| کد خبر: 171928 |

◄ بررسی تخلف در ساخت دریاچه‌مصنوعی با حق‌آبه دریاچه ارومیه

دریاچه مصنوعی آذربایجان‌شرقی ساخته و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب از رودخانه آجی‌چای وارد این دریاچه شده است. مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این خبر گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه هیچ موافقتی با ساخت این دریاچه مصنوعی نکرده است و آبگیری آن با مصوبات هیأت وزیران برای احیای دریاچه ارومیه مغایرت دارد.

تین نیوز

دریاچه مصنوعی آذربایجان‌شرقی ساخته و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب از رودخانه آجی‌چای وارد این دریاچه شده است.

مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام این خبر گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه هیچ موافقتی با ساخت این دریاچه مصنوعی نکرده است و آبگیری آن با مصوبات هیأت وزیران برای احیای دریاچه ارومیه مغایرت دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، در پی انتشار خبری مبنی‌بر ساخت دریاچه مصنوعی در آذربایجان‌شرقی با حق‌آبه دریاچه ارومیه حواشی زیادی ایجاد شد. در همین رابطه تجریشی این اقدام را تعرض به حق‌آبه دریاچه ارومیه دانست و افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌شدت پیگیر این موضوع هستند و حتی یک بازرس از سوی این سازمان به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات و مشخص شدن جزییات موضوع به منطقه فرستاده‌شده است بنابراین هر فردی که از ساخت دریاچه مصنوعی و آبگیری آن خبر داشته و در اطلاع‌رسانی به ستاد قصور کرده باشد، حتماً باید پاسخگو باشد و با متخلفان این حوزه برخورد خواهد شد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر تأثیرگذاری دریاچه مصنوعی آذربایجان‌شرقی بر حق‌آبه دریاچه ارومیه اظهارکرد: ازآنجاکه حق‌آبه دریاچه ارومیه هنوز به‌طور کامل تأمین نشده است، قطعاً نمی‌توانیم سهم آب دریاچه را به سایر بخش‌ها اختصاص دهیم. درحالی‌که تاکنون هنوز سهم آبی دریاچه به‌طور کامل داده نشده است وزارت نیرو به‌عنوان مسئول آب کشور نباید اجازه ساخت و آبگیری این دریاچه مصنوعی را می‌داد.

تجریشی در پاسخ به پرسشی در مورد چرایی بی‌اطلاعی ستاد احیای دریاچه ارومیه از آبگیری دریاچه مصنوعی آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه هیچ گزارشی از دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در تبریز در مورد ساخت دریاچه مصنوعی دریافت نکرده بودیم، گفت: ستاد احیا از فروردین‌ماه پیگیر این موضوع بود و دفتر ستاد احیا در آذربایجان‌شرقی به ما اعلام کرده بود که ساخت این دریاچه مصنوعی از دستورکار خارج‌شده است و قراری برای ساخت آن وجود ندارد.

او تأکید کرد: اداره کل محیط‌زیست استان آذربایجان‌شرقی نسبت به این موضوع مسئولیت دارد چون این آب وارد دریاچه ارومیه می‌شده و هر نوع تغییر کاربری از ساخت استخر توسط کشاورز گرفته تا ساخت دریاچه مصنوعی در این منطقه ممنوع است و با مصوبات هیأت وزیران در مورد احیای دریاچه ارومیه مغایرت دارد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به این پرسش که آیا مسئول دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در تبریز صورت‌جلسه ساخت دریاچه مصنوعی را امضا کرده است یا خیر؟ گفت: ادعای شهردار تبریز مبنی‌براینکه ساخت دریاچه مصنوعی به تائید ستاد احیای دریاچه ارومیه رسیده است حتماً باید مورد دقت قرار گیرد. واقعیت آن است که جلسه‌ای در استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار شد که آقای خلیل ساعی، مسئول وقت مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی و مسئول وقت دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در تبریز، ریاست جلسه را برعهده داشت. در این جلسه موضوع ساخت دریاچه مصنوعی مطرح شد. این جلسه، شورای فرهنگی استانداری بود و جای تعجب است که چرا بحث دریاچه مصنوعی در شورای فرهنگی طرح شد.

او ادامه داد: یکی از تصمیمات گرفته‌شده در جلسه شورای فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی، ساخت دریاچه مصنوعی بوده است و هیچ‌یک از اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه آن صورت‌جلسه را امضا نکرده‌اند. حضور آقای ساعی هم به معنای تائید او و موافقت ستاد احیای دریاچه ارومیه نبوده است. اگر هم صورت‌جلسه را امضا کرده باشد ربطی به ستاد احیای دریاچه ارومیه ندارد چون ستاد هیچ وظیفه‌ای در مور تخصیص آب ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.