| کد خبر: 264501 |

◄ پیشنهاد ساخت راه آهن بافق مشهد از طریق تهاتر نفت

چرا در پروژه های همچون راه آهن بافق سرخس و راه آهن چابهار مشهد، از روش تهاتر نفتی استفاده نشده و بحث استفاده از سرمایه گذاری خارجی مطرح می شود.

تین نیوز

برای ساخت خط دوم راه آهن بافق سرخس و راه آهن چابهار مشهد و دیگر پروژه ها،  تامین مالی از طریق تهاتر نفتی و اجرای پروژه ها توسط پیمانکاران داخلی بهترین راهکار است.

به گزارش تین نیوز، برخی کارشناسان ریلی با بیان این مطلب، پیشنهاد ساخت خط دوم راه آهن بافق سرخس و ...را از طریق تهاتر نفتی، مطرح و عنوان کردند: این اقدام،  روشی ساده برای تامین بودجه و اجرای پروژه است.

کارشناسان ریلی با طرح این پرسش که چرا در پروژه های همچون راه آهن بافق سرخس و راه آهن چابهار مشهد، از روش تهاتر نفتی استفاده نشده و بحث استفاده از سرمایه گذاری خارجی مطرح می شود؟  تاکید کردند: کارشناسان و متخصصان ریلی می دانند که امکان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در شرایط کنونی فراهم نمی شود.

به گفته آنان، اگر این پروژه های ریلی توجیه خوبی داشته باشد، سرمایه گذاران داخلی هم حاضر به سرمایه گذاری در ساخت آنها هستند و نقدینگی مازاد هم در کشور فراوان است. حتی پنج سال است که صاحبان معادن سنگان و فولاد دنبال سرمایه گذاری در خط دوم بافق سنگان هستند که شرکت راه آهن پروژه را به آنها نداده است. 

کارشناسان با طرح این موضوع که شاید پروژه سودآور نبوده یا تعارض منافعی وجود دارد که سرمایه گذاری داخلی صورت نمی گیرد، افزودند: تا وقتی پروژه سودآور نباشد پروژه با سرمایه گذاری داخلی یا خارجی ساخته نمی شود و پروژه ای که سرمایه گذاری داخلی در مورد آن مقدور نباشد حتما برای سرمایه گذاری خارجی دشوارتر می شود.

 آنان تاکید کردند: وقتی سرمایه گذاری خارجی مقدور نیست  روشی که به کار می رود این است که وام خارجی دریافت می کنند تا پروژه را طرف خارجی بسازد. طرف خارجی برای کاهش هزینه مجبور است پروژه را بین پیمانکاران ایرانی تقسیم کند. یعنی پیمانکاران ایرانی مجبور می شوند در خدمت شرکت خارجی بوده و کار کنند و بعد شرکت خارجی هزینه اجرای پروژه را با افزایش برای سود خود به ایران وام می دهد و بازپرداخت این وام با سود بانکی مجدد بر عهده دولت ایران خواهد بود و بعد دولت ایران نفت می فروشد و بازپرداخت وام و سودش را پس می دهد.

کارشناسان عنوان کردند: فرق روش نخست تهاتر نفتی با روش دوم یعنی وام چیست؟ وقتی بازپرداخت در هر صورت از منابع نفتی صورت می گیرد همان روش تهاتر نفتی بهتر نیست؟ البته در روش دوم اسم شرکت خارجی و قرارداد خارجی وجود دارد تا قیمت ها مضاعف شود و عده ای این وسط سود بیجا ببرند و پروژه به اسم شرکت خارجی باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 1

    قطعا تأمين مالي پروژه ها از طريق روش تهاتر نفتي مطابق استدلال كارشناسان كه در مقاله بيان شده است، بهتر از روش فاينانس خارجي است و دولت هم فعلا استفاده از تهاتر نفتي را براي پروژه هاي چابهار زاهدان و خط دوم بافق سرخس دنبال مي كند. با اينحال روش سرمايه گذاري صاحبان صنايع و معادن در احداث خط دوم فوق از تهاتر نفتي هم بهتر است ولي ظاهراً تعارض منافع بين شركت راه آهن با منافع ملي وجود دارد. توضيح اينكه برخي مديران قبلي شركت راه آهن در جلسات بيان كرده اند كه شركت راه آهن حاضر به عقد قرارداد مشاركتي نمي شود. يعني شركت راه آهن ترجيح مي دهد پروژه با تهاتر نفتي ساخته شود تا منافع آن براي شركت راه آهن باشد ولي اگر پروژه با سرمايه گذاري صاحبان معدن و فولاد ساخته شود، منافع پروژه به سرمايه گذاران داده مي شود. تعارض منافع فوق نشان دهنده سردرگمي شركت راه آهن در ايفاي نقش مديريت حاكميتي دولتي با ايفاي نقش به عنوان يك شركت اقتصادي است كه دنبال منافع خودش باشد. مطابق قانون سياستهاي اصل 44 قانون اساسي اين تعارض منافع 14 سال قبل تعيين تكليف شده ولي به آن عمل نمي شود. ر چنين وضعيتي شاهد رقابت شركت راه آهن با شركت هاي حمل و نقل ريلي و مالكان ناوگان هستيم در حاليكه شركت راه آهن بايد نقش خود در تصدي گري حمل و نقل و مالكيت ناوگان را واگذار نمايد.

  • دادخواه 1 1

    آیا مسیر دوم مشهد بافق لزومی دارد؟ توجیه این خط جدید چیست؟ مسیر موجود زیر ظرفیت کار می کند ، چرا خط جدید!!؟؟ چابهار مشهد هم توجیه ندارد!!! چابهار به زاهدان تکمیل شود ، و ادامه تا مشهد موجود است. ظاهرا حضرات بیکار شده و بدنبال اتلاف منابع هستند!!!!