| کد خبر: 250937 |

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان:

کمتر از یک درصد بنزین توزیع شده در اهواز استاندارد است

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آمار تقریبی از میزان توزیع بنزین استاندارد در جایگاه های عرضه سوخت اهواز، گفت:کمتر از یک درصد بنزین استاندارد در سال ۱۴۰۱ در اهواز توزیع شده است.

تین نیوز

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آمار تقریبی از میزان توزیع بنزین استاندارد در جایگاه های عرضه سوخت اهواز، گفت:کمتر از یک درصد بنزین استاندارد در سال ۱۴۰۱ در اهواز توزیع شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمدجواد اشرفی شامگاه یکشنبه در گفت و گوی ویژه خبری بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۲۰ درصد بنزین استاندارد در خوزستان توزیع شد به همین دلیل یکی از علل افزایش آلودگی هوا در اهواز و استان خوزستان عدم عرضه بنزین استاندارد در جایگاه های سوخت بوده است.

وی با گله مندی از عدم عرضه بنزین استاندارد در اهواز افزود: تکلیف وزارت نفت است که از سال ۱۴۰۰ در کلان شهرها بنزین استاندارد ملی و یا یورو توزیع کند اما متاسفانه این اقدام در سال ۱۴۰۱ صورت نگرفت.

اشرفی ادامه داد: توزیع سوخت استاندارد یکی از چالش های اساسی در خوزستان است و باید مسئولان پخش خوزستان با حساسیت بیشتری در زمینه توزیع بنزین استاندارد ورود کنند، این موضوع در سه روز گذشته در دادستانی اهواز نیز مورد بررسی قرار گرفت و شرکت پخش فرآورده های نفتی اهواز قول مساعد داد که بنزین استاندارد در استان توزیع کند.

نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا

وی با بیان اینکه نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا متناسب با شرایطی که در استان خوزستان پیش می آید تشکیل و در خصوص تعطیلی ها به دلیل آلودگی هوا تصمیم گیری می کند ادامه داد: دلیل اینکه معمولا شهروندان از دیر اعلام شدن تصمیمات کارگروه اضطرار گله مند هستند این است که با توجه به تمامی عوامل موجود در استان برای تعطیلی ها تصمیم گرفته می شود.

اشرفی اظهار داشت:باتوجه به شرایط جغرافیایی استان خوزستان که دشت است تغییرات جوی و روند آلودگی به صورت ساعتی تغییر می کند به همین منظور تلاش داریم که دقیق ترین پایش را داشته باشیم تا برای تعطیلی مدارس و یا مراکز دولتی و اقتصادی تصمیم گرفته شود.

وی ادامه داد: شرایط جغرافیایی خوزستان با استان تهران متفاوت است و پایداری آلودگی در شهر تهران در صورت ایجاد آلودگی بسیار بالا است اما روند تغییرات آلودگی در اهواز بسیار زیاد است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد : باید متناسب با شرایط محیطی در شاخص های آلودگی هوا یک بازنگری انجام شود و این مهم در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان قرار گرفته است تا متناسب با شرایط بومی و منطقه ای شاخص های آلودگی در استان تعریف شود.

ثبت ۸۴ روز با هوای ناسالم در خوزستان در سال جاری

اشرفی ادامه داد:در ۹ ماهه امسال ۸۴ روز وضعیت هوا در استان خوزستان ناسالم اعلام شده است و اگر متناسب با این آمار تعطیلی مراکز مختلف انجام می گرفت باید ۸۴ روز تعطیلی در خوزستان رخ می داد و در فعالیت واحدهای آموزشی و اقتصادی خوزستان اختلال ایجاد می شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: آموزش و پرورش خوزستان نیز پیش از این اعلام کرده بود که فصل امتحانات دانش آموزان است و برای جلوگیری از آسیب به آن ها در اعلام تعطیلی ها دقت بیشتری شود.

اشرفی در ادامه با اشاره به اینکه حمل و نقل حدود ۴۰ درصد و صنایع ۵۸ درصد در آلودگی هوای استان خوزستان سهیم هستند و درصد باقی مانده به فعالیت های خانگی مربوط است با بیان اینکه بیشترین عامل آلودگی هوا در خوزستان مربوط به فعالیت های نفتی است اظهار داشت: یکی از شرکت های صنعتی آلاینده در استان شرکت کربن است که اقدامات لازم برای جابه جایی این شرکت از اهواز در حال انجام است.

وی گفت: شرکت های فولاد خوزستان و کربن در اهواز مکلف به رعایت الزامات محیط زیستی و کنترل تولید آلودگی هستند و البته در این زمینه موفقیت های خوبی داشتند.

اشرفی با گله مندی از اینکه مسئولان شرکت کربن اهواز اراده واقعی برای جا به جایی این شرکت را ندارند افزود: قرار بود این جا به جایی امسال انجام شود و شرکت مذکور به شهرک شماره پنج اهواز منتقل شود اما هنوز اقدامات لازم در این رابطه انجام نگرفته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: شرکت فولاد خوزستان اقدامات خوبی برای کاهش آلایندگی انجام داده است و پروژه های مهمی را در دست اقدام دارد که اگر اجرایی شود با کاهش آلودگی از این شرکت مواجه خواهیم داشت،این شرکت ۱۵ هزار میلیارد ریال پروژه محیط زیستی در دست اجرا دارد.

اشرفی در ادامه با اشاره به اینکه ۲ فعالیت در حوزه شهرداری باید برای کاهش آلودگی هوای اهواز انجام شود اظهار داشت: یکی از این اقدامات برنامه ها در حوزه حمل و نقل شهری است به عنوان مثال اعمال محدودیت های مکانی و ترددی از جمله اقداماتی است که باید در اهواز ارجم شود که متاسفانه تاکنون در این رابطه اقدامی نشده است.

وی گفت: اهواز به ۷۰۰ دستگاه اتوبوس شهری نیاز دارد اما در حال حاضر تنها ۹۰ دستگاه اتوبوس شهری وجود دارد، البته ۱۲۰ دستگاه اتوبوس جدید برای اهواز خریداری شده که باید وارد چرخه حمل و نقل شهری شوند.

مدیریت سنتی زباله در اهواز

اشرفی در خصوص وضعیت محل دفن زباله ها در اهواز نیز افزود: سایت صفیره یکی از سایت های دفن زباله در اهواز است که هنوز به صورت سنتی اداره می شود و آتش سوزی در این مکان یکی از منابع آلاینده هوای اهواز است.

وی بیان کرد: این معضل با شهرداری اهواز مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات خوبی هم انجام شده ضمن اینکه این معضل از سوی مرجع قضایی نیز پیگیری شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: پرونده های قضایی برای دستگاه های آلاینده از سوی محیط زیست تشکیل شده است و یکی از شرکت هایی که به دستگاه قضایی معرفی شده است پالایشگاه آبادان است.

اشرفی اظهار داشت: در حوزه کنترل پساب های صنعتی تا چهار ماه آینده شاهد بهره برداری از تصفیه خانه پتروشیمی بندر امام خواهیم بود، این تصفیه خانه ۲۵ هزار مترمکعبی حداکثر در فروردین ماه سال آینده شاهد بهره برداری این تصفیه خانه خواهیم بود.

در ادامه این گفت و گو دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان نیز اظهار داشت: صنایع بزرگ و کوچک از جمله عوامل آلوده کردن هوای برخی شهرهای استان خوزستان هستند.

صادق جعفری چگنی وسایل نقلیه ، آتش سوزی زباله های شهری و عدم توزیع بنزین استاندارد را از عوامل آلودگی هوای اهواز و دیگر مناطق استان خوزستان دانست و گفت: تعطیلی های مکرر به دلیل آلودگی هوا در استان خوزستان باعث بروز مشکل در فعالیت بخش های مختلف آموزشی و اقتصادی خواهد شد.

وی گفت: برای نظارت بر واحدهای آلاینده کارگروه حقوق عامه در خوزستان تشکیل شده است و دستگاه های ناظر در این کارگروه بر واحدهای صنعتی آلاینده نظارت دارند.

جعفری چگنی ادامه داد: در دادسرای مرکز استان شعب ویژه تخلفات و جرائم آلودگی هوا ایجاد شده است و در سالهای گذشته نیز کیفر خواست هایی در محکومیت برخی شرکت های آلاینده در استان صادر شده است.

دادستان مرکز خوزستان افزود: چنانچه واحدهای آلاینده به تذکرهای محیط زیست توجه نکنند اداره کل حفاظت محیط زیست می تواند این واحدها را به دادستانی معرفی کند تا اقدام قضایی انجام شود.

وی از پلیس راهنمایی و رانندگی نیز خواست نسبت به توقیف خودروهایی که آلوده کننده هوا هستند اقدام کند.

جعفری چگنی در خصوص آلودگی ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم بیان کرد: علاوه بر پیگیری معضل آتش زدن مزارع نیشکر در استان ، با هماهنگی دادستانی کشور موضوع آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم با هماهنگی دادستانی کشور از سوی سفیر عراق پیگیری شده است. دود ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم مناطقی از استان خوزستان را آلوده می کند.

دادستان مرکز خوزستان با بیان اینکه شرکت پخش فرآورده های نفتی اهواز موظف است نسبت به توزیع بنزین یورو چهار در کلانشهر اهواز اقدام کند گفت:با پیگیری انجام شده در روزهای آینده شاهد توزیع بنزین با کیفیت در اهواز خواهیم بود.

وی در خاتمه گفت: اداره کل استاندارد خوزستان مکلف شده نسبت به بررسی کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاه های سوخت استان اقدام کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.