| کد خبر: 267726 |

آزادراه تبریز-بازرگان؛ مسیر اصلی ترانزیتی با ترکیه، اتحادیه اروپا و قفقاز

به گفته کارشناسان اقتصادی، مسیر آزاد راه تبریز -مرند- بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و ۱۰ میلیون مسافر از طریق آن جابجا می شوند.

تین نیوز

به گفته کارشناسان اقتصادی، مسیر آزاد راه تبریز -مرند- بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و ۱۰ میلیون مسافر از طریق آن جابجا می شوند.

سرمایه‌ گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی در طرح‌ های آزادراهی آذربایجان‌ شرقی

گزارش تصویری| آخرین وضعیت آزادراه تبریز - مرند

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس،  آزادراه تبریز- مرند- بازرگان از ابرپروژه های آذربایجان شرقی و بخشی از بزرگراه ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتری آسیا به شمار می رود که از کمربندی توشین در مرکز توکیو شروع شده و پس از عبور از کره شمالی، چین، ویتنام، کامبوج، تایلند، میانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و ایران در مرز بین ترکیه و بلغارستان خاتمه می یابد.

این آزادراه به عنوان بخش مهمی از کریدور (دالان) بین المللی شرقی - غربی کشور از گمرک «دوغارون» در مرز افغانستان شروع و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکیه ختم می شود که بخشی از این مسیر از تهران تا تبریز ساخته شده و در حال بهره برداری است بخشی نیز به طول ۶۴ کیلومتر از غرب تبریز شروع شده است و پس از عبور از صوفیان به مرند می رسد.

آزادراه تبریز- مرند - بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر از محورهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه به شمار می رود که اجرای آن موجب کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت تردد جاده ای در این مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می شود.

اردیبهشت ماه سال ۹۴ بود که در سفر هیئت دولت به آذربایجان شرقی دستور احداث پروژه ای حیاتی برای توسعه شمال غرب کشور و احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم توسط رئیس جمهور داده شد و پروژه آزادراه تبریز- مرند-بازرگان کلید خورد تا نخستین پروژه مشترک آزادراهی میان ایران و ترکیه در این محور ساخته شود.

 طبق وعده دولتمردان برآورد اولیه برای اتمام این طرح ۵ سال اعلام شده بود که با گذشت نزدیک ۷ سال اتمام نیافته است. 

تبریز-بازرگان؛ مسیر اصلی ترانزیتی با ترکیه، اتحادیه اروپا و قفقاز

توسعه زیرساخت های جاده ای و ارتباطی آذربایجان شرقی به عنوان بستر دستیابی ایران به منطقه قفقاز و ترکیه از اولویت های دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت های جاده ای و ارتباطی کشور و آذربایجان شرقی بوده که برای تحقق آن ۲ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده که با بهره برداری کامل از آزادراه تهران - بازرگان، راه دسترسی از پایتخت کشورمان به مرز ترکیه به طول حدود ۹۰۰ کیلومتری به شکل آزادراه فراهم می شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، مسیر تبریز - بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و ۱۰ میلیون مسافر از طریق آن جابجا می شوند.

در هفدهمین دور از دوره های راویان پیشرفت که به همت استانداری آذربایجان شرقی برگزار می شود، بازدیدی از این پروژه انجام گرفت.

آزاد راه تبریز- صوفیان- مرند

ناصر بصیری، مجری آزادراه های شمالغرب کشور در تشریح اقدامات صورت گرفته برای آزادراه تبریز_مرند اظهار کرد:  این پروژه از تهران تا تبریز احداث و در حال بهره برداری است؛ آزادراه تبریز_ مرند با توجه به شرایط حاکم بر بخش های مختلف آن به سه بازه کلی تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه محدوده کیلومتر از تقاطع دیزل آباد شروع می شود، گفت: در حال حاضر به صورت آزادراه ۴ خطه در دست بهره برداری بوده و با بهسازی و تعویض باندهای عبور به ۶ خط عبور ارتقا خواهد یافت.

بصیری ادامه داد: محدوده بازه جهش تولید (از کیلومتر ۱۳ تا ۴۶) نیز با توجه به پیشرفت نسبتا خوب عملیات اجرایی و نیز جذب ترافیک قابل توجه در قالب پروژه های جهش تولید و دارای اولویت کشور با در نظر گرفتن تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

وی بیان داشت: در محدوده کیلومتر ۴۶ تا ۶۴ نیز با توجه به محدودیت های مالی پروژه به منظور مدیریت منابع، برنامه ریزی اجرای این بخش در اولویت دوم اجرا قرار داشته است و عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

مجری آزادراه های شمالغرب کشور با اشاره بر اهداف مهم این پروژه گفت: کاهش زمان سفر و تلفات جاده ای، افزایش ظرفیت محور و افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی، تکمیل شبکه آزادراهی کشور و اتصال آن به مرز بازرگان، افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر با اتصال پایتخت به اروپا از جمله اهداف این پروژه است.

وی با بیان اینکه باند برگشت با پیشرفت ۹۲ درصدی در ایام الله دهه فجر مورد بهره برداری خواهد رسید، گفت: مسیر رفت نیز تا ۶ ماه آینده با تامین اعتبار به بهره برداری خواهد رسید.

بصیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این پروژه بین الملی چند درصد از کل پروژه را در استان پوشش می دهد گفت: این یک پروژه ۲۰ هزار کیلومتری جهانی است که ۱۴۰ کیلومتر از آن در ایران است که نصف این میزان نیز شامل استان آذربایجان شرقی است.

وی افزود: تنها در کشور افغانستان هیچ اقدامی برای این پروژه نشده است و در ایران پروژه ناقص است که به زودی بخش استان ما به بهره برداری خواهد رسید ولی برای بخشی که شامل استان آذربایجان غربی است حتی متولی هم تعیین نشده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.