| کد خبر: 251617 |

آبگیری ۲ تالاب دورگه‌سنگی و آق‌قلعه نقده آغاز شد

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری ۲ تالاب «دورگه‌سنگی» و «آق‌قلعه» این شهرستان از طریق رودخانه «گادر» آغاز شد.

تین نیوز

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری ۲ تالاب «دورگه سنگی» و «آق قلعه» این شهرستان از طریق رودخانه «گادر» آغاز شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اکبر قایمی اظهار کرد: آبگیری ۲ تالاب «دورگه سنگی» و «آق قلعه» از رودخانه «گادر» از چند روز قبل آغاز شده و با توجه به حق آبه این تالاب ها از این رودخانه، آبگیری تا احیای کامل ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص آبگیری تالاب «دورگه سنگی» افزود: هم اکنون ۶۰ درصد از این تالاب ۷۳۵ هکتاری احیا شده و برای احیای کامل به ۱۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به اینکه تالاب «آق قلعه» نیز برای احیای کامل به هفت میلیون مترمکعب آب نیاز دارد، ادامه داد: این تالاب نیز که ۴۰ درصد از مساحت آن خشک شده، با آبگیری طی ۱۰ روز آینده به طور کامل احیا خواهد شد.

وی در خصوص آبگیری تالاب «طالقان» این شهرستان اضافه کرد: این تالاب نیز برای احیای کامل به ۲.۵ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد و به زودی آبگیری آن آغاز می شود.

قایمی در خصوص وضعیت تالاب «یادگارلو» گفت: هم اکنون این تالاب خشک شده و با توجه به زهکش سد حسنلو که در مجاورت این تالاب قرار دارد، آب داخل تالاب باقی نمی ماند و قبل از آبگیری این تالاب باید مطالعات علمی و دقیق برای جلوگیری از خروج آب انجام شود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نقده با بیان اهمیت آبگیری تالاب ها یادآور شد: احیای تالاب ها از اهمیت ویژه ای در حفظ اکوسیستم منطقه برخوردار است و بعد از تامین آب شرب شهرستان در اولویت بعدی قرار دارند.

تالاب بین المللی آق قلعه (شورگل حسنلو) با مساحت ۳۰۴ هکتار از مهمترین تالاب های استان آذربایجان غربی است که در حوضه آبریز رودخانه گدار قرار گرفته و توسط جریان های این رودخانه و رواناب های ناشی از بارش بر سطح حوضه آبریز تالاب تغذیه می شود.

تالاب بین المللی درگه سنگی (سیران گلی) به مساحت ۷۳۵ هکتار در یک کیلومتری سه راهی محمدیار واقع شده است.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می کنند که از این تعداد، تالاب های درگه سنگی، آق قلعه، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب های بین المللی هستند.

تالاب های نقده در فصل های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب های این شهرستان است.

رودخانه گادر از کوه های غرب اشنویه سرچشمه می گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان های اشنویه و نقده را می پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می ریزد.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.