| کد خبر: 243055 |

اصرار برای واردات لکوموتیو؛

◄ ادامه کشمکش ها برای واردات لکوموتیو بین مجلس و وزارت راه

با وجود جمع بندی ارایه شده در کمیسیون اصل 90 ، هنوز شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی همچنان برای واردات لکومویتو اصرار داشته و این موضوع را پیگیری می کنند.

تین نیوز

روز گذشته  (25 اردیبهشت 1401) دو جلسه با موضوع بررسی مشکلات بخش ریلی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، جلسه اول، مربوط به کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل 44 بود که با حضور شمس الدین حسینی نماینده تنکابن و رئیس کمیسیون، علی اکبر کریمی نماینده اراک، الیاس نادران نماینده تهران، جعفر قادری نماینده شیراز، مهدی طغیانی نماینده اصفهان، غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد برگزار شد.

در این جلسه تعدادی از مدیران راه آهن، نمایندگانی از دیوان محاسبات، سازمان خصوصی سازی، اتاق تعاون و مرکز پژوهش های مجلس هم حضور داشتند.

دستور کار این جلسه بررسی موضوعات عدم اجرای سیاست های اصل 44 و توقف برون سپاری و خصوصی سازی  ریلی و بحث واردات لکوموتیو از چین بود.

با توجه به نتایج و جمع بندی کمیسیون اصل 90 که روز شنبه 24 اردیبهشت برگزار شد، مقرر شده بود موضوع واردات لکوموتیو به طور کلی از دستور کار وزارت راه و شهرسازی خارج شود ولی بار دیگر نکاتی از سوی شرکت راه آهن در این جلسه مطرح شد که با عکس العمل نمایندگان عضو کمیسیون مواجه شد چرا که با وجود جمع بندی ارایه شده در کمیسیون اصل 90 ،  هنوز  شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی همچنان برای واردات لکومویتو اصرار داشته و این موضوع را پیگیری می کنند.

مورد دوم مطرح شده در جلسه مذکور، موضوع اجرای سیاست های اصل 44 بود که به شدت مورد اعتراض افراد حاضر در جلسه بود و اعلام شد عملکرد راه آهن در اجرای سیاست های اصل 44 در زمینه واگذاری لکوموتیوها، تقریبا صفر بوده و این به منزله عدم اعتماد به سیاست های اصل 44 و مباحثی از این قبیل است.

شنیده‌ها از این جلسه حاکی است که  نمایندگان به عدم حضور مدیرعامل راه آهن در جلسه اعتراض داشته و عنوان کردند که در جلسه آینده لازم است وزیر راه و شهرسازی برای پاسخگویی به نمایندگان در صحن کمیسیون حاضر شود. بر این اساس به نظر می رسد عدم حضور مدیرعامل راه آهن به تنش هایی که طی ماه گذشته بین وزارت راه و شهرسازی و راه آهن و مجلس به وجود آمده، دامن می زند که یقینا صدمات این موضوع متوجه مجموعه حمل و نقل ریلی کشور خواهد بود.

جلسه دومی که روز گذشته برگزار شد، جلسه کمیسیون عمران با حضور اعصای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته بود.

در این جلسه که با حضور تعدادی از نمایندگان عضو و رئیس کمیته ریلی کمیسیون عمران برگزار شد، چالش ها،  معضلات و مشکلات حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر و لکوموتیو بررسی شد و اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته از کم لطفی و کم توجهی ارکان حاکمیتی در  زمینه پشتیبانی و حمایت بیشتر از این صنعت و نسبت به موضوع حمل و نقل ریلی گله کردند.

در این جلسه  همچنین عنوان شد مسیری که در حوزه حمل و نقل مسافری پیش می رویم مسیری است که به زودی شرکت های ریلی مسافری را کلا از حیز انتفاع خارج می کند و بیم ورشکستی همه شرکت های مسافری ریلی وجود دارد.

مورد بعدی مطرح شده در این جلسه، در ارتباط با موضوع لکوموتیو بود که گله مندی شدید شرکت های لکوموتیوی در این جلسه مطرح و اعلام شد که راه آهن در کنار ابلاغ دستوری تعرفه های حمل و نقل لکوموتیو و نیروی کشش، و با وجود اتخاذ تمام سیاست های اقتصادی و در دست داشتن همه لکوموتیوهای مسافری،  و مانوری و بیش از 60 درصد لکوموتیو های باری در شبکه، انحصار ایجاد کرده و در فضای انحصار هم تعرفه تعیین می کند و هم مقررات و هم گردش جریان نقدینگی این کسب و کار را در اختیار خود گرفته  است که این امر با  انتقاد اعضای کمیسیون همراه شد و اعضای کمیسیون اعلام کردند پشتیبانی و حمایت از صنایع حمل و نقل ریلی و کسب و کار حمل و نقل ریلی را ادامه داده و تمام تلاش شان را برای رسیدن به یک نقطه قابل اتکا و قابل توجه برای این حوزه، به کار می بندند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.