| کد خبر: 263428 |

◄ اتوبان اصفهان شیراز و درسی که از تاخیر افتتاح آن باید آموخت

فاز بعدی اتوبان اصفهان شیراز از مرکز استان فارس به بوشهر امتداد پیدا می کند اما اگر درس های لازم را از احداث این آزادراه نیاموخته باشیم، تاخیر طولانی دیگری در افتتاح فاز بعدی اتفاق خواهد افتاد.

تین نیوز

فاز بعدی اتوبان اصفهان شیراز از مرکز استان فارس به بوشهر امتداد پیدا می کند اما اگر درس های لازم را از احداث این آزادراه نیاموخته باشیم، تاخیر طولانی دیگری در افتتاح فاز بعدی اتفاق خواهد افتاد.

افتتاح اتوبان اصفهان شیراز با تاخیر طولانی مدت انجام شد؛ تاخیری که اگر مسئولان تدابیری برای آن داشتند می توانست اتفاق نیفتد. مشکل اصلی که موجب تاخیر در افتتاح طولانی ترین آزادراه کشور شد، مساله تامین بودجه و پول مورد نیاز برای ساخت این محور مهم مواصلاتی بود.

خدایار خاشع رئیس انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه های کشور در یادداشتی به شرح مشکلات سرمایه گذاری در اتوبان ها پرداخته است. بر اساس این یادداشت اگر بخش خصوصی در اتوبان سازی ورود کند، شاهد احداث سریع و با کمترین تاخیر آزادراه هایی مثل اتوبان اصفهان شیراز خواهیم بود.

وی در یادداشت خود نوشته است؛ یکی از گلایه‌ ها درباره اتوبان تازه تاسیس بین شیراز و ایزدخواست این است که اجرای آزادراه شیراز به اصفهان بیش از حد طولانی شده بود و بهتر است از هر منبعی وجوه مورد نیاز این پروژه تامین می ‌شد تا سریع ‌تر این آزادراه به شبکه آزادراهی وصل شود.

خاشع در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته است؛ باید از تجارب به دست آمده بهره گرفت و قطعات ۷ و ۸ را در زمان کوتاه ‌تر به بهره ‌برداری رساند؛ چرا که آزادراه‌ها برای دولت و مردم مزایای زیادی دارند؛ البته نخستین کشوری هم که در خاورمیانه آزادراه ساخت ایران بود.

اتوبان سازی از سال ۱۳۴۰ با ساخت آزادراه تهران - کرج آغاز شد، با این حال هم اکنون بسیاری کشورهای دیگر از ما پیشی گرفتند. بعد از ۶۰ سال از احداث نخستین آزادراه در کشور ما حدود ۳ هزار کیلومتر آزادراه داریم به این معنا که کمتر از ۵۰ کیلومتر آزادراه در سال ساخته ‌ایم که قابل دفاع نیست.

اصلاح برخی از قوانین می‌ تواند توسعه زیرساخت ‌ها را در پی داشته باشد، برای احداث آزادراه در کشور قوانینی وجود دارد که می‌ تواند از مشارکت بخش خصوصی استفاده کرد ؛ اما قوانین دست و پاگیر باعث شده تا سرمایه ‌گذاری کمتر به این بخش معطوف باشد و بیشتر به سمت بازار غیررسمی هدایت شود.

یکی از قوانین دست و پاگیر این است که سود آزادراه‌ها بر اساس سود سپرده بانکی برای سرمایه‌ گذاران محاسبه می‌ شود، این در حالی است که سود سپرده بانکی معاف از مالیات است؛ ولی اگر در پروژه‌ های زیرساختی سرمایه ‌گذاری شود باید ۲۵ درصد مالیات پرداخت شود؛ اصلاح این قوانین سرمایه ‌ها را به سمت ساخت آزادراه می ‌برد.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 8 8

    تو منطقه ما فقط ترکیه و عربستان هستند که نزدیک و کمی بیشتر از ما آزادراه ساختند خوب کارشناس محترم باید بدانند که ترکیه کمی بزرگ تر از یک سوم ایران پهناوری دارد در قرن اخیر , هیچ وقت اندازه ایران درگیر جنگ و تروریسم و انواع بحران ها نبوده ترکیه همچنین تحریم نیست و شریک و همکار و همراه اسرائیل , انگلیس و آمریکا هم هست از طرفی عربستان هم تحریم نیست و این کشور هم همکار و همراه و شریک اسرائیل , انگلیس و آمریکا حساب می شود همچنین عربستان کمتر از یک سوم ایران جمعیت دارد و کشوریست عموما بیابانی که لابد می دانید راهسازی در کوهستان های سخت گذر با بیابان های مسطح چقدر متفاوت است اون همه هم درآمد نفتی دارند با جمعیتی که 25 میلیون نفر هم نمی شود (اعداد بالای 25 میلیون نفر دروغ است) پس اگر قصد قیاس داریم بهتر است یکسری مولفه دیگر را هم در معادلات مان بگذاریم بعد بگوییم کدام کشور بهتر کار کرده مشکلاتی که ما داشتیم و داریم اگر یک سومش روی سر ترک ها آوار می شد این ها اصلا توان کشورداری نمی داشتند چه برسد به اینکه بتوانند کارهای دیگر هم انجام بدن در مورد عربستان هم باید به جمله پادشاه سابق این کشور یعنی عبدالله اشاره کرد که می گفت چه چیز بالاتر از اینکه ما به عنوان رهبر جهان اسلام! پول بدهیم تا کفار برای ما کار کنند !!! یعنی این کشور هیچ چیزی جز تبلیغات برای عوام و پول پاشی نیست هر چقدر جامعه مهندسی و توان ما بومی و قدرتمند است آن ها پول می دهند که کشورهای غربی و شرقی بیان براشون کار کنند حتی این ها توانایی اداره یک فرودگاه را هم ندارند مدیران انگلیسی , آمریکایی و اسرائیلی خیلی از پست های ارشد را در عربستان در دست دارند حتی وظیفه تامین امنیت خاندان حاکم سعودی هم دست پیمانکاران اسرائیلیه درواقع هیچی نیستند جز دکور شیک برای عوام .

    • اسماعیل 3 0

      ما متأسفانه ضعف در سیاست داخلی وخارجی داریم و متأسفانه کسی هم نیست که دنبال بهبود باشه و هم‌تراز کشورهایی مثل کلمبیا و بولیوی شده ایم فقط ادای کشور پیشرفته را در می آوریم.


    • مسعود 0 0

      دمتون گرم احسنت👍

  • مرتضی 4 1

    چه فایده کامیون ممنوع هست ماشین های اروپایی با این وضع جاده ها هم داغون میشن یه اتوبان هم میزنن برا کامیون ممنوعش میکنن

    • ناشناس 1 0

      فعلا کامیون ممنوعه بخاطر گویم و ترافیکش گویم که درست بشه برا کامیونا هم آزاد میشه

  • کامران 10 5

    زودی برای خودشون نوشابه باز میکنند اولین کشور برو بنده خدا کشورهای دیگه ایران رو روستا می بینند

    • ناشناس 2 1

      شما خودتحقیر هستید و هیچی از کشورهای دیگر نمی دانید .

    • ناشناس 2 0

      باز هم شاهد حمله خودتحقیرها هستیم دست تا کتف تو عسل فرو بره و تا حلق یکسری فرو بشه باز اه و پیف می کنند و ناله کنان , غر غر می کنند بنظرم این یک بیماری ذهنی روانی جدیه , حالا اگر 10 کیلومتر مشابه همین آزادراه در اروپا ساخته می شد دیگه فقط 24 ساعته تعریف می کردند که اووفففف ببینید چی ساختن !!!!!!!! گویی ذلت و خواری تو DNA یکسری رفته کلا زامبی شدند رفته .

  • ناشناس 1 3

    کم گفته شده و فیلمش نشان داده نشده برای صدا و سیما پول نداشه

  • ناشناس 4 3

    بخش خصوصی وقتی جاده با کیفیت بسیار پایین تحویل مردم بده و به معنای واقعی از کار کم بذاره و دزدی کنه سرعتش به چه درد میخوره

    • علیرضا 1 0

      در مورد تکنولوژی مورد استفاده شده در ساخت روکش آسفالت این پروژه تحقیق کن، بقیه تونلها و پل عظیم و مرتفع این پروژه پیشکش، اول فکر و تحقیق کن بعد کامنت و... آه و واویلا

  • کمیل 4 0

    سلام واقعا عالی هست ما که یاسوج هستیم خیلی راحت بدون درد سر میرویم اصفهان چون از طرف دزکرد نزدیک هست

  • داریوش 4 2

    بنظرم بدید به شرکت های چینی ۱ ساله تحویل میدن با کیفیت بالاتر. پولم نمیخواد بدید خودشون بعدش از طریق عوارض پولش رو در میارن.‌بعدشم‌که پولشون در اومد میرن و مجانی میشه. نه مثل ازاد راه های الان که نه چراغ داره نه اسفالت خوب کلی هم‌پول میگیرن اونم ۱۰ سال بعد از تحویل هنوز عوارض داره.

  • ناشناس 6 3

    هنوز هم آماده افتتاح نبوده
    دیروز رادیو شیراز اعلام می کرد فعلا اتوبوس ها و کامیونها از بزرگراه تردد نکنند .

    • ناشناس 1 0

      نمیدونم چراشهرهای استان فارس فقط ازجاده اصلی دور میشن وکمربندی کشیده میشه وجالب اینه که هیچ ساخت وسازیم نباید کنن ولی بجاش شهروروستاهای استان اصفهان رونق میگیرن اباده سعادتشهر ‌‌‌ سیوند. مرودشت یک چای دیگه گیرتون نمیاد داخل کمربندیاشون ولی امین اباد مهیار میمه مورچه خورت اباد شدن

  • حسین ادهمی 0 2

    این اتوبان برای ملت ومردم ایران نیست. خیال واهی به خود راه ندهید. قرار بود یک بعلاوه برای جابجایی تجهیزات لجستیک وجنگی در ایران زده شود و بودجه زیادی به ان اختصاص داده شده. بخاطر ملت شهید پرور نیست عزیزانم. چون نفت و ذخایر این مملکت هم مال ملت نیست۴۴ سال است نفت را سر سفرها میخوریم. راست گفتند نفتمان را سر سفرهایمان اووردند. بماند تا ۷ ابان ببینیم چه راهی واز میماند وچه راهی بسته میشود. کشوری که ملتش را از دست داد از بین رفته حساب میشود مثل افریقا و امریکای جنوبی وووو دلتان را به هیچ خوش نکنید. کسی فکر ملت نیست.

  • امین 0 1

    آماده س منتها به این خاطر واسه کامیون ممنوعه که باید از شدت ترافیک بخاطر جناب کامیون ماشین رو بذاری بیضا و پیاده بیای خونه

  • فرهادطالبی 1 2

    سلام
    هنوز هم این بزرگراه شامل نیمی از مسافت اصفهان تا شیراز شده و از نیمه راه شروع می‌شود و تا ۳۰ کیلو متری شیراز به پایان می‌رسد.این جاده و نه بزرگراه دو بانده است و جتی مثل اتوبان تهران قم گه ۵۰ سال پیش ساخته شده‌است سه بانده هم نیست.
    در پایان این افتضاح جاده تک بانده می‌شود و شما مجبورید ۳۰ گیلکمتر پشت سر تریلر ها با سرعت ۳۰ کیلومتر حرکت کنید.

  • ناشناس 1 0

    خیلی از خروجی ها در آزادراه بسته است ، و نبود پمپ بنزین خودش مشکلات زیادی داره و تنها پمپ بنزین که میشه بنزین بزنی جایگاه ضرغامیه در کامفیروز هست . من خودم دیدم که ماشین پلاک اصفهان با خانواده بنزین نداشت و میخواست از این جایگاه ضرغامیه کامفیروز استفاده کنه و بدلیل بسته بودن خروجی مجبور بود از جاده خاکی های که اونم کامیون گل تخلیه شده بود در مسیرش بره و چقدر ماشین ایشون آسیب دید. .

  • ناشناس 1 1

    حالا این که دست بخش خصوصی نبوده خیلی عالی کار کردن؟؟؟؟،مگه چند وقته که افتتاح شده نزدیک ای کامفیروز ،همین حالا آسفالتش جمع شده انگاری ده ساله داره ازش میگذره
    دست از دزدی بردارین اینقدر فکر جیب خودتون نباشین اگه به فکر رفاه حال ملت هستین خدایی کار کنین،چرا یه آسفالت باید در عرض چند هفته اینجور سرش در بیاد

  • حسین 1 1

    بابا مملکت که صاحب نداره هر کی صبح زود بلند میشه یه‌پوز میده ...مثل‌عسلویه که‌کلا‌خود‌شهر‌عسلو۷ کیلومتر هم‌نمیشه عوارزی گذاشتن از هر ماشین سنگین مثل مینی بوس روزی ۴۰هزار‌برای ورود به شهر میگیرند اخه تو کدوم‌از‌شهرها‌همچی چیزی بوده یا خواهد بود....بی انصافی تا کجا

  • ناشناس 1 1

    چه فایده فقط پشت میز نشستین و بهترین حقوقها رو میگیرید و از کیفیت آزادراه‌ها خبر ندارید
    این آزادراه هم تا یه سال خوبه بعد آشغال میشه

  • محمد 1 1

    شما یا نمی دانید ازاد راه یعنی چه یا می خواهید خودتان راگول بزنید ما در ایران اصلا ا زاد راه نداریم اتوبان داریم آنهم ناقص

  • ناشناس 0 1

    سلام اینشالله سال2096 به بهر برداری می رسد

  • مهران 1 1

    آزاد راه واژه خوبی برای این جاده نیست چون این جاده دو بانده هست در صورتی که آزاد راه حداقل سه بانده است. به خاطر سرعت 120کیلومتر هست که میگن آزاد راه. برای کسانی که در نقاط مرکزی زندگی می‌کنند همان بزرگراه اصلی بهتر هست چون حداقل باید 45 کلیومتر مسیر پرترافیک رو طی کنند تا به این بزرگراه برسند.

  • ناشناس 1 1

    من اگر پشیمانی شاخ میداشت ۱۰۰تاشاخ دراورده بودم ازاین جاده رفتم شیراز اول اتوبان ۵لاین بایدداشته باشه این دولاین داره دوم خط پایانش وارد شلوغ ترین منطقه شیراز مثل صدرا وحسابی و جای پرترافیک شیراز وارد میشویامکانات رفاهی ۰مردم نروید تواین جاده که بنزیند موتور ماشیند نقص فنی بگیری