قدرت های برتر کشتیرانی جهان در سال ۲۰۲۵ بر اساس مالکیت ناوگان
طبق گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، یونان، چین و ژاپن در مجموع بیش از ۴۰درصد ظرفیت کشتیرانی جهان را در اختیار دارند.
بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، سه کشور یونان، چین و ژاپن روی هم رفته بیش از ۴۰درصد از ظرفیت کشتیرانی جهان را در اختیار دارند و جریان انرژی، مواد اولیه و تجارت جهانی را شکل می دهند.
در ادامه ۱۰ قدرت برتر دریایی جهان بر اساس مالکیت شناورها را در سال ۲۰۲۵ می خوانید:
1- یونان - ۵۱۲۴ کشتی | ۳۹۸ میلیون DWT | سهم ۱۶.۴٪
2- چین - ۱۰۴۴۰ کشتی | ۳۴۷ میلیون DWT | سهم ۱۴.۴٪
3- ژاپن - ۴۰۸۳ کشتی | ۲۴۱ میلیون DWT | سهم ۹.۹٪
4- سنگاپور - ۲۹۲۲ کشتی | ۱۵۳ میلیون DWT | ۶.۳٪
5- هنگ کنگ (چین) — ۲۰۸۱ شناور | ۱۳۹ میلیون DWT | ۵.۸٪
6- کره جنوبی — ۱۷۰۰ شناور | ۹۸ میلیون DWT | ۴.۱٪
7- آلمان — ۲۰۱۶ شناور | ۷۱ میلیون DWT | ۳.۰٪
️8- تایوان — ۱۰۶۳ شناور | ۶۴ میلیون DWT | ۲.۶٪
9- امارات متحده عربی — ۱۵۹۸ شناور | ۵۷ میلیون DWT | ۲.۴٪
10- بریتانیا — ۱۲۷۵ شناور | ۵۷ میلیون DWT | ۲.۴٪
شایان ذکر است؛ یونان همچنان رهبر بلامنازع جهانی در تناژ کشتیهای تجاری است. ناوگان رو به گسترش چین، منعکس کننده تسلط تجاری و صنعتی این کشور است. ژاپن جایگاه خود را به عنوان یک نوآور فناوری و دریایی حفظ میکند و بر کارایی و پایداری تمرکز دارد. آسیا در مجموع بیش از نیمی از حمل و نقل جهانی را کنترل میکند و این امر نقش محوری آن را در زنجیرههای تأمین و جریانهای انرژی برجسته میکند. لجستیک دریایی فقط مربوط به حمل و نقل نیست بلکه مربوط به اهرم استراتژیک در کالاها، انرژی و زنجیرههای ارزش جهانی است.کشورهایی که ناوگان را کنترل میکنند، آینده تجارت جهانی را کنترل میکنند.
منبع: UNCTAD