| کد خبر: 182153 |

◄ علت رویگردانی صاحبان کالا از عبور از ایران چیست؟

مسائل گمرکی، نیروی انتظامی، تصمیمات فی‌البداهه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بسیاری مسایل دیگر و به ویژه تحریم‌های سال‌های اخیر که باعث تاخیرات فراوان در ترانزیت کالا از طریق ایران می‌شوند باعث رویگردانی صاحبان کالا از عبور از ایران شده و کالاهای ترانزیتی آنها علیرغم هزینه بیشتر و زمان طولانی‌تر به مسیرهای دیگر هدایت می‌شود.

تین نیوز

روابط عمومی گمرک ایران در حالی از انتخاب گمرک ایران برای دومین بار در تاریخ کنوانسیون تیر به عنوان عضو شورای اجرایی تیر خبر داد و عنوان کرد «مصطفی آیتی» معاون دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک عضو این شورا شده است؛ که یک کارشناس حمل‌ونقل می‌گوید: مشکلات مربوط به ترانزیت با عضویت و تمدید آن در این کنوانسیون حل نمی‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، علی سلیمانی در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی نوشت: رونق مسیر ترانزیتی و جذاب شدن آن در صورتی رقم خواهد خورد که زیرساخت‌های لازم برای کاهش هزینه‌ها ایجاد شود و همچنین هر دستگاه به‌موقع و صحیح وظایف محوله را انجام دهد.

وی همچنین به بیان مشکلاتی که در بخش ترانزیت وجود دارد، پرداخت و افزود:  تاخیر فراوان در ترانزیت کالا از طریق ایران یکی از این مشکلات است.

این کارشناس در توضیح این مطلب، خاطرنشان کرد: مسائل گمرکی، نیروی انتظامی، تصمیمات فی‌البداهه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بسیاری مسایل دیگر و به ویژه تحریم‌های سال‌های اخیر که باعث تاخیرات فراوان در ترانزیت کالا از طریق ایران می‌شوند باعث رویگردانی صاحبان کالا از عبور از ایران شده و کالاهای ترانزیتی آنها علیرغم هزینه بیشتر و زمان طولانی‌تر به مسیرهای دیگر هدایت می‌شود.

وی بر ضرورت حذف مراکز تصمیم‌گیری موازی در امر ترانزیت تاکید کرد و گفت: با دور شدن از بازار و از دست دادن تجارت و ترانزیت، ورود مجدد به آن با سختی فراوان و زمان بسیار طولانی و در برخی موارد غیرممکن می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، سلیمانی تاکید کرد: بهبود وضعیت ترانزیت می‌تواند نتایج بسیار مثبتی برای کشور به همراه داشته باشد، حذف تعدد مراکز تصمیم‌گیری مهم‌ترین راهکار در این زمینه بوده که در این رابطه تشکیل کارگروه کارشناسی با حضور کارشناسان خبره حمل‌و‌نقل ایران بسیار ضروری است.

او آموزش و اشاعه فرهنگ ترانزیتی بین مسئولان را نیز از ضرورت‌های بهبود وضعیت ترانزیت دانست و اظهار کرد: اتاق بازرگانی بین‌المللی، بحث آموزش و اشاعه فرهنگ ترانزیتی بین مسئولان و استفاده و اهمیت دادن به نظرات کارشناسی بسیار مهم و ضروری است.

این کارشناس بر ضرورت اصلاح آئین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی تاکید کرد و گفت: اصلاح آئین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی و جلوگیری از تعدد مراکز تصمیم‌گیری درخصوص ترانزیت و دخالت نکردن ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تعزیرات حکومتی در امر ترانزیت از جمله عوامل مهم در خصوص ترانزیت است.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس همچنین تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به امر ترانزیت با حضور کارشناسان خبره و اجرای قانون ترانزیت توسط سازمان‌ها و ارگان‌های کشور (نه به‌طور سلیقه‌ای) را خواستار شد.

سلیمانی گفت: در آخر ایجاد تسهیلات لازم برای رانندگان کامیون‌ها از جمله در اخذ ویزا از طریق سازمان اکو، برقراری همکاری‌های 2 یا چندجانبه با کشورهای همسایه از دیگر اقدامات مهمی است که باید در اولویت قرار گیرد و مهم‌تر ازهمه نیز دخالت دادن بخش خصوصی در تصمیم گیری‌های مربوط به ترانزیت است.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس اعلام روابط عمومی گمرک، برای دومین بار در تاریخ کنوانسیون تیر، گمرک ایران به عنوان عضو شورای اجرایی تیر انتخاب شد.

بر اساس خبری که روز گذشته منتشر شد، گمرک ایران با عضویت در کنوانسیون تیر تا سال ۱۳۹۵ موفق به عضویت در این شورا نشده بود که با حضور فعال در عرصه بین‌المللی و حمایت وزارت امور خارجه و اتاق ایران مجددا روز پنجشنبه در ۶۹ امین نشست کمیته اداری تیر با رای اکثریت انتخاب شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیر نوری 0 0

    سلام و عرض ادب خدمت شما به درستی که تجزیه و تحلیل بسیار دقیقی است که ایشون فرمودند کاش همچین کارشناسان واقع گرایی در سمت های اصلی حضور داشتند که وضعیت ترانزیت کشورمون به این حال و روز در نمیومد

  • جواد سمساریلر 0 0

    با سلام، درست است که جناب آقای آیتی برای
    دومین بار به عنوان عضو اجرایی شورای
    کنوانسیون تیر در IRU انتخاب گردیدند، ضمن
    عرض تبریک به ایشان و سازمان گمرک ایران
    میشود از خود ایشان پرسید، ،آیا پس از گذشت
    50 سال عضویت ایران در کنوانسیون گمرکیTIR مقررات آن که ایجاد تسهیلات و
    روان سازی عبور و مرور از مرزهای کشورهای
    عضو این کنوانسیون و احترام گذاشتن به پلمپ
    های یکدیگر که مصداق سرعت در حمل ونقل بین المللی میباشد در کشور ما اجرا میشود؟؟؟؟
    این کنوانسیون گمرکی است و دیگر کنوانسیون
    ها نیز مثل کنوانسیون ایجاد تسهیلات عبور در
    مرزهای کشور های عضو که کشور ما نیز عضو آن است در ایران اجرایی شده؟؟؟
    وقتی در امور اجرایی حمل ونقل بین المللی
    بیش از 24 ارگان و سازمان با وظایف غیر مرتبط دخالت مستقیم دارند، طبیعی است
    که وضعیت ترانزیت کشور اینگونه باشد...
    وتا زمانیکه کشور به تعهدات بین المللی
    که با امضای آن اجرای آنها را قبول کرده
    سر باز زند، در ب در همین پاشنه خواهد چرخید. متاسفانه مفری نخواهیم داشت..
    رییس هیات راهبردی فدراسیون حمل و نقل و
    لجستیک ایران.