| کد خبر: 198693 |

◄ ابهام در بازیافت آسفالت تخریب شده در سیل با تکنولوژی‌ کنونی کارخانه‌ها

لازم است تکنولوژی‌ موجود در بخش آسفالت اعم از کارخانه‌ها و ماشین‌آلات پخش را مدرنیزه کرد تا دوام و قوام آسفالت طولانی‌تر شده و زمان بازیابی رویه‌ها افزایش یابد.

تین نیوز

اگرچه معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از دپوی رویه‌های آسفالتی تخریب شده در سیلاب ابتدای سال جاری خبر داده و گفته است: پس از بازیافت این حجم از آسفالت از قیر موجود در آن برای تولید آسفالت گرم با هدف استفاده در راه‌های روستایی استفاده می‌شود اما یک کارشناس حمل و نقل می‌پرسد: با کدام اولویت راه‌ها و امکانات بازیافتی، آسفالت‌های موجود را می‌توان نوسازی کرد؟

به گزارش تین نیوز و بر اساس خبری که کانال راهبران منتشر کرده، حیدر مطاعی به‌تازگی با اشاره به اقدام جدید سازمان راهداری در قبال رویه‌های آسفاتی تخریب شده بر اثر وقوع سیلاب در ابتدای سال گفته است: در رویه‌های آسفالتی حدود ۲ درصد قیر وجود دارد که پس از دپو و بازیافت با اضافه کردن یک درصد مواد افزودنی در تولید آسفالت گرم استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این سخنان در حالی مطرح شد که رضا مرادی کارشناس حمل و نقل در این مورد  با طرح این پرسش که «با کدام اولویت راه‌ها و امکانات بازیافتی، آسفالت‌های موجود را می‌توان نوسازی کرد» افزود: در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که کارخانه‌های آسفالت موجود با قدمت بیش از چندین دهه نوسازی نشده‌اند و دستگاه‌های پخش آسفالت فاقد تکنولوژی‌های نو از جمله دستگاه‌های پخش هوشمند هستند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی خرابی رویه‌های راه با کدام معیارهای خرابی تفکیک شدند؟ آیا فقط معیار خرابی روسازه راه‌ها جهت تشخیص خرابی ملاک است؟ یا پارامترهای دیگر خرابی نظیر نشست آسفالت، خرابی‌های زیر سازی، سایش مصالح، انواع ترک‌های آسفالتی و... در تعیین معیار خرابی نقش دارند؟

به گزارش تین نیوز، مرادی گفت: بافت رویه راه‌ها بر اساس 2 پارامتر طول موج و عمق به چهار سطح مختلف از جمله بافت ریز و بافت درشت، طبقه‌بندی می‌شود و بافت ریز و درشت هر 2 در مقاومت لغزشی سطح راه نقش اساسی دارند.

او افزود: بافت ریز که از برجستگی و فرورفتگی‌های سطح سنگدانه تشکیل می‌شود در اثر مرور زمان و عبور ترافیک، از بین رفته و سبب صیقلی شدن سطح سنگدانه می‌شود و مقاومت سنگدانه در برابر صیقلی شدن و میزان توانایی آن در حفظ بافت ریز به کمک شاخصی موسوم به ارزش صیقلی (PSV) اندازه‌گیری می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که مطالعات مختلف نشان داده است که ارزش صیقلی سنگ‌ها با نوع و جنس آنها ارتباط دارد، اظهار کرد: اگر ارزش (PSV) مصالح پایین باشد بازیافت آنها غیر قابل توجیه و فاقد ارزش است.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس خاطرنشان کرد: پس لازم است تکنولوژی‌ موجود در بخش آسفالت اعم از کارخانه‌ها و ماشین‌آلات پخش را مدرنیزه کرد تا دوام و قوام آسفالت طولانی‌تر شده و زمان بازیابی رویه‌ها افزایش یابد.

به گفته وی این‌کار موجب جلوگیری از هدررفت سالانه بخش عظیمی از منابع ملی در بخش نگهداری راه‌ها (روکش‌های آسفالتی) خواهد شد.

مرادی همچنین تجهیز بخش نگهداری راه‌ها به سیستم‌های ارزیابی و ماشین آلات نوین ترمیم و بهسازی و کنترل اضافه تناژهای باری خودروهای باربری در نقاط مختلف مسیر راه‌ها و زهکشی و هدایت صحیح روان‌آب‌های  مسیر راه‌ها را از دیگر اقداماتی ذکر کرد که می‌تواند به دوام آسفالت راه‌ها منجر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.