| کد خبر ۳۰۸۶۴۷
کپی شد

لنج ۶۰۰ تُنی چوبی در بندر تاریخی کُنگ به آب رسید

مدیر موزه زنده لنج‌سازی گوران جزیره قشم از به‌آب انداختن یکی از آخرین لنج‌های چوبی ایران در بندر تاریخی کُنگ شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان خبر داد و گفت: فرآیند ساخت این لنج به دلیل کمبود نقدینگی ۱۲ سال به طول انجامیده و اکنون تنها ۲ لنج چوبی اصیل از این صنعت در جنوب کشور باقی مانده است.

 لنج ۶۰۰ تُنی چوبی در بندر تاریخی کُنگ به آب رسید
تین نیوز |

علی پوزن  اظهار کرد: این لنج ۶۰۰ تُنی در کارگاه مرحوم «عبدالله ابراهیمی» ساخته شده و به دلیل مشکلات مالی، فرآیند ساخت آن بیش از ۱۲ سال به طول کشیده که این زمان طولانی، نشانه‌ای از وضعیت بحرانی صنعت لنج‌سازی چوبی در ایران است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مدیر موزه زنده لنج‌سازی گوران جزیره قشم ادامه داد: استاد فرمان و تخته این لنج مرحوم وحید از چابهار بود، استاد کلفات و لامی آن را مرحومان صالح و مسلم از جزیره قشم انجام دادند و سرمهندسی به آب‌اندازی نیز بر عهده استاد عیسی هدری از روستای گوران جزیره قشم است.

مدیر پروژه‌های موزه لنج‌سازی گوران جزیره قشم توضیح داد: چوب‌های به‌کاررفته در ساخت این لنج چوبی از گونه‌های اصیل و مقاوم ساج، بالاو، کَرِت و کنار هستند.

لنج چوبی

پوزن اضافه کرد: یکی از مالکان این لنج نیز مرحوم یعقوب سن‌آقا بود که پس از درگذشت وی، فرزندانش عبدالرحیم و عبدالحمید با شریک پدرشان محمد حسین جودار، کار ساخت آن را به اتمام رساندند.

وی گفت: این لنج، نه تنها میراث استادکاران فقید است، بلکه سندی زنده از هنر و دانش بومی مردم جنوب محسوب می‌شود.

مدیر موزه زنده لنج‌سازی گوران جزیره قشم با ابراز نگرانی از آینده این صنعت ساخت شناورهای چوبی افزود: در حال حاضر تنها ۲ لنج چوبی از نسل اصیل لنج‌سازی ایران یکی در بندر تاریخی کُنگ شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان و دیگری در کارگاه روستای گوران در غرب جزیره قشم باقی مانده است.

لنج چوبی

این فعال حوزه میراث دریایی جنوب تصریح کرد: اگر برای حفظ استادکاران، تامین چوب‌های مناسب و بازآفرینی کارگاه‌های سنتی اقدامی نشود، این صنعت که بخشی از هویت تاریخی ایران است، به‌زودی به‌طور کامل از بین خواهد رفت.

پوزن با بیان اینکه لنج چوبی فقط یک سازه دریایی نیست بلکه حاصل نسل‌هایی از تجربه، همدلی و دانش بومی است، تاکید کرد: اکنون زمان آن رسیده که سازمان‌های مرتبط، پژوهش‌گران و جوامع محلی برای نجات این میراث مشترک همکاری کنند، پیش از آنکه آخرین لنج‌ها نیز از ساحل ایران رخت بربندند.

صنعت لنج‌سازی از دیرباز در ایران به شیوه سنتی (ساخت شناورهای چوبی) در کرانه‌های خلیج فارس و دریای عمان رایج بوده و از صنایع بومی بندرهای جنوب کشور به شمار می‌رود.

«لنج» در اصل یک قایق بزرگ موتوری با عرشه باز یا نیمه باز است که نام آن در فارسی از واژه انگلیسی (launch) گرفته شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.