| کد خبر: 268508 |

تحلیل مسئولان انجمن راه سازی در همایش تخصصی راه و راه آهن:

◄ علت ناکارآمدی در راهسازی و ساخت راه آهن چیست؟

علت ناکارآمدی در راه سازی و راه آهن ، عدم توجه به کارشناسی های لازم و توسعه پایدار کشور است.

تین نیوز

 رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های راه­سازی ایران گفت: در شرایط نامساعدی که پیمانکاران و مشاوران به علت تحریم ها و کمی تخصیص دچار آن شده اند، نیازمند همگرائی، همفکری و همکاری تمام نهادهای صنفی دست اندرکار زیرساخت های کشور هستیم و توصیه دارم تمام انجمن های مربوطه در این راه پیش قدم شده و همکاری نمایند.

به گزارش تین نیوز، محمد باقر گلبن در نشست تخصصی چالش­ های راه­ و راه ­آهن و نقش آن در عدم رشد متوازن اقتصاد ملی که روز 29 بهمن ماه 1402 برگزار شد، افزود: پیشنهاد می شود تخصیص و توزیع بودجه های عمرانی از شکل کنونی که به تخصیص استانی معروف شده به روال ارزشمند گذشته برگردد که تخصیص های داده شده با نظر مسئولان اجرایی کشور و مدیریت های ارتباطات سازمان برنامه و بودجه بوده و متناسب با مقدار مطالبات، درصد پیشرفت و تسریع در بهره­ برداری پروژه­ های نزدیک به اتمام، پرداخت می شد.

این پشکسوت صنعت راه و راه ­آهن افزود: همچنین پیشنهاد می شود شورای عالی فنی وزارت راه و شهرسازی که از سال 1325 سابقه کار و خدمت به راهسازی ایران را دارد، زودتر تشکیل و به وظایف قانونی خود بپردازد تا از شرایط نامساعد فعلی در امور نظام فنی وزارت راه و شهرسازی جلوگیری شود.   

در ادامه نشست تخصصی چالش ­های حمل و نقل ریلی و نقش آن در عدم توسعه متوازن اقتصاد ملی، علی آزاد دبیر انجمن شرکت های راه سازی ایران گفت: برای توسعه اقتصادی و رفاه ملت، کشور ما به آشتی ملی و وحدت ملی نیاز دارد.

او تاکید کرد: مسئولان محترم که انتظار است کاردان و باتجربه باشند با ملت شریف دست در دست هم  ایران آباد ـ آزاد و سرافراز خواهند ساخت.

آزاد با بیان این که علت ناکارآمدی در راه سازی و راه آهن ، عدم توجه به کارشناسی های لازم و توسعه پایدار کشور است، افزود: خوب است مسئولان امور اداره و تعیین تکلیف  70 هزار پروژه نیمه تمام استانی را به مسئولان استان ها ( معاون فنی استاندار ، مدیرکل سازمان برنامه و بودجه ، نماینده دادستان ، رئیس شورای شهر و ..... ) بسپارند، تا با توجه به شناخت از پروژه و امکانات موجود به هر نحو که صلاح می دانند از جمله تغییر کاربری ( کلی یا جزئی ) ، واگذاری و ... آنها را سر و سامان دهند.

این پیشکسوت راهسازی کشور در ادامه گفت: وظیفه دولت ها ایجاد کار در استان های محروم جنوبی کشور و سواحل خلیج فارس و دریای عمان است. کار که باشد مسئله مسکن خود به خود حل می شود. احداث مسکن از وظایف و حیطه کار او نیست.

وی با بیان این که پروژه ها در کشور برمبنای کارشناسی های لازم و رعایت قوانین مربوطه انجام نمی شود، تاکید کرد: بیشتر پروژه های سال های اخیر برمبنای اعمال نظر وکلای محترم مجلس که خواسته اند کاری در جهت رضایت مردم محل نمایندگی انجام دهند، شروع شده است. 

سهیل آل­رسول، عضو هیئت مدیره جامعه مهندسان مشاور نیز  گفت: فقدان تکمیل کریدور شمال جنوب موجب رونمایی مسیر ترانزیتی ریلی دریایی از هند به اروپا شد که در صورت تحقق افزون بر محروم شدن کشور از حداقل 5 میلیارد دلار درآمد ناشی از 25 میلیون تن کالا در سال به لحاظ مزیت­های رقابتی کالا و خدمات ما را در انزوا فرو می­برد.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در فصل انتخابات مجلس کاندیداها در حوزه­ های انتخابیه خود با طرح برخی پروژه ­های زیرساختی مطالبه اجتماعی ایجاد می­ کنند که بسیاری از این پروژه ­ها در اولویت­ های زیرساختی کشور نیستند.

وی تاکید کرد: بالغ بر 80 هزار طرح نیمه تمام ملی و استانی در کشور که زمینه­ ساز اتلاف سرمایه­ های ملی و عدم اثربخشی سرمایه­ گذاری­ های عمرانی کشور شده است از همین جا شروع می­ شود که باید به نحو موثری به آن پرداخت.

این عضو شورای هماهنگی تشکل ­ها از فعالان رسانه­ ای دعوت کرد تا بیشتر به مشکلات صنعت احداث بپردازند چرا که خسارات ناشی از بی توجهی به عمران و فعالان بخش خصوصی این صنعت به از دست رفتن سرمایه ­های ملی شرکت ها و مهاجرت نخبگان این بخش محدود نمی ­شود و موجب از دست رفتن فرصت توسعه متوازن اقتصادی کشور می­ شود.

آل رسول افزود: نباید فراموش کنیم که صنایع تولیدی، معدنی، کشاورزی و نفتی ما همه وابسته به توسعه زیرساخت­ های کشور هستند و غفلت یک دهه اخیر از صنعت احداث زمینه بسیاری از ناترازی­ های پدید آمده در کشور بوده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.