| کد خبر: 182456 |

◄ اداره ملوک‌الطوایفی وزارتخانه‌ها؛ مشکلی که با تشکیل نهادهای جدید حل نمی‌شود

مدیریت یکپارچگی که خود به فرهنگ و تجربه و مهارت‌های خاصی نیازمند است در داخل سازمان‌های ما به سختی وجود دارد و حتی معاونان و مدیران کل یک مجموعه به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند.

تین نیوز

یک کارشناس اقتصادی در مورد دیدگاه‌هایی که جدا شدن وزارت بازرگانی از وزارت صمت را راهکاری برای «حل مشکلات فعلی بازرگانی و پایان دادن به بسیاری از معضلات ایجاد شده می‌داند»، گفت: جدا بودن سیاست‌های توسعه تولید از توسعه بازرگانی همواره بزرگترین آسیب‌ها را به توسعه تولید و اشتغال وارد کرده است.

به گزارش تین‌نیوز، ولی‌الله گل‌میرزایی تاکید کرد: صرف‌نظر از این‌که پشت این نظریه چه منطقی وجود دارد که متاسفانه در محافل علمی مورد بحث و بررسی هم قرار نمی‌گیرد باید گفت که توجه به این امر که جدا بودن سیاست‌های توسعه تولید از توسعه بازرگانی همواره بزرگترین آسیب‌ها را به توسعه تولید و اشتغال وارد کرده،  یک امر بدیهی است.

او افزود: زمانی‌که سازمان حمایت کننده از تولید کننده کالا از سازمان وارد کننده و صادر کننده کالا جدا می‌شود همین مشکلات فعلی به‌وجود می‌آید که صادرات و واردات ناسازگار با توسعه تولید و اشتغال باعث ویرانی تولید و اشتغال می‌گردد.

این کارشناس اظهار کرد: چگونه است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته‌ای چون ژاپن، آلمان، آمریکا و....نه تنها موضوع سیاست‌گذاری و حاکمیت در بخش صنایع و اشتغال با سیاست‌گذاری و حاکمیت در بخش بازرگانی ادغام شده، بلکه سیاست‌های اقتصادی و مدیریت منابع مالی و دارایی‌ها نیز در یک نهاد تجمیع شده است.

به گزارش تین‌نیوز، او خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مدیریت یکپارچگی که خود به فرهنگ و تجربه و مهارت‌های خاصی نیازمند است در داخل سازمان‌های ما به سختی وجود دارد و حتی معاونان و مدیران کل یک مجموعه به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند.

گل‌میرزایی گفت: بنابراین تا زمانی که این فرهنگ و مهارت ایجاد نشود، تشکیل نهادهای جدید نه تنها اثری در این ملوک‌الطوایفی نخواهند داشت، بلکه هم هزینه‌های بیشتری از بودجه کشور را به‌خود تخصیص خواهند داد و هم پراکندگی، تضاد و اختلال را دو چندان خواهند کرد.

به گزارش تین‌نیوز، وزارت بازرگانی تا پیش از سال 1390 وزارتخانه‌ای مستقل بود که در ۱۲ تیر ۱۳۹۰ با وزارت صنایع و معادن ایران ادغام و با ادغام آنها، وزارت جدید صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد.

این ادغام چنیدین بار مورد نقد مسئولان مختلف قرار گرفت اما مهمترین نقدی که به این ادغام صورت گرفت در روز 15 بهمن و در جلسه رای اعتماد به وزیر بهداشت و درمان بود که حسن روحانی مجددا به این مسئله اشاره کرد و گفت: «امیدواریم مجلس شورای اسلامی بخش تجارت را از بخش صنعت و معدن جدا کند و بنده بر این موضوع اصرار دارم؛ بدون وزیر بازرگانی مستقل نمی‌توان مسائل صادرات، واردات و تنظیم بازار را حل کرد.»

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.