صدور ۳۰۰ مجوز و سنددار کردن حریم راه ها در آذربایجان غربی
افزایش تخلفات در حریم راه های آذربایجان غربی، ضرورت اقدامات پیشگیرانه و همکاری بین دستگاهی برای حفاظت از سرمایه ملی جاده ها را بیش از پیش آشکار کرده است. صدور حدود ۳۰۰ مجوز تاسیسات، سنددار کردن حریم و انسداد راه های غیرمجاز نمونه هایی از تلاش ها برای صیانت مؤثر از شبکه جاده ای استان است.
مدیرکل راهداری آذربایجان غربی با تأکید بر اهمیت حریم راه ها به عنوان سرمایه ملی، از تعامل دستگاه های مختلف و بهره گیری از فناوری های نوین در پایش و حفاظت جاده ها خبر داد و خواستار همکاری مردم و شرکت های خدمات رسان در رعایت حریم راه ها شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، استان آذربایجان غربی با بیش از ۱۲ هزار کیلومتر راه و هم مرزی با چند کشور، از موقعیت راهبردی و حساسی در شبکه حمل ونقل کشور برخوردار است. گستردگی مسیرها و تعدد عوامل انسانی و فیزیکی، نگهداری و صیانت از حریم راه ها را به چالشی اساسی تبدیل کرده و تجاوز به حریم جاده ها، حفاری های بدون مجوز و ساخت وسازهای غیرمجاز نه تنها ایمنی تردد را تهدید می کند، بلکه بار اجتماعی و اقتصادی سنگینی نیز بر استان تحمیل می کند.
حریم راه ها به عنوان یکی از مهم ترین زیرساخت های حمل ونقل و سرمایه های ملی، نقش حیاتی در ایمنی، توسعه اقتصادی و دسترسی آسان به خدمات دارد و مدیریت صحیح آن علاوه بر تضمین ایمنی شهروندان، زمینه ساز اشتغال و توسعه پایدار منطقه ای است.
با وجود اقداماتی همچون حدنگاری، صدور مجوزهای قانونی، انسداد مسیرهای دسترسی غیرمجاز و بهره گیری از فناوری های نوین در پایش حریم راه ها، نبود مدیریت یکپارچه، فقدان یگان حفاظتی و هماهنگی ناکافی میان دستگاه ها همچنان یکی از چالش های اصلی استان محسوب می شود و نیازمند برنامه ریزی فوری و اقدامات مؤثر برای حفاظت از این سرمایه ملی است.
صدور ۳۰۰مورد مجوز تاسیسات در سطح راههای آذربایجان غربی
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: صیانت از حریم راه ها به عنوان سرمایه ملی یک ضرورت اجتماعی است.
ارسلان شکری با اشاره به جدیت این اداره کل و دادستانی استان برای برخورد با متخلفان متجاوز به حریم راه ها، اظهار کرد: تاکنون ۵۸ مجوز برای ایجاد راه های دسترسی و حدود ۳۰۰ مورد مجوز تاسیسات در سطح راه های استان صادر شده که این مجوزها نقش مؤثری در اشتغال زایی دارند.
وی افزود: حریم راه ها بخش بدون استفاده یا فرعی نیست، بلکه جزئی مهم و اساسی از مسیر است که از مرحله مطالعاتی برای ساخت و توسعه راه ها پیش بینی می شود و باید به عنوان سرمایه ملی از آن صیانت شود.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه همکاری بین دستگاه های مختلف برای حفاظت از حریم راه ها در استان وجود دارد، اظهارکرد: توجه به زیرساخت های حمل ونقل ضروری است و حریم راه ها نیز باید هم راستا با این زیرساخت ها مورد مراقبت و مدیریت قرار گیرد.
وی ادامه داد: وجود هزار کیلومتر راه ترانزیتی و قرار گرفتن بزرگ ترین و قدیمی ترین مرز کشور و نیز مرزهای متعدد در آذربایجان غربی، ایجاب می کند که توجه ویژه ای به زیرساخت ها، حریم راه ها و نگهداری شبکه جاده ای داشته باشیم.
شکری خبر داد که قرارداد ۴۰ میلیارد ریالی برای سنددار کردن حریم راه های استان منعقد شده و در اختیار مشاور است و امیدواریم با اجرای این قرارداد، اسناد مربوط به حریم ها به سرعت اخذ شود.
وی خاطرنشان کرد: توجه قضات در زمان صدور رأی به اهمیت صیانت از حریم و میزان قانونی آن، تسهیل در تملک حریم هنگام ساخت راه ها و مدیریت نوارهای تاسیساتی، از جمله راهکارهای پیشنهادی اداره کل برای حفاظت مؤثر از راه ها است.
حدنگاری و تهیه نقشه دقیق حریم راه های استان از مطالبات دستگاه قضایی
دادستان انقلاب و عمومی مرکز آذربایجان غربی با بیان اینکه صیانت از حریم راه ها یکی از مصادیق مهم حقوق عامه است، گفت: دادستانی به عنوان یکی از نهادهای اصلی پاسدار حقوق عامه، صیانت از حریم راه ها را در اولویت جدید خود قرار داده و تاکنون حمایت ها و پشتیبانی های لازم در این حوزه انجام گرفته است.
حسین مجیدی با اشاره به گستردگی راه های روستایی، مرزی و فرعی استان اظهار کرد: برای حفاظت مؤثر از حریم راه ها باید رویکرد و نگرشی جدید در حوزه حریم راه ها شکل بگیرد.
وی بیان کرد: هرچند در سال های اخیر اقدامات خوبی در حوزه ایمن سازی راه ها انجام شده، اما برای صیانت از حریم راه ها نیازمند تحول جدی در شیوه مدیریت و نظارت هستیم.
دادستان انقلاب و عمومی ارومیه با اشاره به اینکه اعتبارات ملی حوزه راه در آذربایجان غربی باید افزایش یابد، افزود: حدنگاری و تهیه نقشه دقیق حریم راه های استان از مطالبات جدی دادستانی و دستگاه قضایی است.
وی با تاکید به اینکه با نهایی شدن نقشه های حدنگاری، دستگاه قضایی می تواند در برخورد با ساخت وسازهای غیرمجاز سریع تر و مؤثرتر وارد عمل شود؛ اظهارکرد: موضوع تملک حریم راه ها از محورهای مهم صیانت از حریم راه ها است که دستگاه قضایی در فرآیند آن حمایت های لازم را انجام خواهد داد.
مجیدی ایجاد یگان حفاظت را از نیازهای اساسی این حوزه اعلام کرد و افزود: برای مدیریت و حفاظت یکپارچه از حریم راه ها باید مجموعه ای واحد ایجاد شود چرا که در صورت بی توجهی به مدیریت حریم راه ها، بخش قابل توجهی از تصادفات و امنیت شهروندان با مخاطره مواجه می شود.
وی درباره لزوم بهره گیری از فناوری های نوین در پایش حریم راه ها نیز خاطرنشان کرد: روش های سنتی دیگر پاسخگوی نیازها نیست و در چارچوب پنجره واحد باید از تجهیزات مدرن در حوزه رصد و پایش حریم راه ها استفاده شود.
دادستان انقلاب و عمومی ارومیه یادآورشد: یکی از چالش های موجود در بحث حریم راه ها ،فعالیت شرکت های خدمات رسان و حفاری در حریم راه ها است بنابراین از شرکت های خدمات رسان خواستار هماهنگی و تعامل بیشتر برای رفع این مشکل هستیم.
وی، ادامه داد: انسداد ۱۲۳ مورد راه دسترسی غیرمجاز و برخورد با ۲۳۶ مورد دست فروشی در حریم راه ها از جمله اقدامات دستگاه قضا در ماه های اخیر است.
پایش حریم راهها با روش سنتی نتیجه بخش نیست
مشاور حقوقی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در این باره معتقد است که پایش فقط با روش های سنتی نمی تواند راهداری را به نتایج مطلوب و درست برساند بنابراین پایش نیازمند بهره مندی از فناوری های نوین برای کنترل و صیانت از حریم راه هاست.
محسن صادقی با بیان اینکه در صورت فرهنگ سازی در این زمینه نیاز به برخوردهای سخت و پرهزینه کاهش می یابد اظهار کرد: با این اقدام می توان از عوارض ناشی از تعرض به حریم راه ها جلوگیری کرد.
وی با اشاره به نقش آموزش و فرهنگ سازی در زمینه صیانت از حریم راه ها اضافه کرد: آموزش افراد مسئول در راستای اجرای اقدامات پیشگیرانه، فرهنگ سازی عمومی باید همزمان با همکاری و هم افزایی بین دستگاه ها در دستورکار قرار گیرد.
مشاور حقوقی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بر اهمیت تشکیل یگان حفاظت در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تأکید و یادآورشد: با ایجاد یگان حفاظت می توانیم در همه موارد از خدمات انتظامی بهره مند شویم بنابراین پیگیری تسریع در فرایند ایجاد این یگان در دستور کار است.
صادقی اقدام به حفاری برخی دستگاه های خدمات رسان بدون رعایت الزامات قانونی، احداث دیوار و دکه های غیرمجاز در حریم راه ها را از چالش های آذربایجان غربی اعلام و خاطرنشان کرد: مداخله دادستانی و دعوت از دستگاه های مسئول برای رعایت حریم راه، می تواند این مشکلات را رفع کند.
مشاور حقوقی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ادامه داد: با تدوین یک شیوه نامه جامع و رعایت تدابیر پیشگیرانه، جهادگران عرصه راه می توانند به راحتی و با امنیت کامل از حریم راه ها نگهبانی و مردم نیز با ایمنی از راه ها تردد کنند.
طبق این گزارش، مجموع سخنان مسئولان، کارشناسان و نمایندگان دستگاه قضایی نشان می دهد که حفاظت از حریم راه ها در آذربایجان غربی یک ضرورت ملی و اجتماعی است و تنها با اقدامات مقطعی و برخوردهای قضایی قابل تحقق نیست. گستردگی شبکه جاده ای، وجود مرزهای متعدد و عوامل انسانی و فیزیکی متعدد، مدیریت این سرمایه ملی را به چالشی اساسی تبدیل کرده است.
برای صیانت مؤثر از حریم راه ها، بهره گیری از فناوری های نوین پایش، تشکیل یگان های حفاظتی، فرهنگ سازی عمومی و تعامل و همکاری مستمر میان دستگاه های اجرایی، قضایی و خدمات رسان، به عنوان چهار محور کلیدی مورد توجه قرار گرفته است. اقدامات اخیر شامل صدور مجوزهای قانونی، سنددار کردن حریم راه ها، انسداد دسترسی های غیرمجاز و برخورد با ساخت وسازهای غیرمجاز نمونه هایی از تلاش های عملی برای حفاظت از شبکه جاده ای هستند.
با این حال، کارشناسان تأکید دارند که موفقیت در این حوزه نیازمند نگاه پیشگیرانه، برنامه ریزی جامع و هماهنگی مستمر بین دستگاه هاست. آینده ایمن و پایدار جاده های استان، نه تنها به مدیریت مؤثر و فناوری وابسته است، بلکه مشارکت مردم و عزم جدی نهادها برای پاسداری از حریم راه ها را نیز می طلبد.