رئیس سازمان راهداری: شناسایی هزار نقطه و ۱۰۰ محور حادثه خیز در دستور کار
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور اعلام کرد: تاکنون حدود ۸۰۰ نقطه حادثه خیز اصلاح شده و تا پایان سال، پرونده ۸۸۷ نقطه مصوب کمیسیون ایمنی راه ها بسته خواهد شد. هم زمان، شناسایی هزار نقطه جدید و ۱۰۰ محور پرریسک نیز در دستور کار قرار دارد.
در راستای کاهش تصادفات جاده ای، سازمان راهداری با همکاری پلیس راه کشور در حال اجرای پروژه ای ملی برای اصلاح نقاط حادثه خیز است؛ پروژه ای که با تحلیل سه ساله آمار تصادفات، اولویت بندی دقیق و مطالعات میدانی، به صورت هدفمند پیش می رود.
به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، رضا اکبری معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای رفع نقاط حادثه خیز کشور تصریح کرد: در تفاهم با پلیس راه مقرر شد هزار نقطه جدید برای برنامه آتی شناسایی شود. هم اکنون جلسات کارشناسی در جریان است و همکاران ما در حال تحلیل سه ساله آمار تصادفات کشور هستند تا نقاط پرریسک با دقت مشخص شود.
رئیس سازمان راهداری یادآور شد: آخرین فهرست احصا شده و مصوب کمیسیون ایمنی راه های کشور شامل ۸۸۷ نقطه حادثه خیز می شد که طبق آخرین گزارش ها، تاکنون حدود ۸۰۰ نقطه اصلاح شده و تنها ۹۰ نقطه در حال اجراست. تلاش ما این است که تا پایان امسال پرونده ۸۸۷ نقطه را به طور کامل ببندیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره روش اولویت بندی نقاط جدید گفت: در کنار این کار، شناسایی ۱۰۰ محور حادثه خیز کشور از منظر ایمنی، کیفیت رویه راه و پوشش دوربین های جاده ای نیز در حال انجام است. با تقاطع این دو مجموعه داده، نقاطی انتخاب می شوند که بیشترین اثر را در کاهش تصادفات دارند. نقطه ای در اولویت نخست اصلاح قرار می گیرد که علاوه بر قرار داشتن در بین آن ۱۰۰ محور، حداقل دو شاخص از سه شاخص اصلی اش نیازمند ارتقا باشد.
وی درباره مدت زمان اجرای این پروژه ها نیز توضیح داد: فرایند اصلاح هر بسته از این نقاط معمولاً ۲ تا ۳ سال طول می کشد؛ زیرا شامل مطالعات میدانی، طراحی مهندسی، انتخاب پیمانکار و تأمین اعتبار مالی است. برای نمونه، پروژه فعلی از فروردین ۱۴۰۲ آغاز شد و شش ماه نخست صرف مطالعات و طراحی شد. پس از انتخاب پیمانکار و تأمین اعتبار، از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی آغاز شد. بنابراین اگر امسال به پایان برسد، در مجموع حدود دو سال و نیم تا سه سال زمان صرف شده است.
اکبری در پایان تأکید کرد: ما به سمت اصلاح کامل فهرست فعلی حرکت می کنیم و هم زمان با پلیس راه کشور برای اجرای دور جدید شناسایی هزار نقطه حادثه خیز نیز برنامه ریزی کرده ایم تا به صورت هدفمند و مؤثر، روند کاهش تصادفات جاده ای در کشور تداوم یابد.