| کد خبر: 244373 |

◄ توقف سیر تعدادی از واگن‌های مسافری بالای ۴۸ سال

بر طبق اعلام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سیر تعداد اندکی از واگن‌های مسافری با عمر بالای ۴۸ سال به دلیل عدم انجام بازسازی سطح یک و دو متوقف شد.

تین نیوز

فرسودگی ناوگان حمل ونقل همواره یکی از دلایل بروز حوادث حمل ونقلی به شمار می‌رود و نکته‌ای که نباید از غفلت شود لزوم بروزرسانی و نوسازی ناوگان فعال در این حوزه است.

به گزارش تین نیوز، از آخرین حادثه های دلخراش حمل ونقلی کشور برخورد قطار مشهد به یزد با یک دستگاه بیل مکانیکی بود که منجر به فوت ۲۲ نفر و مصدومیت ۸۶ نفر از هموطنانمان شد. حادثه ای که علتش با  گمانه زنی های بسیاری همراه شد اما تلنگری شد تا دستگاه های متولی به حفظ ایمنی سیر قطارهای مسافری و پیشگیری از بروز سوانح کمی دقیق تر شوند.

بر طبق اعلام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سیر تعداد اندکی از واگن‌های مسافری با عمر بالای ۴۸ سال به دلیل عدم انجام بازسازی سطح یک و دو متوقف شد.

در توضیحات این شرکت آمده است: مطابق ماده ۲ و ۴ قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی کشور، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای وظیفه قانونی حاکمیتی خود به جهت حفظ ایمنی سیر قطارهای مسافری و پیشگیری از بروز سوانح و همچنین حفظ سلامتی و رفاه حال مسافران محترم نسبت به توقف سیر تعداد محدودی از واگن‌های مسافری شرکت‌های بخش خصوصی ریلی که عمر آنها بیش از ۴۸ سال بوده و شرکتها اقدام موثری برای انجام بازسازی آنها نکرده اند نموده است. همچنین به شرکت‌های مالک این واگن‌ها اعلام شده است که صدور مجوز سیر واگن های یاد شده ،که ۴۸ سال از عمر آن ها می گذرد، صرفا منوط به انجام تعمیرات اساسی مطابق با دستورالعمل‌های استاندارد مربوط خواهد بود.

شایان ذکر است که از سال ۱۳۹۶ علی رغم صدور مجوز موقت سیر این واگن‌ها و تمدید چندین باره آن، به شرکت‌های خصوصی مالک واگن‌های با عمر بالای سی سال دستورالعمل های استاندارد تعمیرات این دسته از واگن ها ابلاغ شده تا نسبت به انجام تعمیرات آن‌ها اقدام نمایند و طی این مدت هم تلاش شده است با ارائه تسهیلات به شرکت‌ها نسبت به تسریع این امر اقدام گردد ولیکن تلاش‌های صورت گرفته کافی نبوده و این امر کامل انجام نشده است.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ضمن تلاش برای ارائه تسهیلات جهت انجام بازسازی واگن‌های مذکور، در زمینه حفظ ایمنی سیر قطارهای مسافری مماشات نخواهد نمود و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل ریلی مسافری را نسبت به انجام تمهیدات لازم جهت حفظ موقعیت شغلی و بکارگیری کارکنان شاغل در این واگن‌ها در مدت زمان انجام بازسازی در سایر بخش‌های آن شرکت موظف می‌داند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. سانحه بیل مکانیکی ارتباطی با واگن نداشته اما انجام اقدام پیشگیرانه برای خارج از رده کردن واگنهای فرسوده اقدام درستی هست.
    نکته اما این هست که نباید فرسودگی واگن رو با عمر تقویمی اون سنجید. واگن باید معاینه فنی بشه.در صورت لزوم تعمیر بشه و در غیر این صورت اسقاط.