| کد خبر: 267243 |

مدیر پروژه فاز 11 پردیس در گفتگوی اختصاصی با تین نیوز عنوان کرد:

◄ ماموریت شرکت دی در شتاب دادن به آماده سازی فاز 11 پردیس

مهدی نظریان مدیر پروژه تکمیل و آماده سازی فاز 11 پردیس در شرکت دی از ویژگی های این پروژه و شتاب گرفتن عملیات اجرایی سخن گفته است.

تین نیوز

چشم های بسیاری از متقاضیان مسکن، به فاز 11 پردیس دوخته شده تا عملیات آماده سازی زیرساخت های این فاز به سرعت تکمیل شود و رویای صاحبخانه شدن برای آنها هم تعبیر شود. مهدی نظریان مدیر پروژه تکمیل و آماده سازی فاز 11 پردیس یکی از مهندسان با تجربه در امور عمرانی است که از مدتی قبل همکاری با شرکت دی را آغاز کرده و در این گفتگو از دلایل تاخیر، ماموریت شرکت دی برای ورود به این پروژه و شتاب بخشیدن به عملیات اجرایی سخن گفته است.

مختصرا خود را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی و کاری خود بگوئید. همچنین بفرمایید مسئولیت کدام پروژه را در شرکت دی به عهده دارید؟

مهدی نظریان، فارغ التحصیل رشته مهندسی راه و ساختمان دانشگاه علم و صنعت هستم. حدود 25 سال در بخش های مختلف وزارت راه و شهرسازی فعالیت کردم که عمده آن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بوده است. از ابتدای سال 1401 همکاری با شرکت دی را آغاز کردم و از بدو ورود به این شرکت مسئولیت مدیریت پروژه آماده سازی و احداث ابنیه و مستحدثات خاص فاز 11 پردیس را به عهده دارم.

شرکت دی از چه زمانی عملیات آماده سازی فاز 11 را به عهده گرفته است؟ چرا این فاز با تاخیر فراوان مواجه شده است؟

مجموعه فاز 11 پردیس یکی از بزرگ ترین سایت های مسکن مهر در کشور است که در دو سال پایانی دولت آقای احمدی نژاد کار آن آغاز شده است. در آن مقطع شرکت ترکیه ای کوزو عهده دار احداث فاز 11 بود. تخصص شرکت کوزو در انبوه سازی است و به همین دلیل این شرکت به سرعت کار ساخت مجتمع های مسکونی را پیش برد. در ادامه، عملیات آماده سازی نیز به این شرکت سپرده شد اما به دلایلی از جمله فقدان تخصص لازم این پیمانکار در آماده سازی و احداث ابنیه خاص و همچنین نداشتن مشاور تخصصی – کوزو هم مطالعات و مشاوره این پروژه را به عهده داشته و هم اجرای کار به این شرکت سپرده شده است - کار با تاخیر پیش رفت. نهایتا به دلیل ضعف های شرکت کوزو در اجرای عملیات آماده سازی فاز 11 و پایین بودن کیفیت ساخت ابنیه خاص این فاز، شرکت کوزو از  پروژه خلع و شرکت دی تکمیل و آماده سازی قسمت های باقیمانده، که عمدتا بخش جنوب شرقی این سایت است، را به عهده گرفت. شروع به کار شرکت دی در این پروژه از اوایل تیرماه امسال بوده و مدت زمان قرارداد 9 ماه و مبلغ اولیه پیمان بالغ بر هزار میلیارد تومان است. ماموریت شرکت دی شتاب بخشیدن به عملیات آماده سازی این فاز و تکمیل آن است و امیدواریم با توجه به حجم کارهای باقیمانده، عملیات تکمیلی را ظرف مدت یکسال تا یک سال و نیم – از شروع کار - به پایان برسانیم.

می توان گفت اگر شرکت کوزو به عنوان مشاور و مجری این پروژه برگزیده نمی شد، زودتر شاهد به نتیجه رسیدن آن بودیم؟

پروژه های مسکن مهر غالبا به صورت توافق سه جانبه بین بانک، انبوه ساز و شرکت عمران شهرهای جدید به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی اجرا شده اند و این که در برخی پروژه ها مجری یا همان انبوه ساز نقش مشاور را نیز ایفا کرده مسبوق به سابقه بوده است. شاید بتوان گفت این که شرکت کوزو، رزومه قوی در بحث آماده سازی و احداث ابنیه خاص در برخی محدوده ها و مناطق مثلا ارتفاعات و ناهمواری ها، یعنی مناطقی مثل پردیس، نداشته از عوامل تاثیرگذار در تاخیر این پروژه بوده است.

چالش اصلی این پروژه در حال حاضر چیست؟ آیا از نظر تامین مالی با مشکل مواجه نیستید؟

کارفرمای پروژه حمایت خوبی از پیمانکار در مورد تامین اعتبار داشته و معضل و چالش خاصی از این نظر نداشته ایم. چالش اصلی این پروژه شاید ابعاد بزرگ برخی سازه های خاصی است که در این فاز باید احداث شود. به عنوان مثال برای تامین محوطه بعضی از ساختمان ها باید تا ارتفاع 40 متر دیوارهای ژئو گرید احداث کنیم. این، کاری دشواراست که باید با دقت و ظرافت انجام شود و از طرفی پروژه طولانی شده و متقاضیان هم بیش از یک دهه منتظر تکمیل آن هستند و همین امر فشار زیادی روی عوامل اجرای پروژه وارد می کند. از سوی دیگر، شرکت کوزو برای این پروژه، مشاور نگرفته بوده و کارهای مطالعاتی آن انجام نشده که انجام کارهای مشاوره ای و تهیه نقشه های مطالعاتی نیز زمان بر است و برای ما چالش هایی ایجاد می کند.

بخش عمده ای از فاز 11 تحویل مالکان شده و ساکنان در آن مستقر شده اند. اجرای عملیات آماده سازی این فاز برای ساکنان مشکلی ایجاد نمی کند؟

حدود 8 هزار واحد از واحدهای مسکونی در این فاز تحت تاثیر عملیاتی است که ما انجام می دهیم. 70 درصد عملیات با چالش خاصی مواجه نیست و طبق زمانبندی قرارداد انجام می شود اما 30 درصد آن مربوط به سازه هایی است که ابعاد خاص دارد و نقاط بحرانی پروژه به شمار می آیند و هنوز مطالعات آن توسط مشاور در حال انجام است و با تاخیرهای احتمالی مواجه خواهند شد. بخش هایی از این سایت که کارهای عمرانی فاز 11 در آن در حال انجام است، از بخش هایی که ساکنان در آن حضور دارند جداسازی شده و مشکل حادی برای مردم ایجاد نمی کند. البته برخی فعالیت ها به ناچار در ساعت های شب انجام می شود و آلودگی صوتی ناشی از آن برای مردم مزاحمت هایی ایجاد می کند که تلاش می کنیم این فعالیت های ناگزیر را با حداکثر سرعت به پایان برسانیم و بابت آن نیز از مردم پوزش می طلبیم.

واحدهای تجاری، خدماتی و آموزشی هم توسط شرکت دی احداث می شود؟

آماده سازی و زیرسازی مسیرها و خیابان ها و زیرساخت های آب و فاضلاب با شرکت دی است اما احداث واحدهای تجاری و خدماتی و آموزشی هر کدام متولی مخصوص خود را دارد. برخی از این زیرساخت ها مثل واحدهای تجاری با کمک و مشارکت بخش خصوصی و بخش دیگر مثل اماکن و ابنیه آموزشی نیز توسط بخش دولتی انجام می شود. عمده کار ما در حال حاضر دیوارسازی های عظیم است و انواع دیوارسازی ها از جمله دیوار بتن وزنی، دیوار بتن مسلح، دیوار سنگی، دیوار ژئو گرید و ... را در این پروژه اجرا می کنیم.

نکته ای که لازم است به آن اشاره کنم این است که نهایتا جمع کثیری از هم وطنان ما در این فاز ساکن می شوند و این پروژه با محوریت سکونت انسان ها اجرا می شود. ناهمواری هایی که در این محدوده جغرافیایی وجود دارد باعث شده است که سازه های خاصی در این منطقه اجرا شود و ما تلاش می کنیم این سازه ها با کیفیت مطلوب احداث شود تا در آینده  مردم مشکلی نداشته باشند. در برخی نقاط این فاز عملیاتی تعریف یا اجرا شده که شرکت دی متولی آن نبوده است؛ مثلا در بعضی نقاط فاز 11 دیوارهای سنگی اجرا شده که اکنون باید آن را تکمیل کنیم اما اگر امروز می خواستیم در مورد آن تصمیم بگیریم شاید این دیوار را بتنی اجرا می کردیم. به هر شکل ما تلاش می کنیم هر کاری که به ما سپرده شده به بهترین نحو اجرا کنیم. این پروژه از نظر آب و هوا هم شرایط ویژه ای دارد یعنی هوا در محل پروژه (فاز 11) حتی نسبت به خود پردیس هم در برخی فصول و روزهای سال 4 الی 5 درجه سردتر است و بارش ها هم در این منطقه متفاوت است. بنابراین عملیات اجرا از این منظر نیز با چالش هایی مواجه می شود و برودت هوا و تلاطمات جوی، گهگاه محدودیت هایی برای عملیات اجرایی خصوصا در مورد بتن ریزی و آسفالت ایجاد می کند. البته ما با استفاده از ظرفیت و توانمندی و تجاربی که در شرکت دی وجود دارد تمهیدات خود را در مقابل مسائل جوی انجام می دهیم و برای مثال تجهیزاتی برای گرم کردن آب و اجرای بتن در هوای سرد به کار می گیریم. انشالله با کمک کارفرما و مشاور محترم این پروژه را به موقع و به تدریج پروژه را به مردم عزیز تحویل دهیم.

و سخن پایانی ...

به عنوان کلام آخر باید به این نکته اشاره کنم مدیران شرکت دی و مدیران بنیاد مستضعفان به عنوان مجموعه بالادستی شرکت، تلقی و رویکرد اقتصادی به این پروژه نداشتند. شرایط شرکت نیز به سبب تعدد پروژه ها، شاید اجازه ورود به چنین پروژه ای را نمی داد اما تکلیفی که از سوی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به شرکت دی محول شد و تاکید مهندس فتاح رئیس وقت بنیاد بر اجرای این پروژه به عنوان مسئولیت اجتماعی، موجب شد تمام ظرفیت ها، تجهیزات و امکاناتی را که شرکت دی در توان داشت برای این پروژه از سراسر کشور بسیج شود تا این پروژه در اسرع وقت در اختیار هموطنان خوبمان قرار گیرد.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟