| کد خبر ۳۰۸۶۷۸
کپی شد

جاده ارومیه–سلماس با ۸ میلیون تردد و آمار بالای تصادف؛

با وجود اجرای طرح های ایمنی به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان، محور ارومیه–سلماس همچنان یکی از پرحادثه ترین جاده های آذربایجان غربی است و تعریض آن برای تبدیل به بزرگراه، در انتظار تأمین اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان است.

جاده ارومیه–سلماس با ۸ میلیون تردد و آمار بالای تصادف؛
تین نیوز |

محور ارومیه–سلماس با ثبت بیش از ۸ میلیون تردد در نیمه نخست سال و قرار گرفتن در کریدور بزرگراهی غرب کشور، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است؛ اما نبود زیرساخت های کافی و تأخیر در تعریض، آن را به یکی از مرگبارترین مسیرهای استان تبدیل کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، محور ارومیه - سلماس (گردنه قوشچی) که به دلیل تردد بالا و وقوع تصادفات متعدد به یکی از جاده های حادثه خیز کشور تبدیل شده است، با وجود افزایش اقدامات ایمنی در دو سال اخیر همچنان یکی از جاده های پرتصادف استان به شمار می رود.

تردد بیش از ۸ میلیونی در طی نیمه نخست سال جاری، قرار گرفتن در کریدور بزرگراهی غرب کشور، جاده ای منتهی به پایانه مرزی به کشور ترکیه، وجود بزرگترین منطقه اقتصادی استان در سلماس و … به خوبی گویای اهمیت محور مواصلاتی ارومیه - سلماس است.

محوری که در کنار اهمیت استراتژیک و ارتباطی متأسفانه به دلیل حجم بالای تردد و نبود زیرساخت های لازم راهی به یکی از جاده های حادثه خیز و پرتصادف آذربایجان غربی نیز تبدیل شده است.

هر چند در سال های اخیر به خصوص در دو سال گذشته احداث سه دوربرگردان، نصب نیوجرسی به طول ۲۷ کیلومتر، احداث یک زیرگذر، اجرای طرح های ارتقای ایمنی به مبلغ بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان به همراه افزایش روشنایی و خط کشی تاکنون توانسته در کاهش برخی حوادث جاده ای در این محور تأثیرگذار باشد اما با وجود این اقدامات این جاده همچنان قربانی می گیرد.

با وجود مزیت های اقتصادی و ارتباطی این محور استراتژیک در استان و قرار گرفتن این محور در کریدور بزرگراهی غرب کشور این محور از استانداردهای راهسازی فاصله دارد و تعریض این جاده برای تبدیل شدن به بزرگراه منتظر تأمین اعتبار است.

هر چند در امر تصادفات جاده یکی از سه عامل راننده، خودرو و جاده یکی از عوامل به شمار می رود و برای مدیریت این حوادث باید همه عوامل را مدنظر قرار داد اما با توجه به افزایش آمار بالای سوانح جاده ای در این محور اهمیت افزایش زیرساخت های ایمنی و راهسازی در این محور مواصلاتی ارومیه - سلماس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان برای افزایش ایمنی محور ارومیه - سلماس هزینه شده است

رئیس اداره ایمنی راه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در خصوص وضعیت ایمنی در محور ارومیه - سلماس با بیان اینکه این محور از جاده های تردد و پرحادثه استان به شمار می رود، گفت: در دو سال اخیر ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش ایمنی در این محور هزینه شده و اقدامات ارتقای ایمنی همچنان در حال اجراست.

امیریدبیضا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه احداث سه دوربرگردان، یک زیرگذر، نصب نیوجرسی، روشنایی، و روکش آسفالت را بخشی از اقدامات افزایش ایمنی در این محور برشمرد و گفت: تاکنون ۳۰ کیلومتر نیوجرسی با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان در این محور اجرایی شده است.

وی ادامه داد: احداث دو دوربرگردان در تقاطع وقاصلو و کریم آباد به مبلغ ۷ میلیارد تومان، احداث زیرگذر به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان و اصلاح دوربرگردان در تقاطع آرنسا به مبلغ دو میلیارد تومان از دیگر اقدامات افزایش ایمنی در محور ارومیه - سلماس است.

یدبیضا خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر ۲۵ کیلومتر روکش آسفالت به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان در گردنه قوشچی انجام شده است، افزود: روشنایی این محور به همراه ارتقای روشنایی نقطه ای نیز اجرا شده و همچنان در دست اجراست.

رئیس اداره ایمنی راه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه باید هر سال ۱۰ درصد تصادفات کاهش یابد که سال گذشته استان با تحقق این مورد رتبه برتر کشوری را کسب کرد امسال نیز تلاش داریم در زمینه ارتقای جاده ها و کاهش تصادفات قدم برداریم.

تعریض امانی ۴ کیلومتر از محور ارومیه - سلماس

یدبیضا از تعریض محور ارومیه - سلماس در گردنه قوشچی خبر داد و گفت: این اقدام از وظایف راه و شهرسازی است اما اداره کل راهداری استان به صورت امانی به طول ۴ کیلومتر برای تردد ماشین آلات راهسازی تعریض انجام داده است.

وی با بیان اینکه تعریض این محور یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: این طرح از طریق وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است با تعریض این محور شاهد کاهش تصادفات و افزایش ارتقای ایمنی در این محور خواهیم بود.

یدبیضا از اجرای ۳۲۰۰ کیلومتر خط کشی در محورهای مواصلاتی استان طی سال جاری خبر داد و گفت: طی سال جاری برای خط کشی در این میزان محورهای مواصلاتی استان اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

رئیس اداره ایمنی راه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه عملیات خط کشی از اقدامات مؤثر در افزایش ایمنی تردد و کاهش تصادفات جاده ای است، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تا پایان سال جاری ۱۶۰۰ کیلومتر دیگر از محورهای استان نیز خط کشی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ارتقای ایمنی جاده ها از اولویت های اصلی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است، تصریح کرد: امسال در محور ارومیه – سلماس بیش از ۳۳۰ کیلومتر خط کشی انجام شده است.

تعریض محور ارومیه - سلماس منتظر تأمین اعتبار مورد نیاز

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در خصوص اقدامات این اداره کل در محور ارومیه - سلماس گفت: به جهت نیاز منطقه و اهمیت کاهش بار ترافیکی محور اصلی ارومیه - سلماس و کاهش تصادفات احتمالی؛ امسال دو مطالعه پدافند غیرعامل و زیست محیطی این محور به اتمام رسیده است.

پیمان آرامون در گفتگو با خبرنگار مهر از تعریض محور ارومیه - سلماس خبر داد و اظهار کرد: بعد از اتمام این مطالعات تعریض این محور به طول ۲۷ کیلومتر در وزارت راه و شهرسازی مصوب شده و به سازمان برنامه و بودجه برای تأمین بودجه ارسال شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اعتبار مورد نیاز برای این طرح را ۴۰ میلیارد تومان برای هر کیلومتر در مجموع یک همت عنوان کرد و افزود: در صورت تأمین اعتبار آماده پیمان سپاری این محور برای تعریض هستیم که در صورت اجرا این محور به بزرگراه تبدیل می شود.

وی اضافه کرد: ارتقای درجه راه های استان در دستور کار بوده و به جهت اهمیت احداث بزرگراه ارومیه به سلماس از مسیر منطقه انزل؛ درخواست تأمین اعتبار مالی اجرای پروژه از طریق وزیر راه و شهرسازی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شده و در مرحله اخذ مجوز ماده ۲۳ جهت تأمین اعتبار و پیمان سپاری است.

محور ارومیه - سلماس در صدر تصادفات جاده ای آذربایجان غربی

فرمانده پلیس راه آذربایجان غربی نیز در خصوص آخرین وضعیت محور ارومیه - سلماس در زمینه تصادفات جاده ای گفت: محورهای ارومیه- سلماس، ارومیه - مهاباد و محور سرو سه محور پر تصادف آذربایجان غربی هستند.

سرهنگ رضا پناهی مقدم آبان ماه امسال در آخرین جلسه تحلیل تصادفات جاده ای استان گفت: محورهای ارومیه - سلماس، ارومیه - مهاباد و محور سرو به ترتیب پر تصادف ترین محورهای آذربایجان غربی هستند.

وی با قدردانی از اقدامات ایمنی راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در جاده ها افزود: تردد در محورهای مواصلاتی استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد افزایش یافته است، اما با اجرای اقدامات ایمنی و ترافیکی، در برخی محورها آمار فوتی ها تثبیت یا حتی کاهش یافته است.

سرهنگ پناهی مقدم گفت: بر اساس آمار، ۵۰ درصد تصادفات جرحی و فوتی در راه های اصلی، ۸ درصد در بزرگراه ها، ۲۱ درصد در راه های روستایی و ۲۱ درصد در راه های فرعی رخ می دهد و همچنین ۷۹ درصد وسایل نقلیه دخیل در این حوادث خودروهای سواری هستند.

محور ارومیه - سلماس با ۸ میلیون پرترددترین محور آذربایجان غربی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از محور ارومیه - سلماس به عنوان پرترددترین محور استان نام برد و گفت: این محور به دلیل قرار گرفتن در کریدور بزرگراهی غرب کشور، وجود بزرگترین منطقه آزاد به همراه پایانه های منتهی به مرز از پرترددترین محورهای مواصلاتی استان به شمار می رود.

ارسلان شکری با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۵۴۴ تردد در محور ارومیه - سلماس ثبت شده است، گفت: برای افزایش ایمنی در این محور سه دوربرگردان، یک زیرگذر و ۲۷ کیلومتر نیز نیوجرسی اجرا شده است.

وی با اشاره به برقراری روشنایی کامل در این محور عنوان کرد: همچنین برای افزایش ایمنی و تردد رانندگان روشنایی های نقطه ای نیز در این محور اجرا شده است و اقدامات افزایش ایمنی هم در این محور و هم در تمامی محورهای مواصلاتی استان در دست اجراست.

اجرای ۱۰ کیلومتر روکش آسفالت در محور ارومیه - سلماس

شکری از انجام ۱۰ کیلومتر روکش آسفالت در محور ارومیه - سلماس خبر داد و گفت: به صورت امانی با استفاده از ماشین آلات راهداری بحث تعریض و کاهش نقاط کور این محور نیز در حال اجراست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با بیان اینکه در بحث تصادفات و حوادث جاده ای در کنار افزایش ایمنی جاده ها سایر موارد نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت: کاهش حوادث رانندگی تنها با در نظر گرفتن همزمان سه عامل انسان، خودرو و جاده امکان پذیر است.

شکری خاطرنشان کرد: برای کاهش تصادفات نباید تنها به یکی از عوامل مؤثر بسنده کرد. باید باورها را تغییر داد و به نقش انسان، خودرو و جاده به صورت هم زمان و متوازن توجه داشت. اگرچه طبق نظر کارشناسان، سهم جاده در بروز تصادفات کمتر از دو عامل دیگر است، اما اقدامات فرهنگی، آموزشی و بازدارنده باید در هر سه بخش به طور هماهنگ دنبال شود.

وی به اقدامات راهداری در زمینه ایمن سازی محورهای مواصلاتی استان اشاره کرد و افزود: شناسایی و ایمن سازی نقاط پر تصادف با استفاده از روش های نوین، تأثیر بسزایی در کاهش تصادفات دارد و همچنین در کنار اقدامات فرهنگی، توسعه فعالیت های سخت افزاری نیز ضروری است تا روند کاهشی تلفات حفظ شود.

آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی یکی از استان های مهم در زمینه زیرساخت های ارتباطی به شمار می رود، در کنار افزایش سوانح جاده ای اهمیت استراتژیکو اقتصادی محورهای ارتباطی استان نیز ایجاب می کند ایمنی این محورها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

هر چند خط کشی و نصب روشنایی، گام های مؤثری برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جاده ها بوده است، اما با این حال، برای مقابله با وضعیت بحرانی تصادفات، به ویژه در محور ارومیه به سلماس، نیاز به ادامه و گسترش این پروژه ها و اقدامات دیگر، از جمله بهبود وضعیت آسفالت و نصب علائم هشداردهنده، همچنان ضروری به نظر می رسد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.