◄ شتاب در توسعه راه ها و مرزهای آذربایجان غربی؛ فعال سازی مرز «کلاشین» و اجرای ۶۰۰ کیلومتر پروژه راه سازی
مدیران کل راهداری و راه وشهرسازی آذربایجان غربی از برنامه های گسترده برای توسعه زیرساخت های مرزی و جاده ای استان خبر دادند؛ از فعال سازی مرز «کلاشین» تا اجرای ۶۰۰ کیلومتر پروژه راه سازی در قالب بزرگراه و آزادراه.
ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی، در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان اشنویه با تأکید بر نگاه توسعه گرایانه استاندار نسبت به مرزها گفت: در کنار بهره برداری از ظرفیت هفت مرز فعال استان، تلاش برای فعال سازی مرز «کلاشین» با هدف حمایت از مردم مرزنشین و توسعه منطقه ای در دستور کار قرار دارد. وی افزود: مرزها از مهم ترین فرصت های طلایی استان هستند و باید از این ظرفیت برای توسعه همه جانبه بهره گرفت.
به گزارش تین نیوز، شکری خاطرنشان کرد: تمامی امکانات این اداره کل برای ارتقای گذرگاه های مرزی استان به کار گرفته شده و پروژه هایی همچون بهسازی راه ها، اصلاح تقاطع ها، تجهیز ماشین آلات و توسعه ترمینال شهرستان اشنویه در حال اجراست. وی همچنین از پیگیری طرح روشنایی محورهای ارتباطی این شهرستان خبر داد.
در همین حال، پیمان آرامون، مدیرکل راه وشهرسازی آذربایجان غربی، اعلام کرد: هم اکنون ۴۰ کارگاه فعال راه سازی در سطح استان مشغول فعالیت هستند و مجموع طول پروژه های در دست اجرا به ۶۰۰ کیلومتر می رسد. وی افزود: استان به یک کارگاه بزرگ راه سازی تبدیل شده و علاوه بر راه های موجود، پروژه های متعددی در زمینه بزرگراه و آزادراه در حال اجراست.
آرامون با اشاره به پروژه های شمال استان گفت: محور سه راهی ایواوغلی تا گیت منطقه آزاد ماکو به طول ۵۱ کیلومتر که طی سه دهه تنها یک کیلومتر پیشرفت داشت، از سال ۱۴۰۴ تاکنون ۲۰ کیلومتر آن اجرا شده و کل مسیر پیمان سپاری شده است. وی افزود: مقرر شده سال آینده ۲۵ کیلومتر دیگر اجرا شود تا کل پروژه تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.
وی همچنین از تکمیل عملیات گردنه شاه قوزی در محور خوی – سلماس و اجرای گردنه قره تپه خبر داد. آرامون اتصال ارومیه به شبکه آزادراهی کشور را یکی از مطالبات دیرینه مردم استان دانست و گفت: آزادراه ارومیه – تبریز به طول ۱۶۲ کیلومتر تابستان امسال کلنگ زنی شد که ۴۰ کیلومتر آن در محدوده آذربایجان غربی قرار دارد. این پروژه با جذب ۱۰ همت سرمایه گذار به صورت مشارکتی و سهم ۶۰ درصد سرمایه گذار و ۴۰ درصد دولت در حال اجراست و پیمانکار وعده داده ظرف دو سال آینده تکمیل شود.
در جنوب استان نیز پروژه های متعددی در دست اجراست؛ از جمله محور ارومیه – اشنویه که عملیات آسفالت آن تا پایان سال انجام خواهد شد، محور حیدرآباد – نقده که ۶ کیلومتر باقی مانده آن در مرحله پیمان کاری است، و محور نقده – پیرانشهر به طول ۴۴ کیلومتر که امسال هشت کیلومتر آن تکمیل و بهره برداری شد. همچنین در محور میاندوآب – شاهین دژ – تکاب، هفت کارگاه فعال در حال اجرای پروژه ای به طول ۱۴۵ کیلومتر هستند که ۷۷ کیلومتر آن پیمان سپاری شده و با پیش بینی ۲.۴ همت اعتبار ملی ادامه دارد.
مرزها درطول ۴۰ سال بی نهایت رسیدگی شده فکر مرکز استان هم کمی باشید ترافیک شهر ارومیه را بلعیده ومراکز اصلی بین دواستان تبریز ارومیه را تموم کنید