| کد خبر: 256287 |

بیش از ۲۵۰ فروند هواپیمای شخصی در کشور وجود دارد

بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور و مسئول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ فروند هواپیمای شخصی در کشور وجود دارد که سازمان هواپیمایی کشور متولی آن است.

تین نیوز

بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور و مسئول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ فروند هواپیمای شخصی در کشور وجود دارد که سازمان هواپیمایی کشور متولی آن است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا استادحسین در حاشیه اولین جشنواره هوایی هوانوردی عمومی که با نام خزر تا کویر و به میزبانی شرکت هوانوردی کاویان پرواز شرق، در کاشمر برگزار شد، اظهار کرد: فرودگاه خصوصی کاشمر میزبان اولین جشنواره هوانوردی کشوری با نام از خزر تا کویر است.

وی اظهار کرد: در این جشنواره ۱۳ هواپیمای فوق سبک با ۲۶ خلبان از فرودگاه بیشه کلا مازندران پرواز کرده و روز گذشته در فرودگاه گلبهار توقف و استراحت داشتند و امروز شنبه در کاشمر فرود آمده و سپس به مقصد فرودگاه امام رضای مهریز یزد پرواز می کنند.

بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور بیان کرد: سه نفر از خلبانان این پروازها خانم و از اساتید خلبانی هستند که دوشادوش خلبانان مرد در این اسکادران هوایی حضور دارند.

وی با بیان اینکه این نمایش هوایی و گروهی با حضور ۱۳ هواپیمای فوق سبک و ۲۶ خلبان برای اولین بار در کشور برگزار می شود، گفت: با برگزاری این جشنواره ها سعی داریم قابلیت های صنعت هوایی کشور به خصوص در بخش هواپیماهای فوق سبک را به نمایش بگذاریم و تلاش ها و زحمات خلبانان به منصه ظهور گذاشته شود.

مسئول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور بیان کرد: برای خرید این هواپیماها از ۲ میلیارد تومان تا ۱۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده و در رده های آموزشی و تفریحی در کشور فعالیت هوانوردی را انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه کاشمر سومین ایستگاه هوایی است که این هواپیماهای فوق سبک فرود آمدند، عنوان کرد: کاشمر دارای اولین فرودگاه شخصی کشور است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است.

استادحسین با بیان اینکه فرودگاه کاشمر در آذرماه پارسال موفق به دریافت گواهینامه ای شد که حتی هواپیماهای سنگین می توانند در آن فرود بیایند، افزود: مسئولان شهرستان کاشمر باید از این ظرفیت ایجاد شده نهایت استفاده را برای صادرات ببرند، حتی هواپیماهای باری نیز در این فرودگاه قابلیت نشست و برخواست دارند.

وی همچنین با بیان اینکه این اولین فرودگاه شخصی احداث شده در کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی است، این فرودگاه را در نوع خود بی نظیر دانست و گفت: فرودگاه فوق سبک کاشمر تمامی قوانین و مقررات و استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری را دارد.

مسئول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور خاطرنشان کرد: هرچند تا دو سال گذشته بیش از ۲۷ نفر پرسنل به صورت مستقیم و ۹۰ نفر غیر مستقیم در این فرودگاه مشغول به کار بودند ولی اکنون فعالیت آن به صفر رسیده است، می طلبد مسئولان شهرستان و به خصوص استان حمایت های بیشتری را داشته باشند.

 

وی افزود: هرچند یک یا دو فرودگاه خصوصی دیگر در کشور داریم، اما اصلاً چنین قابلیت ها و ظرفیت هایی را ندارند، در برخی مناطق ۲۰ نفر سرمایه گذار توانستند یک فرودگاه را راه اندازی کنند.

استادحسین گفت: یکی از دلایل انتخاب فرودگاه کاشمر موقعیت ویژه جغرافیایی این فرودگاه در کشور بود که بدون حضور این فرودگاه برای برگزاری این همایش بزرگ با مشکلاتی مواجه می شدیم.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه کاشمر به عنوان نخستین فرودگاه خصوصی کشور در بین شهرهای ایران نظیر ندارد، افزود: حضور کاپیتان کاویانی و فرودگاه خصوصی کاشمر برای کشور مفید و مثال زدنی است.

بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور ضمن ابراز تأسف از غیرفعال شدن پروازهای این فرودگاه اذعان کرد: فرودگاه کاشمر برای فرود هواپیماهای نیمه سنگین و سنگین مجوز دارد و در صورت مناسب سازی می توان برای پیشرفت شهر مانند صادرات و… از آن استفاده کرد که موجب شکوفایی منطقه خواهد شد.

زیرساخت های تاکسی هوایی در حال فراهم شدن است

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور به سمت هوانوردی عمومی می رود، زیرساخت های هواپیماهای دو تا ۱۹ نفره یا به اصطلاح تاکسی هوایی در کشور در حال مهیا شدن است.

استادحسین در همین خصوص گفت: قوانین و مقررات راه اندازی تاکسی هوایی نوشته شده و فرودگاه ها درحال مجهز شدن به تجهیزات مورد نیاز از جمله ماشین آتش نشانی با قابلیت ها مختلف، آمبولانس، طول باند و تجهیزات ناوبری می شوند که بخشی از آن ها در فرودگاه کاشمر وجود دارد.

مسئول وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشور تصریح کرد: این هواپیماها در بخش های آموزش خلبانی، تفریحی و گردشگری بسیار می تواند مفید باشند، حتی خدمات خاصی مانند سم پاشی هوایی، گشت های هوایی، پایش سواحل و... را با هزینه بسیار پایین انجام دهند.

وی گفت: هزینه های انجام این اقدامات توسط هواپیماهای فوق سبک در مقایسه با هواپیماهای سنگین تر و هلیکوپترهای ۴۱۲ و یا هلیکوپترهای بل ۲۱۲ بسیار پائین تر است.

استادحسین عنوان کرد: برای شناساندن این رده پروازی در کشور باید توانمندی ها و قابلیت هایشان بیشتر به نمایش گذاشته شود تا مسئولان استان ها و شهرستانی بیشتر از این توانمندی ها بتوانند استفاده کنند.

وجود ۱۵۰۰ باند پروازی خاکی در کشور

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ فروند هواپیمای شخصی در کشور وجود دارد که سازمان هواپیمایی کشور متولی تمامی کارهای آن ها است.

استادحسین همچنین از وجود ۱۵۰۰ باند پروازی در کشور که از ۱۰۰ متر تا هزار متر طول دارند خبر داد و گفت: این ها فرودگاه های جهاد کشاورزی بودند که در قدیم برای سم پاشی مزارع کشاورزی از آن ها استفاده می شد.

وی با اشاره به اینکه باند این فرودگاه های فوق سبک که الان هم موجود هستند خاکی است، افزود: در حال حاضر از بسیاری از این فرودگاه ها استفاده نمی شود.

 

بازرس ایمنی سازمان هواپیمایی کشور خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین سازمان هوانوردی جهانی این فرودگاه ها دسته بندی شدند و هواپیماهای باری مختلف بین ۶۰۰ کیلوگرم تا ۵۷۰۰ کیلوگرم می توانند در آن ها فرود بیایند.

مسئولان نهایت را از این بستر ایجاد شده ببرند

وی در ادامه عنوان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری فقط برای صدور مجوزهای لازم مکلف است و این مسئولان استانی و شهرستانی هستند که برای بقاء باید حمایت های اصلی را از سرمایه گذاران فرودگاه های فوق سبک داشته باشند.

استادحسین افزود: مسئولان باید از این بستر ایجاد شده نهایت استفاده را برای مدیریت بحران و مسائل بازرگانی و ...ببرند.

وی در پایان با بیان اینکه در برنامه آینده سازمان هواپیمایی کشور برگزاری جشنواره خزر تا خلیج فارس قرار دارد، گفت: نمایش های هوایی در کشور تاکنون توسط کشورهای خارجی انجام می شده و اکنون برای اولین بار است که توسط خلبانان ایرانی این جشنواره برگزار می شود.

هواپیماهای فوق سبک پس از سوخت گیری در کاشمر به سمت فرودگاه امام رضا مهریز یزد که مقصد نهایی است به پرواز درآمدند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.