| کد خبر: 250881 |

◄ مروری بر عملکرد برخی مسئولان و کارشناسان هوانوردی در حادثه هواپیمای اوکراینی

چهارشنبه 18 دی ماه 1398 یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین بر اثر اصابت موشک سرنگون شد که جای زخم آن هنوز به شدت قبل باقی مانده است.

تین نیوز

چهارشنبه 18 دی ماه 1398 یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین بر اثر اصابت موشک سرنگون شد که جای زخم آن هنوز به شدت قبل باقی مانده است.

به گزارش تین نیوز، جدا از خود حادثه که بسیار اندوهبار بود و موجب داغدار شدن کل مردم ایران شد، اطلاع رسانی نادرست از این اتفاق و به عبارتی مشخص نشن علت حادثه تا سه روز، یکی از بزرگترین ضرباتی بود که به اعتماد عمومی جامعه ایران وارد شد.

باوجود آن که در این رخداد همه توجه ها به مسئولان سیاسی کشور معطوف بود و هست، اما نگاهی به عملکرد مسئولان و کارشناسان بخش حمل و نقل و هوانوردی نشان می دهد این افراد نیز هم راستا با چهره های سیاسی عمل کردند.

حتی فرصت خداحافظی نبود+ فیلم

روایت هولناک از لحظات اولیه سقوط هواپیما: از آسمان جنازه می‌بارید

اسامی و مشخصات جانباختگان پرواز شمارهٔ ۷۵۲ اوکراین

در آن تاریخ شماری از مسئولان بخش حمل و نقل هوایی به همراه کارشناسانی از حوزه هوانوردی به بیان نظرات به اصطلاح تخصصی و کارشناسی پرداختند که تنها سه روز دوام داشت و پس از سه روز مشخص شد همه این اظهارات اگر نخواهیم بگوییم دروغ بود، نادرست بود که همین امر بخش زیادی از اعتبار کارشناسی آنان را زیر سوال برد.

 این اقدام مسئولان و کارشناسان هوانوردی آنجا ناراحت کننده تر شد که تنها چند ساعت پس از انتشار خبر این واقعه، رسانه های خارجی با استناد به برخی تصاویر منتشر شده از محل سقوط هواپیما، این شائبه را مطرح کردند که ممکن است هواپیما براثر اصابت موشک یا تیراندازی ساقط شده باشد که همین موضوع برای این که کارشناسان و مسئولان هوانوردی را از ارایه نظر عجولانه و رد قاطع اصابت موشک به هواپیما منع کند، کافی بود.

به هر روی کتمان این موضوع اگرچه ممن است از طرف مردان سیاست برای مردم قابل توجیه باشد اما چگونه می توان این رفتار را از سوی مسئولان و کارشناسان حوزه هوانوردی توجیه کرد؟

مروری بر اظهارات برخی مسئولان و کارشناسان حوزه هوانوردی در آن مقطع زمانی:

-  محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی در شب بروز سانحه در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت تصریح کرد که «شایعاتی مبنی بر تروریستی بودن، انفجار یا تیراندازی به هواپیما به عنوان علت بروز سانحه و سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی درست نیست و نقص فنی دلیل این حادثه بوده است».

 وی با بیان اینکه «اگر چنین اتفاقاتی که در فضای مجازی و برخی سایت‌ های خارجی عنوان می‌ شود رخ داده بود، هواپیما باید در آسمان منفجر می‌شد»، افزود: «این اتفاق نیفتاد؛ چرا که نقص فنی هواپیما موجب شد هواپیما دچار آتش سوزی شود و پس از قطع سیستم‌های مخابراتی و کنترلی سقوط کند. شاهدان عینی نیز این موضوع را دیده و تایید می‌کنند».

- پنج‌ شنبه شب نیز علی عابدزاده رئیس وقت سازمان هواپیمایی در مواضعی جدید گفت: «برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی از لحاظ علمی غیر ممکن است و چنین شایعاتی، هیچ گونه منطقی ندارد.»

- ساعتی بعد مدیرکل وقت دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی نیز درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر برخورد موشک به هواپیمای بویینگ ۷۳۷ که حوالی فرودگاه امام (ره) سقوط کرد، گفت: «هیچ مستندی در این زمینه تاکنون پیدا نکرده‌ایم و دلایل متقنی داریم که حاضریم آن را در حضور همه رسانه‌ها مطرح کرده و این شایعه را رد کنیم. »

- معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر این که احتمال برخورد موشک به هواپیمایی اوکراینی صفر درصد است، گفت: مسئولان سازمان هواپیمایی در بحث اطلاع رسانی برخورد موشک به هواپیما درست عمل نکردند.

وی با تاکید بر این که احتمال برخورد موشک به هواپیمای بوئینگ اوکراینی صفر درصد است، اظهار کرد: هواپیمای بوئینگ مسیر تهران-کی‌یف پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی (ره) در ارتفاع 8 هزار پایی دچار سانحه شده و این که گفته می‌شود به دلیل برخورد موشک پدافندی سقوط کرده، واقعیت ندارد.

-وی ادامه داد: اوضاع و احوال سانحه سقوط این هواپیما برخورد موشک را از اساس تکذیب می‌کند، چرا که با برخورد موشک هواپیما در آسمان منفجر شده و قطعات آن در محدوده وسیعی پخش می‌شد.

قابل ذکر است: پرواز ۷۵۲ تهران به مقصد کی یف در ۱۸ دی ماه ۹۸ ، تنها 6 دقیقه پس از حرکت هواپیما با ۱۷۶ سرنشین در شاهد شهر شهریار سقوط کرد.

ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه روز 18 دی ماه ۹۸، در باند ۲۹ راست فرودگاه امام خمینی،  بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی با شماره رجیستر UR-PSR و شماره پرواز ۷۵۲ تهران را به مقصد کی یف ترک می‌ کند. 6 دقیقه بعد این هواپیما در شاهد شهر شهریار سقوط می‌کند. ۱۷۶ سرنشین این پرواز شامل ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه جان خود را از دست می‌دهند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 1 0

    با سلام. این جمله رئیس وقت سازمان هواپیمایی که گفت: "برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی از لحاظ علمی غیر ممکن است " رو باید بعنوان کلام بزرگان در کتب تاریخ مهندسی ثبت کرد. باید گفته ایشان رو با آب طلا نوشت و مانند منو ریل در قم و کرمانشاه برای عبرت تاریخ در موزه گذاشت.
    اگر ایشان هنوز هم در صنعت هوائی سمتی داره باید همین الان درب اون ساختمون رو گل گرفت .