| کد خبر: 202001 |

◄ مهمترین مطالبه رانندگان و کامیون‌داران چیست؟

یکی از اصلی‌ترین مشکل رانندگان اجرا نشدن درست و صحیح تن-کیلومتر و مصوبه ۲۰۹ شورای هماهنگی عالی ترابری، منحرف شدن آن و بهره‌کشی عده‌ای خاص از رانندگان حمل کالا به نفع خود است.

تین نیوز

یک راننده کامیون گفت: مهمترین مطالبه رانندگان و کامیونداران در حال حاضر تغییر وضع موجود در نرخ کرایه‌های حمل و نقل است.

به گزارش تین نیوز، خداداد بکرانی این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و افزود: رانندگان خواهان ثبات نسبی و تغییر صحیح و موثر وضعیت نرخ کرایه در چارچوب تن-کیلومتر واقعی هستند.

وی ادامه داد: کمبود لاستیک و یا گرانی لوازم و قطعات، سوخت و... نیز از جمله مشکلات فعالان بخش حمل و نقل جاده‌ای کالاست اما یکی از اصلی‌ترین مشکل آنان اجرا نشدن درست و صحیح تن-کیلومتر و مصوبه ۲۰۹ شورای هماهنگی عالی ترابری و منحرف شدن آن و بهره‌کشی عده‌ای خاص از رانندگان حمل کالا به نفع خود است.

بیشتر بخوانید:

بکرانی تاکید کرد: نقض مصوبه ۲۰۵ شورای هماهنگی عالی ترابری در مورد بیمه تکمیلی و گرفتن هزینه آن از بارنامه و نرخ کرایه راننده و شریک شدن ۲۰ درصدی کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل از درآمد این بیمه با شرکت طرف قرارداد آتیه سازان، اختلال و پرداخت نکردن حق و حقوق رانندگان در برخی از گمرکات کشور در مورد حق توقف و خواب رانندگان و جوابگو نبودن مسئولان مربوطه و رسیدگی به وضعیت توزیع بار و وجود دلالان بار در پایانه‌های حمل ونقل کالا و... نیز از دیگر مشکلات مهم رانندگان فعال در بخش بار است.

وی در مورد مشکلاتی که رانندگان در برخی گمرکات با آن روبه‌رو هستند، توضیح داد: بسیار مشاهده شده که رانندگان محموله‌ها و کالای صادراتی را در زمان مشخص به مرز و گمرک مقصد رسانده‌اند اما در آنجا با مشکلاتی از قبیل شلوغی و صف طویل گمرک، نبود کامیون خارجی برای جابه‌جایی محموله و انتقال آن طبق ضوابط قانونی و گمرک، کمبود جا و انبار  و عدم تخلیه از جانب گمرک مواجه می‌شوند.

این راننده کامیون تاکید کرد: در حالی که در بند ۴ توافقنامه حق توقف رانندگان و کامیونداران به صراحت آمده است اگر قصور از جانب صاحب کالا و یا شرکت حمل ونقل باشد حق خواب طبق ضوابط حمل و نقل باید به رانندگان پرداخت شود اما موارد متعددی از عدم پرداخت این هزینه به رانندگان مشاهده می‌شود.

وی افزود: در این مورد همچنین این سوال مطرح است که قصور و کم‌کاری از سوی گمرک و معطلی رانندگان به علت شلوغی مرز را چه کسی باید جوابگو باشد؟ چرا در بند ۴ توافقنامه حق توقف، تکلیفی برای این موضوع مشخص نشده است؟ چه کسی پاسخگوی حق توقف کامیونی است که چند روز متوالی در پشت صف گمرک و بعد از آن چند روز برای کمبود کامیون خارجی در گمرک معطل می‌ماند؟

او گفت: گمرک اگر ثانیه‌ای از وقت اداری و خروج بگذرد بدون درنگ دیماند آن را از راننده دریافت می‌کند اما چطور اگر یک کامیون چند روز در گمرک و مرز معطل بماند، کسی مسئولیت و حق توقف کامیون را به عهده نمی‌گیرد؟

بکرانی از مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواست به این موضوع  ورود کرده و مشکل رانندگانی که در مسیر مرزها و بازارچه‌های مرزی فعالیت دارند را پیگیری کند.

وی در مورد توزیع لاستیک در بین رانندگان نیز مدعی شد: با توزیع لاستیک وسهمیه‌بندی آن، دردی از راننده و کامیون‌دار دوا نشد و شواهد و قرائن نیز نشان می‌دهد برخی انجمن‌های صنفی برای به سهولت رسیدن لاستیک‌های تجار به دست مشتری و فروش نقد آن، به‌عنوان پیاده نظام آنها وارد عمل شدند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.