| کد خبر: 225014 |

جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی تکاب با حضور معاون وزیر

معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی تکاب گفت: فروشگاه‌های روستابازار با هدف رونق محصولات و تولیدی های بومی روستاییان در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی می‌شود.

تین نیوز

معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی تکاب گفت: فروشگاه‌های روستابازار با هدف رونق محصولات و تولیدی های بومی روستاییان در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی می‌شود.

محمدعلی طهماسبی با بیان اینکه راه‌اندازی این فروشگاه‌ها ابتکاری در راستای کوتاه کردن فاصله تولید تا مصرف محصولات روستایی است، افزود: با راه‌اندازی و رونق فعالیت فروشگاه‌های روستا بازار توسط اتحادیه‌های تعاون روستایی در مناطق کشور، محصولات و تولیدات روستاییان بدون واسطه ضمن حفظ و صیانت از کیفیت کالا و با قیمت مناسب به مصرف کننده عرضه خواهدشد.

وی اظهارداشت: هم اکنون در استان‌های خراسان رضوی و خوزستان شاهد نمونه‌های موفقی از راه‌اندازی فروشگاه‌های روستا بازار هستیم و محصولاتی مانند خرمای مشهد و برنج عنبر بومی خوزستان اینگونه عرضه می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به نقش محوری اتحادیه تعاونی‌های روستایی در راه‌اندازی فروشگاه‌های روستا بازار بیان کرد: با اجرای این طرح مبادله کالا بین شبکه تعاونی روستایی و کشاورزی و اتحادیه های شهرستانی افزایش یافته و با حذف تقلب احتمالی در عرضه و فروش کالا، موضوع حفظ و افزایش ارزش افزوده و برندسازی محصولات کشاورزی و دامی نیز با جدیت دنبال می‌شود.

طهماسبی ادامه داد: اتحادیه‌های تعاون روستایی می‌توانند با ایجاد فروشگاه های روستا بازار در مناطق مختلف کشور، موجب حفظ و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی و دامی و تجمیع و ارزشمند کردن سرمایه‌های کوچک روستاها شوند.

وی با بررسی مشکلات بخش کشاورزی و دامی تکاب اضافه کرد: با وجود کمبودها و کاستی‌های مختلف در این شهرستان، اقلیم کوهستانی، سرما و ارتفاع بالای ۲هزار و ۷۰۰ متر از سطح دریا، با اجرای طرح‌های زنجیره‌ای کم‌هزینه این شهرستان می تواند به قطب ایجاد انبارهای سرد تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: باید با دانش فنی و نوآوری از استعدادهای بالقوه منطقه برای تغییر محصول و اصلاح الگوی کشت در تکاب استفاده کرد و در این راستا جهت راه‌اندازی طرح های مکمل کشاورزی و صنایع وابسته تسهیلات مناسب نیز پرداخت می‌شود.

فرماندار تکاب نیز در این جلسه گفت: محدودیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه موجب تخصیص نیافتن حق آبه کشاورزی تکاب به میزان ۴۲ میلیون متر مکعب از سد ساروق شده و اکنون تنها ۳.۵ میلیون مترمکعب از این حق آبه تخصیص می باید که از آن نیز استفاده بهینه نمی‌شود.

امیر ستوده‌فر افزود: درحال حاضر یک‌هزار و ۲۵۰ هکتار از پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد ساروق تکاب لوله گذاری شده و آماده اجرای طرح شبکه آبیاری زهکشی است که با تامین حق آبه این اراضی از سد ساروق کشت آبی در منطقه متحول خواهدشد.

وی با اشاره به وجود ۲۳۰ هزار دام سبک و ۱۵ هزار دام سنگین در تکاب بیان کرد: با وجود ظرفیت دامی مناسب در منطقه، این شهرستان در تامین واکسن و خوراک دام با مشکل مواجه است و ایجاد سیلوی خوراک دام و سرمایه گذاری در این بخش در کنار تامین هزینه قیمت نهاده‌های دامی برای توسعه بخش دامپروری در تکاب ضروری است.

فرماندار تکاب با بیان اینکه توسعه متوازن روستایی موتور محرکه توسعه همه جانبه کشور است، ادامه داد: کشاورزان و دامداران این شهرستان در شرایط سخت اقلیمی و جغرافیایی مشغول تولید انواع محصولات هستند و حل مشکلات آنان نیازمند تسهیلات و نگاه ویژه است.

"ستوده‌فر" با اشاره به افزایش همکاری و مشارکت مردم در توسعه عمرانی و کشاورزی شهرستان اظهارداشت: دولت با وجود تحریم‌های ظالمانه خدمات و اقدامات ارزنده‌ای برای توسعه بخش کشاورزی انجام داده‌است.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: صنایع وابسته بخش کشاورزی و دامپروری در این شهرستان ها متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه رشد نکرده و اکنون برخی از این شغل‌ها به سمت رکود و نابودی می‌رود.

حسن همتی افزود: تخصیص حق آبه تکاب از سد ساروق برای مصرف‌های کشاورزی می تواند بسترساز رونق این بخش شود و مسئولان باید در این زمینه اقدام جدی و ویژه انجام دهند تا از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرهای بزرگ جلوگیری شده و کشاورزان به دلیل کم آبی اراضی خود را رها نکنند.

وی بیان کرد: رونق تولید و اشتغال دربخش کشاورزی شهرهای تکاب و شاهین دژ نیازمند تقویت صنایع وابسته به این بخش و اعطای تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت به روستاییان و بهره‌برداران است

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.