| کد خبر: 187368 |

تزریق قطره‌ چکانی اعتبارات پروژه آزادراه ارومیه ـ ‌تبریز را ۱۱ ساله کرد

تزریق قطره‌ چکانی اعتبارات پروژه آزادراه ارومیه ـ ‌تبریز را ۱۱ ساله کرد.

تین نیوز

آزادراه ارومیه ـ تبریز به طول ۱۷۰ کیلومتر از هفت قطعه تشکیل‌شده است که دو قطعه آن در آذربایجان غربی بهره‌برداری شده و بقیه قطعات این پروژه در انتظار تخصیص بودجه و همت مسئولان است تا شاید روزی افتتاح شوند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از تسنیم، پروژه آزادراه ارومیه به تبریز 11 سال است که همچنان دردست‌ ساخت است، این پروژه از هفت قطعه به طول 170 کیلومتر تشکیل شده است که قطعات یک و دو به طول 43 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و برای تکمیل قطعه سوم 200 میلیارد تومان اعتبار نیازاست.

قطعه 3 آزادراه ارومیه به تبریز یکی از مهم‌ترین قطعه‌های این پروژه است که احداث این قطعه سبب کاهش  12 کیلومتری طول مسیر فعلی می‌شود.

این آزادراه محور طلایی اتصال تهران به ترانزیت اروپا نیز خواهد بود، زیرا رسیدن به ترکیه و مرز ترانزیتی این کشور از طریق آزادراه ارومیه به تبریز میسر می‌شود، از این‌ رو اتصال تبریز به این مرز از طریق آزادراه این امکان را فراهم می‌کند تا ترانزیت کالایی در شمال کشور تسهیل شود و به همین نسبت، جاذبه گردشگری ایجاد کند، زیرا هم‌اکنون صد در صد گذر از ارومیه به تبریز از طریق این آزادراه صورت می‌گیرد.

باگذشت یازده سال از کلنگ زنی این پروژه که باید تا به حال تمام می‌شد، ولی به گفته مسئولین این پروژه با کمبود اعتبار مواجه است و به بودجه دولتی نیازمند است.

نیاز 1000 میلیارد تومانی برای تکمیل آزادراه ارومیه به تبریز

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی می‌گوید:  پیشرفت پروژه آزادراه ارومیه به تبریز در حد مورد انتظار نیست پیمان آرامون در دیدار مدیرعامل شرکت آزادراه ارومیه به تبریز در تشریح آخرین وضعیت این پروژه اظهار می‌داشت: پروژه آزادراه ارومیه به تبریز به طول 151 کیلومتر در 5 قطعه طراحی‌شده که قطعات اول و دوم آن در محدوده استان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده مابقی قطعات نیز در حال احداث است که برای ساخت قطعات 5، 6 و تکمیل قطعات 1، 2، 3 و 4مجموعاً 1000 میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.

پیمان آرامون بابیان اینکه پیشرفت پروژه در حد مورد انتظار نیست می‌افزاید: قطعه سوم این پروژه که دارای 2 دستگاه تونل و مسیر به طول 17 کیلومتر است پایین‌ترین میزان پیشرفت را دارد و فعال‌سازی پروژه و تکمیل قطعات باقی‌مانده آن از اولویت اجرایی استان است و برای این منظور از سرمایه‌گذاری شرکت‌های توانمند بخشی خصوصی استقبال می‌کنیم.

وی تصریح می‌گوید: دریاچه ارومیه یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های توریستی استان و کشور است که با افزایش حجم آب و بازگشت دوباره حیات به این دریاچه شاهد افزایش بازدیدکنندگان از این دریاچه هستیم که به همین منظور با تأکیدمقام عالی استان تکمیل زیرساخت‌ها و تکمیل کاربری‌های قطعات اول و دوم پروژه نیز در اولویت قرارگرفته است.

 پیچ و خمهای فنی و تمام نشدنی آزاد راه ارومیه به تبریز

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با وضعیت جاده‌های مواصلاتی ارومیه اظهار می‌کند: در سمت غرب ارومیه جاده سرو قرار دارد که با پیشنهاد من مقرر شد بودجه این جاده افزایش پیدا کند و در سال آینده این جاده 4باندِ شده و به اتمام برسد.

هادی بهادری می‌گوید: در قسمت شرق ارومیه نیز جاده تبریز قرار دارد که عملیات اجرایی این جاده در محدوده آذربایجان غربی به اتمام رسیده و 4 باندِ شده و به آزادراه تبدیل‌شده است و به سمت تبریز نیز در قطعه 3 این آزادراه آسفالت آن بهبودیافته و واریانس تونل آن در حال اجرا است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: به سمت شمال نیز در جاده سلماس مشکل خاصی وجود ندارد و جاده نقده به ارومیه نیز تقریباً به اتمام رسیده و مشکل خاصی وجود ندارد و در محدوده حوزه شهرستان ارومیه جاده‌های مواصلاتی اصلی در شرف اتمام است.

بهادری تصریح می‌کند: با شروع فصل زمستان عملیات اجرایی در داخل تونل آزادراه ارومیه به تبریز شروع شد و در داخل تونل دیگر با مشکل بارندگی مواجه نیستیم و عملیات اجرایی این تونل در حال انجام است و طبق برنامه زمان‌بندی تا سال 99 به افتتاح می‌رسد.

اهمیت کاهش تصادفات بین شهرهای ارومیه و تبریز

در آذربایجان غربی به دلیل حجم بالای تردد مسافر و حمل محصولات کشاورزی از قبیل دامی، زراعی، باغی و همچنین جابه‌جایی کالا از پایانه مرزی سرو در این محور، ظرفیت جاده دوخطه پاسخگوی نیاز منطقه نبود و مشکلاتی برای مردم استان و مسافران عزیز به وجود می‌آورد.

بنابراین توسعه زیرساخت موجود و ارتقای آن به آزادراه، ضمن اتصال مناسب مراکز استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در شمال غرب کشور، به لحاظ کاهش تصادفات و فاصله بین شهرهای ارومیه و تبریز مؤثر واقع می‌شود و ظرفیت حمل‌ونقل و جابه‌جایی بار و مسافر را افزایش می‌دهد.

همچنین، شهر ارومیه به دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن‌یکی از مقاصد گردشگری است، پس بااتصال قطعه 6 این آزادراه به آزادراه تبریز-زنجان، دسترسی مسافران و گردشگران به این منطقه تسهیل می‌شود و در آینده شاهد حضور بیشتر گردشگران خارجی و ایرانی در این منطقه می شویم، زیرا راه برای آنها ایمن و کوتاه شده است و به‌آسانی می‌توانند به این مناطق سفر کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.