 250722 |

منابع سه‌گانه خرید اتوبوس‌ های جدید شهر اصفهان

«بخشی از اعتبارات مربوط به خرید ۴۵ دستگاه اتوبوس جدید برای شهر اصفهان در بودجه سال جاری پیش بینی شده بود، بخش دیگر به صورت اوراق مشارکت و مبلغی با جابه جایی ردیف های بودجه به دلیل اولویت داشتن خرید اتوبوس تأمین شده است.»

تین نیوز

«بخشی از اعتبارات مربوط به خرید ۴۵ دستگاه اتوبوس جدید برای شهر اصفهان در بودجه سال جاری پیش بینی شده بود، بخش دیگر به صورت اوراق مشارکت و مبلغی با جابه جایی ردیف های بودجه به دلیل اولویت داشتن خرید اتوبوس تأمین شده است.»

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، «اتوبوس» یکی از سیستم های حمل ونقل عمومی شهری است که از چند دهه قبل در بین سیستم های حمل ونقلی فعال بوده است. این وسیله همگانی مقرون به صرفه، نقش مؤثری در کاهش حجم سفرهای درون شهری و ترافیک شهرهای کوچک و متوسط که خطوط مترو یا تراموا ندارند، ایفا می کند.

فرایند توسعه شهرهای کشور در دهه های اخیر و افزایش نرخ مهاجرت به آن ها، نه تنها میزان جمعیت کلان شهرهای کشور، بلکه جمعیت شهرهای کوچک و متوسط را نیز تحت الشعاع قرار داده و موجب رشد سریع شهرنشینی شده است.

شرایط زندگی شهری ایجاب می کند که روزانه برای پیمودن مسیرهای مختلف از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود، حال اگر وسایل حمل ونقل عمومی مناسبی پهنای شهر را پوشش ندهد، به ناچار شهروندان از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند که موجب افزایش ترافیک و تشدید مشکلاتی همچون آلودگی هوا می شود.

مزایای فراوان استفاده شهروندان از ناوگان حمل ونقل عمومی از جمله اتوبوس در سفرهای درون شهری، مدیران شهری را بر آن داشته که علاوه بر در نظر گرفتن سیاست های تشویقی در این زمینه، برای افزایش سطح کیفی وسایل نقلیه عمومی و توسعه پوشش مناطق مختلف، برنامه ریزی کنند، البته اجرای این طرح ها نیازمند بهره گیری از توان بخش خصوصی و حمایت های دولتی است.

در راستای آگاهی از اقدامات و برنامه های مدیریت شهری اصفهان برای توسعه کمی و کیفی ناوگان اتوبوسرانی گفت وگویی را با ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

با توجه به مطرح شدن موضوع خرید ۴۵ دستگاه اتوبوس جدید که در شورای اسلامی شهر اصفهان مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، مدیریت شهری برای افزایش ناوگان چه برنامه ای دارد؟

در مردادماه سال گذشته و ابتدای فعالیت دوره ششم مدیریت شهری، تعداد ناوگان اتوبوسرانی حدود ۶۵۰ دستگاه با میانگین عمر ۹ سال بود؛ این ناوگان مناسب نبود و مدیریت شهری تمام تلاش خود را در راستای بهبود بخشیدن از نظر کیفی و کمی آن به کار بست.

در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی با اقدامات مختلف که در همین راستا در نظر گرفته شده است، به حدود ۹۰۰ دستگاه رسیده است، اما از نظر کیفیت، علاوه بر بهره برداری از اتوبوس های جدید، اتوبوس های قدیمی نیز در حال فعالیت است و به دلیل کمبودها، نتوانستیم کیفیت خدمت رسانی به حد مطلوب برسانیم.

در حال حاضر نیاز شهر اصفهان ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس است که در حال تلاش هستیم سال آینده این تعداد به ۱۴۰۰ دستگاه افزایش یابد تا بتوانیم اتوبوس های فرسوده را ابتدای سال ۱۴۰۲ از مدار بهره برداری خارج کنیم.

خرید ۴۵ دستگاه اتوبوس جدید که در جلسه شصت وهشتمین مصوب شد نیز در همین راستا است، لذا گلایه شهروندان در این خصوص بحق است اما باید بدانیم که مدیریت شهری نیز تمام تلاش خود را برای رفع معضل کمبود اتوبوس ها به کار می بندد.

با توجه به اینکه هر دستگاه اتوبوس جدید بالغ بر پنج میلیارد تومان قیمت دارد، تأمین منابع مالی برای آن بسیار سخت است اما امیدواریم در سال آینده میانگین عمر ناوگان کاهش و کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان افزایش یابد.

تأمین منابع مالی برای خرید ۴۵ دستگاه اتوبوس جدید چگونه انجام شده است؟

بخشی از مبلغ خرید این اتوبوس ها در بودجه سال جاری پیش بینی شده بود، بخش دیگری نیز به صورت اوراق مشارکت تأمین شد و مبلغی با جابه جایی ردیف های بودجه به دلیل اولویت داشتن خرید اتوبوس تأمین شد.

در حال حاضر شهروندان از سرفاصله زمانی زیاد خطوط اتوبوسرانی گلایه دارند، این معضل چگونه رفع خواهد شد؟

سرفاصله خطوط گاهی به دلیل کمبود تعداد ناوگان اتوبوسرانی، گاهی به دلیل کمبود راننده و گاهی به دلیل ترافیک معابر است؛ در راستای تأمین ناوگان جدید و راننده، مجموعه مدیریت شهری در حال تلاش است اما در خصوص ترافیک معابر، نیازمند همراهی شهروندان هستیم، زیرا هرچه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، باعث کاهش ترافیک و افزایش کیفیت خدمات این وسایل می شود.

با توجه به استفاده ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع دولتی برای خرید اتوبوس های نو، دولت در خرید ۴۵ اتوبوس جدید چه نقشی دارد؟

با توجه به اینکه محل تأمین این اتوبوس ها شرکت های دولتی یا شرکت هایی است که دولت سهام دار آن است، لایحه خرید این اتوبوس ها به صورت ترک تشریفات تصویب شد؛ در حال حاضر این ۴۵ دستگاه در اصفهان است و در روزهای آینده به چرخه بهره برداری اضافه می شود.

یکی از اقداماتی که توسط شرکت واحد اتوبوسرانی انجام می شود، بازسازی اتوبوس ها است که با این بازسازی ها، اتوبوس فرسوده به اندازه یک اتوبوس نو می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد، در حال حاضر این اقدام انجام می شود و در گذشته نیز تعدادی از اتوبوس ها بازسازی شده بود؛ البته این موضوع یک اقدام تسکین دهنده است و اساس کار را بر خرید اتوبوس جدید قرار داده ایم.

«اصرو» چگونه می تواند به افزایش سفر با وسایل حمل ونقل عمومی کمک کند؟

سامانه حمل ونقل عمومی هوشمند اصفهان «اصرو» این امکان را به شهروندان می دهد که از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع شوند؛ بر این اساس در ۵۰ ایستگاه پرتردد نیز صفحه الکترونیکی نصب شده است.

البته شهروندان می توانند این نرم افزار را در تلفن های همراه خود نصب کنند و از خدمات آن استفاده و زمان سفر خود را مدیریت کنند. همچنین سامانه اصرو وضعیت خطوط و اتوبوس ها و گزارش شرایط ترافیکی شهر را نیز در اختیار شهرداری قرار می دهد تا در مدیریت ترافیک شهر بهتر عمل کند؛ این سامانه که به تازگی توسط شهرداری اصفهان طراحی و رونمایی شد و در حال بهره برداری است.

اصرو به عنوان سامانه موقعیت یاب اتوبوس و پرداخت الکترونیک، به گونه ای طراحی شده است که زمان تقریبی رسیدن اتوبوس به ایستگاه ها را برای شهروندان مشخص می کند؛ همچنین این سامانه علاوه بر نمایش مسیر و محل دقیق ناوگان به شهروندان، اتوبوس های خراب و متوقف در مسیر را نیز به اپراتور نشان می دهد.

با توجه به اینکه سامانه اصرو مشکلاتی دارد، ضمن عذرخواهی از شهروندان در این خصوص، از آن ها می خواهیم با بردباری، مدیریت شهری اصفهان را در تکمیل این سامانه یاری کنند.

کاهش اضطراب، آرامش روان مسافران و برنامه ریزی مناسب برای انجام سفرهای درون شهری از مزایای اصرو است و یکی از مصادیق حمل ونقل انسان محور محسوب می شود و نشان می دهد مدیریت شهری اصفهان برای مردم و زمان سفر آنها ارزش قائل است، لذا شهروندان می توانند این اپلیکیشن را با مراجعه به سامانه «اصفهان من» به نشانی my.isfahan.ir در بخش حمل ونقل و ترافیک، روی گزینه «اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس» کلیک و پس از دریافت، روی تلفن همراه خود نصب کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.